"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

22 Mei 2008

Menjelang PRU13: Air mata untuk apa?

“Dulu, masa Pak Akop nak letak jawatan sebagai ketua kampung...,” kata Mat Trompet, “...mereka jugalah yang pakat-pakat naik pentas, yang pakat-pakat tanya “why Pak Akop, why???”, yang pakat-pakat nangis sama-sama, “kami sentiasa ‘di belakang’ Pak Akop” kononnnn!!! Piiirah!”

Hassan Kedai Runcit, Wak Merah-merah Taman Kok Doh, dan Mamang Sulan mengangguk-anggukkan kepala sambil tangan sibuk meracik-racik daun pandan dengan pisau lipat dua puluh sen.

“La ni, apabila...” tambah Mat Trompet lagi, “....”

Tidak sempat hendak dihabiskannya ayat. Apabila sebuah Nissan Sunny berhenti emergency betul-betul di hadapan mereka. Pintu kereta terkuak. Kak Pinoi berlari keluar. Sambil menangis teresak-esak.

“Kenapa menangis pula tu, Rim?” tanya Mat Trompet, “Usop Ludin Tanah Lot dah letak jawatan ke?”

“Taklah,” jawab Karim Driving School, “Pinoi... masuk ni dah lima kali tak lulus on the road!”

Label:

34 Comments:

Blogger Rajuna said...

pak akop punya cop dan tandatangan dah tak laku lagi. padan muka dia.
org tua kalau merajuk hodoh/bodoh.kalau pak akop bukak kampung baru. agak2 pinoi jadi orang rumah baru pak akop tak?
haha.
*sapa dapat jawab dpt hadiah rambut palsu bonggol unta*

Mei 22, 2008 12:31 PTG

 
Blogger Elle Syeila said...

saya nak beli buku nie, tapi cukup bulan baru boleh bayar....ada lagi x?

Mei 22, 2008 12:37 PTG

 
Blogger The.Libyaman said...

Pinoi ni x jadik kroni. kalau tak usahkan lesen kereta, AP jual kereta pun Pinoi dapat.

Mei 22, 2008 1:07 PTG

 
Blogger Amyz! said...

Hahahaha.. *adeh.. sakit perut aku gelak.*
Hahaha..

Mei 22, 2008 1:44 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Xra,
Ke situ pulak dah. Ha ha.

Elle,
Buku 'StinGarden' ni belum diterbitkan lagi. Tapi, kalau nak buku Sabotaj3 - emelkan pesanan ke sindiketsoljah at gmal dot com.

Baba,
Ke situ pulak dah. Ha ha.

Mei 22, 2008 1:46 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Amyz,
Ha ha.

Mei 22, 2008 1:47 PTG

 
Blogger asuhara sue said...

la 5 x amik tak pass? boleh lah join -kelab tak pass- kat opis saya nih!

*syarat: 5x keatas gagal ujian memandu

Mei 22, 2008 2:00 PTG

 
Blogger Danielle_Corleone said...

air mata untuk dapat perhatian dan jadi senjata org tua yang tak henti-henti merajuk sebab xnk dgr ckp dia!

Mei 22, 2008 2:25 PTG

 
Blogger siew said...

sejak bila skolah memandu pakai Nissan Sunny?dulu Datsun...
lagi dulu ye...

Mei 22, 2008 2:35 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Asu,
Ha ha.

Elle,
Ha ha.

Siew,
Lepas Datsun 120Y - apa?

Mei 22, 2008 2:41 PTG

 
Blogger Tok Rimau said...

Murah sangat airmata tu.

Mei 22, 2008 2:58 PTG

 
Blogger tasekM said...

pinoi.. kalau 15km/h jangan la masuk gear 3 .... memang fail... tapi kalau ko 'sedekah' dua tiga 'kupang' baru la lulus...

Mei 22, 2008 4:33 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Mau,
Kalau nak kasi mahal air mata tu - kasi campur dengan XO ke, JD ke, he he.

Tasik,
Kak Pinoi darah gemuruh. Lori hon sikit je dia dah tekan break. Ha ha.

Mei 22, 2008 5:15 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

haha.. campor ngan JW ke.. ekeke...
pinoi tu duk ghalit nak ngorat karim kot.. tu yang tak pas tuh... ekeke..

Mei 22, 2008 7:32 PTG

 
Blogger A t i Q a h said...

Huwah..lima kali? Kayo JPJ, kayo!

Mei 22, 2008 7:49 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Chik,
JW? Ha ha. Apa barang JW, ha ha.

Karim Driving School tukang ajar je. Pegawai JPJ yang jadi tester. Lupa dah ke? Ha ha.

Tiqah,
Ha ha.

