"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

07 Oktober 2008

Replika romantika khatulistiwa

"Bina replika Anwar... melanggar adat budaya Melayu..." - Dr Mohd Khir.

"Ia hanya sekadar gambar Anwar dan bukannya patung... - Amirudin.

"Tu tu tu, Tugu Negara tu bukan patung ke?" - Kak Pinoi.


Dulu. Sekolah kami. Menang hoki MSSWP.

Kami. Bawa pulang medal. Dan. Bawa pulang piala pusingan. Yang pada bahagian atasnya. Ada patung lelaki. Sedang bermain hoki.

"Kapten! Di dalam dorm mana boleh bawa masuk patung... nanti malaikat tak masuk!" gurau kami.

"Ya tak ya juga ya!" kata Kapten.

Tap!

Kapten patahkan patung tu dengan tangannya.

Argh! Tidakkkkkkk!!! (Siapa nak jawab kat HM ni?)

17 Comments:

Blogger Zaini said...

haha.

tringt pristiwe patahkn salib king.








heh.

Oktober 07, 2008 12:43 PTG

 
Blogger tasikmerah said...

tugu ke tunggul... ha ha.






.

Oktober 07, 2008 12:56 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Zaini,
King mana? King of letup ka? Ha ha.

Tasik,
Kalau kerja kita nak picahkan patung ni - banyaklah! Malas aku. :)

Oktober 07, 2008 1:43 PTG

 
Blogger Anuar Manshor said...

Rupa-rupanya Osman Arof yang jadi patung (tugu negara) di Parlimen. Patutlah...Dia kan Islam.

Oktober 07, 2008 2:01 PTG

 
Blogger NeEMâ„¢ of Suicide Park said...

Dulu saya juga, potong salib pada King. Saya juga, tidak dibelikan Barbie.
Saya juga, suka buat sculpture.

Oktober 07, 2008 3:22 PTG

 
Blogger addyaholix said...

Aku pernah patahkan tangan patung kat butik masa temankan kawan sikit masa dulu !

Oktober 07, 2008 3:24 PTG

 
Blogger kel@mbu said...

tugu negara, simbol lawatan alam ria cuti sekolah. itu dulu. skrg tak tau lah.

Oktober 08, 2008 3:36 PG

 
Blogger landaklaut said...

habis buntut barbieku dibakar. cacat kejap! "asalkan tak serupa orang sudah," kata bapakku.. heh

Oktober 08, 2008 4:13 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Nuar,
Dalam dunia kita ni - [cuba kau pandang kiri dan kanan kau] - ramai yang jadi patung. :)

Neem,
Bila boleh tengok sculpture kau?

Adi,
:)

Kelam,
:)

Landak,
HA HA.

Oktober 08, 2008 9:54 PG

 
Blogger landaklaut said...

mana lebih baik? jadi patung atau jadi lalang? soalan je. jangan marah bang. :)

Oktober 08, 2008 10:24 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

Pingat aku nanti kalau ada patung pun tak ape.


Haha

Oktober 08, 2008 11:48 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Landak,
Jadi lalang. Lalang boleh goyang2. Patung tak boleh. BHA HA HA.

Dug,
Ceh!

Oktober 08, 2008 5:47 PTG

 
Blogger NeEMâ„¢ of Suicide Park said...

Sculpture hanya untuk tatapan 21 tahun ke bawah, mengandungi unsur-unsur yang mengganggu perasaan.

Oktober 08, 2008 9:33 PTG

 
Blogger art.isreka said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Oktober 09, 2008 7:22 PTG

 
Blogger art.isreka said...

suka tengok patung orang orang kat sawah padi. ada lagi ke? kalau kat jepun, patung tuh dah jadi cerita hantu.

Oktober 09, 2008 7:22 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Art,
Kat Alor Gajah - tak guna orang-orang. Mereka guna tin minyak tanah [yang dah kosong] untuk halau burung dan tikus. :)

Oktober 10, 2008 10:58 PG

 
Blogger AhsueZ said...

Ya! Kita memang inovatif, baik yang junior, mahupun yang super duper senior!

Oktober 14, 2008 11:37 PG

 

Catat Ulasan

<< Home