"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

04 April 2009

Harap maaf, lif rosak

Damn!

Kadang-kadang, kau selsema teruk dan lif di apartmen mewah kau pula rosak. Lalu, kau rasa macam nak tulis satu sajak tentang marah-marah.

Kemudian, kau daki anak tangga dengan separuh mati, kau sampai rumah dah, kau lepas lelah di sofa warna merah kesumba yang dah separuh lunyai, kau capai pen mata bola dan reja kertas cepat-cepat, kau pejam mata, dan kau pilih perkataan-perkataan yang kau nak guna untuk sajak yang bakal kau tulis tu..., lamaaaaaa..., sudahnya, kau tulis sajak tentang cinta, rindu, ayah ibu, kekasih, temanku, sekolahku, selamat hari guru, teacher Zuraidah...

Teacher Zuraidah

Kau
seperti ibu-ibu
Penyayang

Dan aku
seperti anak-anak
Nakal.


Dan, pada ketika itu jugalah, Sufian Abas muncul entah dari mana dan kata, "Dude, lu tulis sajak sama macam gua siang ikan!", kemudian dia *plop!* macam selalu-selalu.

Kau keronyok reja kertas yang baru kau tulis tadi, kau ambil reja kertas lain, dan kau tulis sajak yang baharu...

Najibku sayang...

Damn! Apa barang ni, weh!!!?

Label:

35 Comments:

Blogger tasikmerah said...

muahahahaha...

sajak najibku sayang tu mmg tak bulih blah ye bang..

cikai2 pun bubuh la tiara jaquelinaku sayang ke... kak pinoiku sayang ke...

ha ha.


.

April 04, 2009 9:40 PG

 
Blogger Tok Selampit said...

Najib makin disayangi sejak jadi PM. Hehehe

April 04, 2009 11:17 PG

 
Blogger Darkk said...

najib mane ni? najib?
kenapa nak sayang najib? wahahaha~~

April 04, 2009 12:06 PTG

 
Blogger zizie ali said...

aku syak kau tuju sajak ,najibku sayang' tu kpd..

1. najib ali..pengacara tersohor singapura. pernah acarakan asia bagus.
2. najib hanif..penyanyi bersuara tom jones dari penang. tewas kpd jamal abdillah dalam final bintang rtm. antara lirik lagunya yang aku ingat: ..nikmat yang dirasa hanya seketika/berakhir mimpiku hilanglah segala/tak seindah rasa di lamunan jiwa/harap kuharapkan mimpi jadi nyata...
3. najib alif ...mantan pemain bolasepak terengganu. adik beradik yunus alif dan abdah alif.

April 04, 2009 12:12 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Tasek,
Ok, nanti aku tulis sajak berjudul CIKAI pula. Ha ha.

Tok Selam,
Suatu hari nanti gua nak jadi PM jugalah. :)

Dark,
Najib mana-manalah. :)

Zz,
Dengar cerita lu pun banyak tulis sajak, bang! Boleh kasi ajar gua tulis sajak tak?

April 04, 2009 12:19 PTG

 
Blogger corey said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

April 04, 2009 12:33 PTG

 
Blogger Nizam.Ariff said...

Gua repek lu bro. Hati lu cepat sejuk. Dalam marah-marah boleh tukar jadi bunga-bunga...walau kat Najibku sayang... tapi tang Najib tu gua tak bleh blah gak...

April 04, 2009 12:56 PTG

 
Blogger Sufian said...

Kapal kecil kapal besar,
tak ada yang lebih besar dari,
kapal selam peranchis.

April 04, 2009 3:33 PTG

 
Blogger ~syaQuost~ said...

najib ku syg..
berikan ku wang..
maka ku tambah syg pada mu..

*damn! ape yg aku cakap ini...
haih..

April 04, 2009 3:41 PTG

 
Blogger corey said...

Najib??? Huhaaaaaaaaa...Ko kool abis bang naga weh

April 04, 2009 5:14 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

najib mana?
tantuya ke canny ong??

April 04, 2009 9:05 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Najibku sayang?

WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA...

adeh... deh deh

April 05, 2009 12:50 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Nizam,
:)

Sufian,
Wo sajak!

Sya,
Ha ha.

Korie,
Ha ha.

Chik,
Hu hu.

Dug,
Ha ha.

April 05, 2009 11:36 PG

 
Blogger alhena said...

selsema kan?.. maybe selsema dh tambah menjadi pening kot? tu yg asik salah tulih sajak :p

April 05, 2009 1:54 PTG

 
Blogger JarvisKoker said...

Hahaha..

April 05, 2009 3:42 PTG

 
Blogger Po said...

Teori RAHMAN sudah kesampaian. Kebetulan.

Maka, aku mahu mencipta satu lagi teori sebagai kesinambungan.

Kita mulakan dengan PM sekarang.

N = Najib

Teori akan datang adalah Teori NAGA

Ada sapa berani ?

April 05, 2009 3:46 PTG

 
Blogger Wani Ardy said...

kenapa tak ada murid tulis sajak untuk saya. hmm.

April 05, 2009 6:49 PTG

 
Blogger Nizam.Ariff said...

PO, aku nye teori N.A.G.A

N ajib
A rwah Al-tantuya
G hulam Rasol
A rwah Al-tantuya kembali

April 05, 2009 7:27 PTG

 
Blogger SATIRA + KACAU said...

