"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

19 November 2008

HISTERIA: Air tangan James Lee & Amri Ruhayat

PROLOG
“Aok ade mane?” Tanya aku.
“Keh on the way!” Jawab Pipiyapong.

Sementara menunggu Pipiyapong tiba, aku menyelonong ke dalam MPH. Tiba-tiba mata aku tertancap kepada album terbaharu Tracy Chapman, Our Bright Future.
“She's good!” Kata seorang gadis Inggeris berambut blonde.
“Yah!” Kata aku. Pendek.
“I've all of her albums!” Kata dia. Lagi.
“Yah, yah!” Kata aku. Pendek. Tetapi, sedikit panjang daripada jawapan aku yang terdahulu. Pergh, first time kena tegur dengan awek blonde ni... Bedebor!
Aku buat isyarat tangan ‘Mary, gua nak pergi bayar CD ni kat kaunter pembayaran!’, kemudian. Dia kata, “Sure!” Tetapi, bunyi macam dia kata, “Shore!” Ha ha. American kot ni, entah.

[ , ]

Kami beriring-iringan dengan Liyana Jasmay dan (aku tak kenal awek lagi seorang ni) ke restoran Thai seperti yang telah dijanjikan. Liyana Jasmay berpimpin-pimpin tangan dengan awek lagi seorang tu. Aku angkat kening kat Pipiyapong. Pipiyapong angkat kening kat aku, “Aok nok jalan pimpin-pimpin tangan dengan keh juge ke?” “Hishhhh demeh!” Kata aku. [Saiz pinggang Liyana Jasmay adalah ‘secekak’.]

Ajami kata, “Ge, tulis nama kat buku... lepas tu gi makan dulu ya!”

[ , ]

“Oit! Nagaaaaaaaaaaaaaa!” Abang Mamat Khalid panggil nama aku.
Aku angkat tangan. Kami dipisahkan oleh satu meja. Dia angkat tangan kembali. Malam tu dia tak pakai songkok, ha ha.


[Klik sekali untuk review semi teknikal HISTERIA.]


EPILOG
Wayang tamat. Aku bangun daripada kerusi. Dalam kesamaran dimmer di dalam panggung, ada minah tegur aku.
“Abang Naga, yerrr?” Tanya minah tu. Dia hulur tangan.
“Yah! Ni, Hangit yerrr?” Tanya aku pula. Aku hulur tangan.
Kami tak berbual panjang. Sebab di belakang dia ada orang banyak sedang berpusu-pusu nak keluar panggung.

Nama dia Nurul. Selalunya aku lupa nama dia Nurul. Aku panggil dia, “Hangit. Hangit Sangat.”

[ , ]

“Jumpa kereta? Parking kat mana tadi?” Tanya Nurul.
“Entah! Tak tahulah kat mana Pipiyapong dah parking kereta sukannya tadi...” Jawab aku. Pipiyapong sedang mengaru-garu kepalanya yang tak gatal.

Waktu-waktu seterusnya adalah adegan ‘mencari kereta sukan si Pipiyapong’.

27 Comments:

Blogger .abell.habil. said...

epilog mnencari kereta sukan yapong yang hilang. kereta dia macam knight rider ka? jalan sendiri. heheh.

regards,
abell

November 19, 2008 1:13 PTG

 
Blogger sidra kamar aisa said...

wink! wink! pala aok senget (baca : sengit)

November 19, 2008 1:38 PTG

 
Blogger A said...

kereta sukan.. hahahaa..

November 19, 2008 1:55 PTG

 
Blogger tasekM said...

kereta suka pp tu tak ada alarm ke? cuba picit2 alarm. kot2 bulih jumpa. he he.


.

November 19, 2008 2:10 PTG

 
Blogger gopenghagen said...

kena tarik ler tu..purak-purak ilang plak

November 19, 2008 2:14 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Abil,
Selalunya, bila kami panggil, “Meow!” - kereta tu datang sendiri. :)

Sidra,
:)

Amat,
Ha ha.

Tasek,
Alarm? Talipinggang kaledar pun tarak lagiiiii...

November 19, 2008 2:16 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Gopeng,
Tak kena tarik. :)

November 19, 2008 2:17 PTG

 
Blogger Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

gua ingat ada makhlus halus le yang menganggu perhubungan gua dengan kereta gua..

November 19, 2008 2:33 PTG

 
Blogger RY said...

abg naga, kami bonzer si hangit semalam. eh bukan, dia yang jadi bonzer kitorang...

haha

jam berapa jumpa kereta tu?

huhu

November 19, 2008 2:36 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Yapong,
Gua syak macam tu jugak la... Eh, jaga baret merah tu Gurkha la gua rasa sebab bila gua cakap dengan dia... dia kata, “down parking, up also parking!” Part ni gua pun tau, beb. Ha ha ha ha ha.

