"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

25 September 2008

Buku Cerita Kanak-kanak: Yapong dan Sup Labi-labi

[Kalau akulah yang sakit. Nida tak masakan sup ketam. Nida bagi aku Panadol Menstrual saja kot. HA HA.]

Aku SMS Yapong, sebelum mendaftar masuk wad... lu belasah hisap rokok puas-puas dulu! Kalau dah masuk wad... lu dah tak boleh hisap rokok!

Yapong SMS aku, ok Jenderal!

[ , ]

Aku YM Nida, Yapong nak sup sirip ikan yu.

Nida YM aku, amboiiiii!

[ , ]

Aku SMS Yapong lagi, sup sirip ikan yu tak ada, sup labi-labi boleh tak?

Yapong SMS aku lagi, aaa, doktor kata demam gua dah baik dengan sendirinya, Jenderal! He he.

[ , ]

Adik-adik, jangan ke mana mana, kita kembali selepas ini, kata Ustaz Zamri Bercerita, sebelum itu dengarkanlah ungkapan ini: Saudarekkk... orang Islam (yakni, penjual) yang berkata, “Seringgit tak jual!” kepada saudara Islamnya sendiri (yakni, pembeli) yang pada ketika itu datang untuk membeli sayur daripadanya - adalah orang Islam yang jahat... Fikir-fikirkanlah!

31 Comments:

Blogger Nida Shaari said...

Insaf pula aku.

Hari ni kena sambung tengok Ustaz Zamri Bercerita lah

September 25, 2008 10:58 PG

 
Blogger Faizah Roslaini said...

Kalau nak teh tarik separuh tapid dia cakap ..takk boleyy!!.. Jahat tak?
Macam mana dengan, I want to do one finger only and like this. CANNOTTT.. Jahat jugak yer??

September 25, 2008 11:08 PG

 
Blogger siew said...

tak de sirip ikan yu sirip ikan sepat kering tak boleh ke?

September 25, 2008 11:18 PG

 
Blogger Littlesilence said...

owhh.. lepas ni, sapa2 yang demam denggi nak kena beri sup labi2 baru cepat sembuh!

September 25, 2008 11:43 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Madu,
He he.

Faizah,
:)

Siew,
HA HA.

Si,
Ya! Ha ha.

September 25, 2008 11:48 PG

 
Blogger tasekM said...

mana nak dapat singgit bang... barang mahal wey...

tapikan. tahun lepas. aku beli sayur kt greenwood, dapat singgit. balik melaka aku nk beli singgit penjual tu kata singgit tak jual.... ha ha. bara jugak hati... sayur kat melaka ni import dr pakistan gamaknya...

September 25, 2008 12:18 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Tasik,
Sebenarnya, kacang panjang satu ikat berepa hengget?

September 25, 2008 12:24 PTG

 
Blogger Littlesilence said...

Si je dia panggey saya? cehh :)) hahahahaa..

ehh harga kacang panjang kira ikut ikat ea? kenapa saya beli kat sini ikut timbang..??

hish makcik tertipuu..

September 25, 2008 12:55 PTG

 
Blogger Lily Abdullah said...

Aku terkena kat pasar borong S.

"Seringgit tak jual kak"kata penjual berloghat Indon tu.

Hampeh!

September 25, 2008 2:13 PTG

 
Blogger Unknown said...

hg minyak turun mcm kebah demam juga....lammmmbaaaaattttttt! tp hg barang x turun ..... mana nk dpt sayur hg singgit lagi....tanam la sendiri bak kat kerajaan....ubah gaya hidup hik hik hik

September 25, 2008 2:24 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Si,
Oh, iye ke?

Water,
Seikat berapa hengget sebenarnya?

Amora,
Undang-undang perdagangan mana yg mengatakan kita tak boleh beli sayur seringgit?

September 25, 2008 2:41 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

derang je malas nak jual... bole je kalau nak bungkuskan... sini lima posen pun leh beli... hahaha...