Mei 22, 2008 10:40 PTG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

aku test on the road dengan JPJ. Sekali satu simpang lampu terapik, aku jalan.bukan.aku naik kereta. depan aku van. depan van ada kereta test jpj. depan kereta test jpj ada lagi satu kereta test jpj. depan sekali lori test jpj. jadi semua perlahan-perlahan di simpang itu.
sampai dekat aku? lampu dah kuning.tapi aku cuma sempat berhenti di petak kuning,jadi aku teruskan.sekali dah lampu merah. dan sekarang aku dah fobia dengan lampu isyarat.

adeh.masa tu aku rasa aku macam orang dungun.eh.dungu tak tau pandu kereta.

Mei 23, 2008 1:14 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

Mak aii... renew lesen L pulak dah berapa kali? HAHA

Mei 23, 2008 1:39 PG

 
Blogger Najwa Aiman said...

Pinoi bawak kereta yang Pak Akop buat ke?

Mei 23, 2008 1:52 PG

 
Blogger siew said...

"Lepas Datsun 120Y - apa?"
Ntah la bang.time aku dulu dah masuk zaman Iswara.Datsun just lenjan buat parking,bukit n drift je.zaman sekarang lg senang.Pakai Kancil.tapi yg nyta kita bukan sezaman la bang..eheh

Mei 23, 2008 8:23 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Dug,
La ni, lesen L sekali hidup tahan berapa lama?

Naj,
Pinoi bawa kereta Driving School le.

Siew,
HA HA.

Mei 23, 2008 8:44 PG

 
Blogger Unknown said...

fitrah manusia...habis madu sepah di buang...
dgn pak akop tu nk kesian ada.., nk marah pun ada.., malu bro org melayu gaduh ni.. bangsa kita tu.

apa kata sindiket soljah p wat perjumpaan tertutup pujuk pak akop.. tgk apa jadi .. hehe

Mei 23, 2008 12:46 PTG

 
Blogger DeeN said...

Huhu..
Terbakar, terbakar!
Tp, 5 kali tak hangus lagi!
Haha!

Mei 23, 2008 2:39 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Amora,
Tunggu Sindiket Sol-Jah beli machine gun dulu. :)

Nura,
Ilmu Suluh Hidup. Usaha Tangga Kejayaan.

Dan untuk Cik Nida di bangunan MAS,
Bersekutu Bertambah Mutu.

Muerekekekekekekekeeee...

Mei 23, 2008 3:22 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Nak nak lulus sekali ujian, ambil ujian di JPJ PJ. Nanti aku kenalkan seorang kawan aku. Nizam namanya. Hahaha!

Mei 23, 2008 3:26 PTG

 
Blogger Rie said...

oooooooo camtu rupanyaaaa

Mei 23, 2008 4:00 PTG

 
Blogger Lily Abdullah said...

Bang

Saya tak pandai bab pandu-memandu ni. Saya dok belakang aja . Jadi boss. :)

Mei 23, 2008 6:56 PTG

 
Blogger Nida Shaari said...

oit oit tiba-tiba ada pulak ucapan untuk aku..

uncle, kalau takat menangis je takde orang yang peluk, tak best la..

ha ha ha

Mei 23, 2008 6:59 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

Air mata kasih...
berlinangan...
berlinangan selalu..

Mei 23, 2008 7:20 PTG

 
Blogger Unknown said...

bro. kasi ajar la sama itu pinoi jgn smpai nagis2. apa la..

Mei 23, 2008 8:33 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

confirm pak akob lembik..hehe..eh betulke?

Mei 23, 2008 9:04 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Kesian Kak Pinoi. Meh sini aku belanja minum kopi ahakhakahak!

Mei 24, 2008 12:25 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Purp,
Kalau takmoh bayar lesen tiap2 tahun - kau ada kawan? Ha ha.

Esis,
Woooooooooo my pren! Long time no see. We miss you, maa!

Weh, jom jumpa kat Melawati - sambil gi beli DVD pirate original weh!

Water,
Ha ha. Eh, mamat tu rempit tak weh? He he.

Madu,
Setakat peluk je pun tak best gak ahh! Kah kah kah! Ade deh dehhhh...

Hello hello hello, ape menu Maskara bulan Julai ni?

Amin,
Ooo...

Kelam,
Tak kuasa aku.

Mirah,
Aaa... bukan Usop Ludin Tanah Lot yang lembik ke?

Azzam,
Ha ha.

Mei 24, 2008 12:51 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Semut,
Muerekekekekekekeeee...

Aku baru terbaca komen kau, siot! Ermmmm, cerita yang kelakar.

Mei 24, 2008 12:53 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home