"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

13 Januari 2011

Kasut budak sekolah pandai (tengah hari, hari pertama gua masuk sekolah menengah)

Tengah hari tu. Gua masuk ke dalam dorm. Dan. Gua bawa pakaian keluar dari beg baju.

Gua bubuh berus gigi, ubat gigi Kolgate, bedak Kutikura, (gua tak bawa minyak rambut Belkrim sebab rambut gua tak lut minyak rambut), sikat gulung, ketip kuku, sabun, shampoo, seluar dalam Spongebob, singlet, tuala, cadar, kelambu, selimut, baldi, berus sabut, sabun FAB buku, baju sekolah, seluar sekolah, baju Melayu pakai sekolah hari Jumaat, seluar Melayu pakai sekolah hari Jumaat, (dalam surat tu kata - sampin kena beli kat sekolah), baju sukan, seluar sukan, kain pelikat, baju Melayu (untuk pergi surau dan pergi prep), baju tempah, seluar tempah, beg kanvas warna lumut, alat tulis, tali pinggang, songkok, sudu, garfu, cawan, Milo, (susu, mak gua lupa bekalkan), water heater, biskut lemak, dan stoking di dalam loker.

Kasut Badminton Master tiga pasang, dan kasut kulit bertali warna hitam satu pasang tu? [Gua pakai selipar saja pada ketika itu.]

Ok. Ada satu abang pengawas. Sudah masuk ke dalam dorm gua. Suruh gua letak batang penyapu mendepangi dua kaki katil. Dan. Suruh gua letak kasut Badminton Master tiga pasang dan kasut kulit bertali warna hitam satu pasang itu 'inline' di belakang 'garis' batang penyapu tersebut. Kemudian. Abang pengawas suruh gua angkat semula batang penyapu itu. "Taraaaaaaa!" Dia kata. Macam ahli-ahli silap mata selalu kata. Sambil mendepang kedua-dua belah tangannya. Sambil tersenyum sehingga menampakkan gusinya.

"Aik! Tak ghaib pun kasut-kasut saya, bang!" Gua kata.

[,]

Tengah hari itu juga. Gua kena Tazkirah Perdana. Bertajuk: Penerapan Sifat-sifat Terpuji Apabila Berhadapan Dengan Pengawas.

21 Comments:

Blogger AfiqahZ said...

pergh. lengkap barang2 sume disebut :D

err, ape motif encik pengawas tu? =='

Januari 13, 2011 10:07 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

hahaha

Januari 14, 2011 12:39 PG

 
Blogger Imran@Copenhagen said...

x kan takut kat abg pengawas kot?

Januari 14, 2011 2:43 PG

 
Blogger Pokok said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Januari 14, 2011 8:35 PG

 
Blogger Pokok said...

nasib baik kena tazkirah jer.. kalau asrama lain dah makan pelempang.. tak pun kena basuh baju pengawas seminggu

Januari 14, 2011 8:36 PG

 
Blogger Corey said...

Nasib lu baik bang.Kalau kurang baik.Mau kena rendam dengan ikan koi dalam kolam.Eh...hostel lu dulu ada kolam ikan tak,bang?

Januari 14, 2011 9:35 PG

 
Blogger tasekM said...

kejujuran lu tu gua suka. ha ha.

dia nk ngajor cara susun yek..?



.

Januari 14, 2011 9:59 PG

 
Blogger tasekM said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Januari 14, 2011 9:59 PG

 
Blogger Unknown said...

kasut badminton master memang karen..hehehe

Januari 14, 2011 10:14 PG

 
Blogger Unknown said...

intipati tazkirah tu mesti menjurus ke arah "Mesti Bodek Pengawas Kalau nak Suvive".
lalalalalalala~

Januari 14, 2011 10:17 PG

 
Blogger Unknown said...

Menjemput bloggerz yang ada ke blog saya.
http://amindakronik.blogspot.com/
dan juga
http://amindakronik2.blogspot.com/
sila la menjamu akal. Komen dari annda sangat dihargai.

Januari 14, 2011 11:09 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Mir,
:)

Dug,
:)

Dar,
:)

Nad,
:)

Kor,
Ada. Kolam lelabi.

Tas,
:)

Fah,
:)

Min,
:)

Januari 14, 2011 2:59 PTG

 
Blogger cikwajacomel said...

Kolam lelabi? Perghhh... nostalgik tu. Tp masa sy kat situ, x digalakkan bermanja-manja sgt dgn lelabi kat situ pasal rumpun buluh tepi kolam tu 'dah ada yg tunggu'. Heh.

Manjanyer kekanak zaman dulu (kuiii... zaman kita jauhhhh beza tu) ye. Time kitaorg, cadar pun kena pasang sndri. Tazkirah??? Belah sy xder. Sama gak ngan belah aspura (perghhh). Kitaorg kena tiup lampu sampai padam @ berenang setempat jer. Tazkirah2 x main.

Januari 14, 2011 4:01 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Sayang,
Ini baru 'tengah hari, hari pertama gua masuk sekolah menengah' ya! Belum cerita 5 tahun gua di sekolah pandai lagi tau! :)

Januari 14, 2011 5:17 PTG

 
Blogger artisticklytouch said...

sekolah pandai pakai kasut hitam.

zaman 70an dah ada seluar spongebob ke bang?

water heater kau bawak? hebat!

tapi pengawas tu memang hebat, sungguh magis sampaikan aku pun tak paham apa dia buat

Januari 14, 2011 5:52 PTG

 
Blogger Pokok said...

rasanyer elok abg naga buat buku pengalaman duduk di asrama sekolah budak pandai. confirm aku beli.. tul tak abg naga.

Januari 15, 2011 9:45 PG

 
Blogger cikwajacomel said...

Oooooooooo...
Baikkkkkk...
cer cite lagi... cer cite lagi
:)

Januari 17, 2011 3:02 PTG

 
Blogger bjay69 said...

ala seluar dlm spongebob tu ialah seluar dalam crocrodile kaler putih..
betol tak abg naga?

Januari 18, 2011 11:58 PG

 
Blogger hankyfunkyzy shop online said...

segala barang disebutnye.. memang kelakar..

Januari 19, 2011 9:01 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Nad,
Tajuk buku: Panduan Untuk Ibu Bapa Bagi Anak-anak Yang Terpilih Masuk Ke Sekolah Pandai? KAH KAH KAH.

Bj.
:)

1001,
:)

Januari 19, 2011 9:21 PG

 
Blogger Pokok said...

kah..kah.. tapi panjang sangat tajuk tu bang..

Januari 19, 2011 2:01 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home