"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

06 Januari 2009

Katakanlah

Katakanlah, nama anak kau, Ain Syuhadah Noramalina Muzaliffah binti Abdul Kadeer Kuti, dan pagi itu kau pergi daftarkan anak kau di Sekolah Rendah Agama (SRA). Dan. Ustazah terpaksa menulis tangan di atas resit - nama anak kau, + harga yuran yang perlu dibayar.

“Siapa ek nama anak? Emmmm... Oh, ok! Ain... Syuhadah... Noramalina... Muzaliffah... binti... Ermmm... siapa ek nama bapa?” Kata Ustazah Umi Kalsom.

“Abdulll, Kadeerrr, Kutiii,, ustazah!”

“Ya right... Ermmm... Abdul... Kadeer... Kuti... Ermmm... Dan, ringgit dengan perkataan... tiga ratus... sebelas... sahaja.” Tambah Ustazah Umi Kalsom, lagi.

Dan, katakanlah, ada sembilan belas orang lagi ibu bapa yang berbaris di belakang Encik Abdul Kadeer Kuti turut mempunyai nama anak yang panjang-panjang.

Damn!

Dah sampai masanya Kementerian Pendidikan mengusahakan Sistem Pembayaran Yuran Persekolahan Anak-anak Secara Berkomputer (SPY PASEMBOR) demi untuk kesejahteraan pergelangan tangan ustazah-ustazah dan demi kesejahteraan kaki ibu bapa yang terpaksa berdiri lama. Azzam Supardi, misalnya (contoh ibu bapa yang kita maksudkan di sini). Ha ha.

29 Comments:

Blogger Nizam.Ariff said...

[Nama anak-anak sekarang ni lebih panjang dari nombor kad pengenalan]. Guna balik nama-nama klasik?- Melati, Melor atau Berahim, Andak...

Januari 06, 2009 11:24 PG

 
Blogger Layla Haq said...

Dahlia, Cempaka dan Melur. Kawan-kawan saya yang paling simple, sesimple namanya.

Ya, mungkinlah, patut dah ada peraturan memberi nama anak.

Januari 06, 2009 11:26 PG

 
Blogger famia said...

'nikmat' jadi ibu bapa tu.

anyway..
kanak-kanak zaman choki choki ni semua memang namanya panjang belaka.

Muhammad Sinaganaga Origami III.

Contohnya. :p

Januari 06, 2009 11:30 PG

 
Blogger tasekM said...

anak aku, aku suruh tulis nama penuh. tak nak, katanya. dia tulis nama pendek sahaja.

Cerdik.

sekali dalam kelas tu ada 4 org dgn nama yg hampir sama. Cerdik Pandai. Cerdik Mulia dan macam2 Cerdik lagi.

kalau semua pesen anak aku yg malas tulis nama panjang... mau separa darah tinggi cekgu sekolah dia.

ha ha.


.

.

Januari 06, 2009 11:37 PG

 
Blogger Yana Ismail said...

huhu btol jgak tu bang naga..alaahai..on9 kan senang..;)tkpun pendek2 kan nama anak2..ha ha ha

Azzam Supardi?apakah?hi hi hi.mgamuk bro nanti

Januari 06, 2009 12:26 PTG

 
Blogger Unknown said...

nama pendek..

UPIN...

Januari 06, 2009 12:32 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Nizam,
Abdul Kadeer Kuti = nama klasik juga weh. Ha ha.

Bayan,
Kalau boleh guna nama macam Red Indian, kan ke best - Cik Bayan Terbang Tinggi Jangan Pula Dipipiskan Lada binti Mat. HA HA.

Famia,
Nama paling pendek (kalau ditulis dalam Jawi) Hamzah bin Yasin. :)

Tasik,
Nama kawan aku yang kat MITI tu : Sivamorthy a/l Sudararajah. Bersaudara dengan agong mana entah, ha ha.

Siva,
You jangan marah hah! You my prennnn!!! :)

Yana,
Ya betul. Setakat beli 3 biji laptop - berapa sen le sangat Kem. Pend. nak kena belanja, ya dok?

Pssst! Kalau kau orang ahli program - kau buat je application yang simple2 ni - kau bagi kat sekolah untuk guna - pastu kau charge Kem. Pend. Rib rib woooo!

Ayares,
HA HA. Dua kali main game - dua kali kau pegang kad 'penganggur'. Si Kemat - dua kali pegang kad 'anak dara comel'. Cilakak!!! Ha ha. Dua2 orang pun mati kena bunuh dengan orang kampung jugakan? HA HA.

Januari 06, 2009 12:41 PTG

 
Blogger asuhara sue said...

"sapa nama anak kau?" ( saya tanya kawan)

"shad"

"sapa?"

"shad"

"sapa?"

" shut up!"

;)

Januari 06, 2009 12:51 PTG

 
Blogger DeeN said...

Isk, Isk, Isk. *sambil geleng2 pala*

Januari 06, 2009 1:38 PTG

 
Blogger RY said...

tu satu masalah.

yang susah-nak-eja. satu masalah lagi..

'sape name?'

'mohd sinaganaga'

'ha? berapa kali naga?'

'2 kali. naga bukan gana. gana tu kawan saya. ganapati a/l murugiah'

peace yaww

Januari 06, 2009 2:14 PTG

 
Blogger ceri masam said...

SETUJU!!!!!

saya menangis masa SPM sebab nama saya panjang dan penat sebab ada 10 paper (belum campur dengan Kertas I dan Kertas II) kena tulis nama panjang2!

haih...

kasihanilah tangan2 kami!

Januari 06, 2009 2:20 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Ha ha ha! Eh...adakah aku?

Nama Ustazah Umi Kalsom tu sama dengan nama cikgu sekolah aku dulu. Fuh! Senyuman dia...!