Razor,
Dalam 30 minit berjalan kaki, ha ha.

“Keh bubuh kete tu kat tepi dinding tadi!”

Dia ingat dinding tu ada satuuuuu je ek!!!! Ha ha.

November 19, 2008 2:50 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Masalah sebenarnya: Kami dah lama tak pekena rokok. Tu yang 'hilang punca' kejap tu.

Hisap je rokok - jumpa kereta tu! Perghhhh!

November 19, 2008 2:51 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Yapong,
Gua rasa (gua rasa lah kan), awek-awek baju merah yang berpusu-pusu kerumun kita semasa tengah makan tu makhluk haluslah. Tu yang kita putus hubungan dengan kereta sukan lu tu kejap. :) Gua rasalah kan.

November 19, 2008 2:55 PTG

 
Blogger Ajami Hashim said...

“Keh bubuh kete tu kat tepi dinding tadi!”

wakakakakak! dinding? DINDINGGG???

sambung.. wakakakkakakak!

November 19, 2008 2:58 PTG

 
Blogger by Amani ALive said...

kete sukan tu macam BMW 525i Sports ke bro?

November 19, 2008 3:12 PTG

 
Blogger ceri masam said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

November 19, 2008 3:25 PTG

 
Blogger ceri masam said...

bukannya "abg Naga, ek?"
tapi lemah lembut sikit, "abg Naga yer...?"

hahahaah!

histeria mencari kereta!
dah kena sampuk dengan jembalang sesat gamaknya si pp tu ha! hahahahah

November 19, 2008 3:27 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Ajami,
Ding! Ding! Ding! Wakakakakakaaa... Berpeluh wo gua teman dia cari kereta.

Amani,
Wo ho ho, lagi ‘kacip’ drp BMW yang kau jual weh!

Hangit,
HA HA. Nasib baik jumpa kereta sukan tu - kalau tak... errrrmmmm... Gangguan makhluk halus le ni. Nak kata tak baca Bismillah sebelum makan - aku ada amek gambar PP ketika sedang berdoa & mms-kan ke Tok Rimau malam tu. :)

November 19, 2008 3:28 PTG

 
Blogger Rajuna said...

betul ke bang secekak? reject!
hihihi

November 19, 2008 3:43 PTG

 
Blogger Unknown said...

kalo kete sukan tuh kaler 'pink' takde la susah sangat nak carikkk...

November 19, 2008 4:10 PTG

 
Blogger theblabber said...

secekak je kan pinggang dia? eheh.
aku ingt aku sorang je yg kuros.

nway, byknya dinding kat situ.haha

November 19, 2008 4:12 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Rajuna,
Tapi, Tok Rimau suka hok pingang-pingang yang 'secekak'. :)

Lim,
Entah!

Mizi,
Yang betul2 terkena gangguan makhluk halus pada malam tu adalah kami. :)

November 19, 2008 5:14 PTG

 
Blogger UmiMia said...

ooo ini abang naga...chumel sangat kartun naga tu....olo..olo..olo....

kesian kawan aku orang panggil hangit...tp nak buat camno..dah dia yang merelakan...layan jer lah...

November 19, 2008 5:27 PTG

 
Blogger A t i Q a h said...

Makhluk dari HISTERIA tu kot yang hijab mata kalian. Eheh.

November 19, 2008 7:06 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Lain kali jangan taruk kat dinding, taruk kat tiang.

Tapi, kenalah hafal nombor tiang tu, kalau tak... "kau ingat ada satu je tiang kat situ?"

November 20, 2008 9:02 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Mia,
Yalah yalah, kalau time aku ingat nama dia - aku panggil dia Nurul. Tapi, malam tu, masa nak balik tu, nak panggil dia - ding, blur, lost - yang aku boleh ingat kat dalam kepala otak - ‘Hangit!’

Tiqah,
Salah Yapong le ni - dok le seru-seru, “aku tahu makanan demeh... makanan demeh telur yama kampungkan, kan, kan!”

November 20, 2008 9:05 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Dug,
Dah hafal dah nombor tiang tu - lepas dah nampak Liyana Jasmay - puhh! hilang beb nombor tiang tu.

Ok guys,
Review HISTERIA dah siap tulis. Sila klik pada link.

November 20, 2008 10:16 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

Pinggang Pipi pun secekak jugak kan. Mmm...

November 20, 2008 2:32 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home