"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

03 September 2009

Politikus, Badut, dan Sebuah Cermin

Kata lelaki yang mempunyai suara seperti FRU menyuruh para revolusiner bersuarai itu, "Cerpen yang saya kumpulkan di dalam kumpulan [cerpen] ini memang saya tulis dengan niat untuk secara berterus terang menyatakan sikap dan pandangan saya mengenai sesuatu yang sangat menggelisahkan hati serta perasaan saya sendiri. Dan tentu sahajalah, saya juga memilih cara dan gaya sendiri [dalam mempersembahkannya kepada khalayak]."

Pada perenggan lain, dia menulis, "Tetapi, jangan salahkan saya. [Kerana] Saya sudah membuat pilihan [tersebut]."

Secara peribadi, setelah membaca buku ini, gua benar-benar percaya bahawa Marsli N.O memang telah menulis selambak cerpen yang benar-benar menyatakan sikap dan pandangannya [terhadap beberapa perkara] secara berterus terang.

Pun begitu, gua lebih menyukai kaver Penipu (RM15) (kerana lebih sampoi) daripada kaver Politikus, Badut, dan Sebuah Cermin (RM20).

Untuk membeli kedua-dua buku ini, sila hubungi: marslino at yahoo dot com

Image Hosted by ImageShack.us
Kaver oleh Marsli N.

Image Hosted by ImageShack.us
Kaver oleh Abdullah Jones

Image Hosted by ImageShack.us
Kaver oleh King of Kaver (Sinaganaga)

Pada helaian title page buku Politikus, Badut, dan Sebuah Cermin yang dikirimkan kepada gua, Marsli N.O menitipkan, "Ge! Sejak dahulu aku selalu berusaha melawan, walau hanya sendirian.”

24 Comments:

Blogger Danielle_Corleone said...

Pak Marsli.jujur.

September 03, 2009 10:34 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Kaver nombor 3 sangat cantik. He he.

September 03, 2009 11:39 PG

 
Blogger abdullahjones said...

eksyen.

September 03, 2009 11:41 PG

 
Blogger MKriza said...

Betul Pak Cik Abdullah Jones, kaver nombor tiga sangat cantik, sangat cantik, dan sangat cantik.

September 03, 2009 11:48 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Dollah,
HA HA HA HA HA.

MK,
Ya. Sangat cantik.

September 03, 2009 12:24 PTG

 
Blogger elmaaniq said...

bro, tolong design poster untuk teater boleh?

September 03, 2009 1:40 PTG

 
Blogger Bijen M. said...

joker tu ubah jadi jongkang ngn jongkit.
ahaha.

September 03, 2009 2:53 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

yang ko buat ganah sungguh ge.... kikiki...

idea dj dah chomei... badut nya tak chomei... ekekek...

patutnya politipus... :P

September 03, 2009 3:22 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Manik,
:) Gua mana pandai.

Bijen,
Menarik juga idea tu. Ha ha.

Chik,
Mane ade ganah wok long weh!!!!

September 03, 2009 4:40 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Siapa yg buat kaver no 3 tu. Cantiknya. ....

September 03, 2009 4:43 PTG

 
Blogger wahyun said...

saya berminat utk beli, bang ge.

cmne?

September 03, 2009 4:46 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Po,
King of Kaver le buattttt! Ha ha.

Kua,
Kontek Marsli N.O! Tapi, buku kaver nombor 1 le kot, he he.

September 03, 2009 5:13 PTG

 
Blogger Unknown said...

vote berkali kali utk cover no.3...
AJ, jgn marah arr

Jenderal mesti menang!

September 03, 2009 5:55 PTG

 
Blogger Unknown said...

haha!

September 03, 2009 5:55 PTG

 
Blogger Corey said...

Gua rasa lu layak eksen bang naga...Pasal gua pun syak lu memang king.Lagi satu...berapa jenis permainan guna kad pakau lu boleh main? HAHA..

September 03, 2009 7:20 PTG

 
Blogger tasuke said...

oh cover no 3 itu indah

September 04, 2009 12:41 PG

 
Blogger lonelyroseblack said...

encik, setuju. kaver no 3 cantik!.. :)

saya sedang membaca 'stingarden', semalam jumpa kat kelantan, semalam gak bawak balik penang.. :)

best!

September 04, 2009 12:50 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Me Amor,
Jom bercinta! HA HA.
(Amboiiiii statement!)

Kori,
Aaa... hah! Yang campur 3 kad pakau jumlah dia 21 tu. Tu je yang reti main.

Tasuke,
:) Well, kita tunggulah Marsli N.O hantar buku ni pergi cetak kat Cina Printer. Kalau dia tak pergi hantar - hah, guna kaver nomer 1 je la. He he.

Lone,
Terima kasih kerana beli Stingarden. Oh ya, rasanya, Stingarden sudah mula dijual di kedai-kedai buku yang berhampiran. Makanya, sila beli!

September 04, 2009 8:09 PG

 
Blogger wahyun said...

wak ge, tengkiu.
akan cuba saya hubungi sdr marsli.

utk buku 2 dan 3 (yg pakai king of kaver pnye kaver tuh) cmne nak diseludup kluar dari stor2?

September 04, 2009 11:50 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Kua,
Tengah pujuk Marsli suruh print (guna kaver gua) le ni. He he.

September 04, 2009 11:59 PG

 
Blogger MARSLI N.O said...

Salam Sdr Sinaganaga dan Abdullahjones: Baki buku dengan cover asal masih banyak. Untuk berlaku adil terhadap dua sahabat yang baik, gimana kalau Abdullahjones dan Sinaganaga berkolaborasi terhadap covernya. Kukira baik begitu agar tiada sesiapa yang diminggirkan. Gimana?
Salam Ramadhan.

-Marsli N.O

September 05, 2009 7:29 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Mars,
Malas le keh. He he.

September 05, 2009 4:52 PTG

 
Blogger MARSLI N.O said...

Sdr Sinaganaga. Apa makna semua ini?

September 07, 2009 7:30 PG

 
Blogger Hasmora said...

salam pak mars,
apa kata kalau nak gantikan buku yg baru pada saya bagi yg kaver no.3 tu.. ekekeke..

September 13, 2009 1:19 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home