Januari 06, 2009 2:23 PTG

 
Blogger K.O.N.T.R.A. K.I.R.I. said...

lagik satu masalah nama panjang ini ialah ketika baru lahir dimana semasa nak register nama kat balai polis dan jabatan pendaftaran. bila dah nama panjang sangat peratusan untuk salah ejaan adalah amat tinggi.

bila dah salah, nak salahkan sapa pulak.

Januari 06, 2009 2:23 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Asu,
Ha ha.

Deen,
:)

Razor,
HA HA.

Nurul,
Mmm, jenuh laki kau nak lafaz nikah nanti weh!

Azzam,
HA HA.

BigBadBilly (is SweetWilliam now),
HA HA.

Januari 06, 2009 2:38 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

kalau isi borang yang jenis kotak² tu memang tak cukup kotak nak tulis..

zzz

Januari 06, 2009 3:06 PTG

 
Blogger .abell.habil. said...

haha.mari meng-google peraturan meletak nama anak di malaysia.

ada.

di malaysia tak boleh namakan anak

1.hitler
2.jesus
3.anjing
4.babi

hahaha dan ada banyak lagi.mana ada orang nak bagi anak nama tu.

nama bakal anak saya,

lola dance like a hoola girl binti habil.

Januari 06, 2009 4:11 PTG

 
Blogger Lily Abdullah said...

Tu salah satu sebab kenapa aku tak mau jadi cikgu.ustazah

pehh...alasan semata.

hahaha!

Januari 06, 2009 4:43 PTG

 
Blogger jiGOMorrison said...

Aku sokong PASEMBOR. Lagi bagus kalau boleh scan je IC anak dan penjaga, habis cerr...

Januari 06, 2009 7:47 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

nak gi mana?

gi Krung-dēvamahānagara amararatanakosindra mahindrayudhyā mahātilakabhava navaratanarājadhānī purīramya utamarājanivēsana mahāsthāna amaravimāna avatārasthitya shakrasdattiya vishnukarmaprasiddhi.

hah? mana tu?

bangkok...

Januari 06, 2009 8:07 PTG

 
Blogger meza said...

bukan setakat payah nak register.
karang akad nikah pun bole kantoi.
kn,kn?

Januari 06, 2009 8:14 PTG

 
Blogger rudy bluehikari said...

dah skolah dok bantai ibu bapa dgn duit yuran itu ini yg sengaja dibuat2 n banyak2...so berbaloilah kan kalu kita susahkan cikgu2 tulis nama anak kita yg panjang2 ekekek

Januari 06, 2009 8:27 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

#5 Lencana 2 Keping & Kad Nama - RM3.00

Kad nama tu pulak cantik lagi yg gath gj punya design.

Taruk nama pendek pun ustazah tu banyak tanya gak bang Naga, "Aqilah jer?.. depan takde nur ke.. siti ke.."

Atau pun Basri je? takde mohamad ke... ahmad ke kat depan?

Macam mano tu..

Januari 07, 2009 6:03 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Azwan,
:)

Abel,
Ha ha. (Aku gelak part nama anak kau tu).

Water,
Ha ha.

Jig,
Ya. Terima kasih kerana menyokong idea aku.

Chik,
:)

Sober,
Ya. :)

Rudy,
So, berbaloi ke ibu bapa berdiri panjang2/lama2 untuk bayar yurang persekolahan anak?

Dug,
Tu sebab kena laksanakan SPY PASEMBOR - tet MyCard (bukankah MyCard tu boleh simpan data?) - buat pembayaran - print resit - so, kerani sekolah ke, ustazah sekolah ke tak akan tanya apa2.

Januari 07, 2009 9:01 PG

 
Blogger MawarUngu said...

jadi, dunia kita akan jadi bisubisu saja bila tak perlu bertanyatanya kerana semua maklumat ada dalam satu kad?

Januari 07, 2009 9:52 PG

 
Blogger husz_nie said...

Salam Sinaganaga,

Saya suka dgn penulisan blog saudara. Saya nak jemput saudara jadi Juri untuk pertandingan antara blog yg saya jalankan, iaitu JL Blogger Mania, anjuran forum www.jomlayan.com.

Sekiranya berminat boleh email saya di idar_assani@hotmail.com, atau tinggalkan pesanan di shoutbox di blog saya.

Besar harapan saya kalau saudara dpt turut menjadi juri dlm pertandingan ini.

Januari 07, 2009 10:30 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Mawar,
Tapi kau masih boleh tanya, "Aaa... apa nombor telefon Ustazah ek? Well, bukan apa... kalau saya nak tanya pasal yuran tahun hadapan ke, pasal derma kat sekolah ke - dah tahulah kepada siapa saya nak tanya. :)

Husz,
Ok, saya akan hubungi anda melalui emel.

Januari 07, 2009 10:36 PG

 
Blogger landaklaut said...

itu belum lagi kalau dia dapat jadi calon pilihanraya utk mana2 kawasan. pitam jugak nanti masa hari penamaan calon dan waktu berkempen. "Undilah calon Muhammad arif adil zulkarnain muzaffar syah bin ibrahim syah muhammad ali" .. hahahaha.. peaceeee...

Januari 08, 2009 1:33 PG

 
Blogger husz_nie said...

Mekasih, saya menanti emel dr saudara..

Januari 08, 2009 4:37 PTG

 
Blogger Desert Rose said...

Encik Naga,

Seharusnyalah nama2 bebudak tu dah di key in siap2 oleh kakak2 kerani Sekolah sblm sekolah bukak ok, pastu bila mak bapak dia datang serach je la, print la resit, tak bleh ke mcm tu???? (mewakili mak bapak yg terasa)

Februari 17, 2009 12:05 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home