Sdr Sinaganaga: Antara antara ciri yang menunjang kekuatan sajak-sajak lugu adalah: wit, kontradik, sindiran dan idiom-idiom yang pada akhirnya memercikkan bau serta rasa intelek kepada pembacanya.

Sajak lugu mencabar kebiasaan dan establishment dengan caranya yang seolah-olah menyindir atau mahu "bermain-main" tetapi sebenarnya bersungguh-sungguh dengan caranya sendiri.

Cuma Sdr, harus diperhatikan agar berlugu dengan sajak ini jangan sampai menjadi dalih kepada penyair malas untuk secara cepat dan segera "mencipat nama" sebagai "penyair".

Kukira Sdr punya kemampuan untuk itu dan kuliah percumaku ini ingin kuakhir dengan contoh dari sajak luguku sendiri berjudul "Batu yang untuk kesekian kalinya kucari":

Untuk
kesekian
kali
nya
ku
cari

batubatubatubatubatubatubatu

yang aku tidak pasti
apakah
masih
di dalam
celana

atau
sudah
dilepas
kan

Pak
Menteri.

Satira+Kacau
April 5, 2009

April 05, 2009 8:34 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Hena,
Yahoo, selsema dah dekat nak sembuh!!!!

Koker,
Ha ha.

Po,
NAGA? Emmm... N = Najib. A = Abdullah Ahmad Badawi Kembali, ha ha. Well, who knows! G = Gishamuddin? HA HA HA HA HA. Ade deh deh... sakit perut aku.

Wani,
Tunggu saya jadi anak murid Teacher Wani dulu - nanti saya tulis sajak untuk Teacher Wani eh! Ha ha.

Lariiiiiiiii...

Nizam,
Woh!

Godong,
Terima kasih le sebab selalu jadi cikgu sajok keh di masa senggang! Tapi, kalu tengok keadaannya - lambat lagi le keh nok dapat jadi penyair ni, godong!

April 05, 2009 9:43 PTG

 
Blogger asuHara sU said...

orang kata kalau tiba2 tercakap, atau dalam kes kau ni tertulis : 'Najib ku sayang'- tu ikhlas dari hati tuuuu! ecewah...malu2 plak!

April 06, 2009 9:04 PG

 
Blogger razor said...

kawan saya ada gak nama najib

tapi saya panggil dia najibraun.

April 06, 2009 11:55 PG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Kau semakin tajam dalam berpuisi. Kalau Najib terbaca mesti terharu nih.

Hehehe!

April 06, 2009 4:18 PTG

 
Blogger Indrasakty said...

Dan kemudian kau sangkakan Najib(-mu sayang) akan muncul sebaliknya wajah lain yang juga layak disayang muncul dan memberi sebaris akal untuk sajak seterusnya.

"Jangan lupa masuk sikit ayat demi setiakawan."

Kemudian *plop* juga, seperti selalu-selalu.

April 06, 2009 4:46 PTG

 
Blogger NeEMâ„¢ of Suicide Park said...

Najibku sayang tu haiku untuk Lucius kan? kan?

April 06, 2009 7:25 PTG

 
Blogger hegira said...

:)



(ini pun sajak)

April 06, 2009 7:29 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Asu,
Ha ha. Banyak la lu!

Razor,
Ha ha.

Purp,
Ha ha. Lepas ni nak belajar penulis skrip dengan Ajami pula. Pergh!!!!

Indra,
Ha ha.

Neem,
Tak cukup harakat nak jadi haiku.

Alina,
Perghhhhh! Lu punya sajak memang power! Macam ni ':)' je tulis sajak, perghhhhh!

Eh beb, ingat lagi sajak T_T tu? KAH KAH KAH! Layannnnn, zassss!

April 06, 2009 10:22 PTG

 
Blogger mira zin said...

hahaha..ada sambungan sajak "najibku sayang" tak??

April 07, 2009 12:13 PG

 
Blogger MKriza said...

Abe naga. Ni first time kali pertama aku tinggalkan komen. Aku pengikut setia abe naga.

Err.. rumah aku takda lif. Kadang-kadang aku letih naik tangga aku tulis sajak gak.

April 07, 2009 10:51 PG

 
Blogger Rajuna said...

ni kira macam subjek sivik dan kenegaraan la ni ye bang naga?

ehehe

April 07, 2009 1:08 PTG

 
Blogger blue_cherry said...

plap.. seperti biasa aku buat kat anak patung kesayangan aku.. he he

April 07, 2009 2:41 PTG

 
Blogger Taf Teh said...

ohh sekarang demam menulis ayat-ayat sajak romantis yea...


Aku,
mahu bertukar
menjadi lipgloss madu
di bibir mu...

euiiiiwwww...

April 07, 2009 4:59 PTG

 
Blogger InMind said...

Hahahhaha!!
Hahahahha!!

April 07, 2009 5:35 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Mira,
Ha ha. Ok, nanti kita sambung sajak tu. :)

Riza,
Ha ha.

Rajuna,
Macam Ilmu Kesihatan darjah 1. HA HA.

Ceri,
Ha ha. Plap ya?

Teh
Izinkan ku
jadi butang
baju tidur
ghopla jinggamu.

BAHAKHAKHAKHAK!

In,
He he.

April 07, 2009 11:26 PTG

 
Blogger Enche said...

najib tak bleh blah kekekeke

April 18, 2009 10:31 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home