September 25, 2008 2:55 PTG

 
Blogger artisticklytouch said...

banyakkan citer abg zamri tuh..

September 25, 2008 4:28 PTG

 
Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Asal bulan puasa, cerita makan, makan, makan. Ini yang kureng seronok nih!

September 25, 2008 5:03 PTG

 
Blogger hegira said...

kat sini, bebudak kemahiran hidup jual selambak aja sayur yang derang tanam.

erm. pasni nih maunya pipi nak demam selalu. ramai orang nak buatkan sup untuk dia. hehe.

September 25, 2008 6:35 PTG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

nasib baik masa aku meniaga dulu sayur lima puloh sen pon aku jual.haha

September 25, 2008 7:12 PTG

 
Blogger addyaholix said...

yapong selera besar.
nak sup sirip ikan yu pulak.
macam-macam !
dia memang manja ke bang naga?

September 25, 2008 11:50 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Kalau mengidam kari itik atau katak tumis, datanglah tempat aku, Kg. Subang.

September 26, 2008 4:29 PG

 
Blogger ceri masam said...

hahaha!

Islam yang jahat?

ada label lagi tu! hahahahha

September 26, 2008 7:56 PG

 
Blogger siew said...

satu lg org Islam yg jahat adalah yg menjual bubur lambuk yg sudah/hampir basi di Pasar Ramadhan

September 26, 2008 8:08 PG

 
Blogger tasekM said...

entah la bang. aku tak berapa nk arif. tapi itu hari aku beli kt jusco seikat kecik je 2 hinggit lebih...

September 26, 2008 8:18 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Chik,
:)

Art,
He he.

Puan Ainon,
Saya dah kurus. :)

Alina,
Silap statement you tu sayang, HAK HAK, mana ada ramai orang nak buatkan sup untuk dia... NIDA 'ja seorang!!! HAK HAK HAK!

Mut,
Kau tergolongan dalam golongan orang Islam yang baik. :)

Adi,
Senarai soljahs manja mengikut turutan:
1. Sinaganaga (anak bongsu/anak mak, ha ha)
2. Spyz (sebab, kalau demam - nak makan buburlah, hapelah.)
3. MatJan (anak bongsu)
4. Yapong (anak mak)
5. Tok Rimau :)
6. Samurai
7. OP
8. Jigo
9. Vovin (dulu manja jugalah... tapi, sejak ditimpa malapetaka demi malapetaka (kucing hilang) ni - ermmm, hish!)

Dug,
:) Sambal udang kecik2 buang kulit ada? :)

One,
:)

Siew,
"Bubur Lambuk Kampung Baru RM2.00" ??? Depa amek bubur tu kat Kg. Baru secara percuma, kemudian depa jual kat pasar ramadan atau tukang masak kedua-dua bubur tu merupakan tukang masak yang sama?

Tasik,
:)

September 26, 2008 9:58 PG

 
Blogger siku lipat said...

hahahaha. bila sebut labi-labi terus baik yer.

September 26, 2008 10:23 PG

 
Blogger NeemoNeemo™ said...

Err...bagaimana dgn org Islam yg demand sup sirip ikan yu bila org offer sup ketam?

September 26, 2008 12:18 PTG

 
Blogger Mohamad Farez Abdul Karim said...

naga,

yang cakap 'Saudarekk," tu aku rasa tau la sapa dia..

hehe.

September 26, 2008 2:44 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Labi-labi? Ha ha ha! Tempat aku panggil bulus.

September 26, 2008 3:43 PTG

 
Blogger Artozy said...

selamat hari raya bang! bagi sup cumi-cumi je kat yapong.

September 26, 2008 4:02 PTG

 
Blogger Bila Diary Bercerita said...

Salam AidilFitri untuk Sinaganaga & kaum keluarga.

September 26, 2008 5:08 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Kat sini boley je beli sayur seringgit. Tapi kalau seposen tak boley la.. Seposen boley beli ape? Gula-gula hacks 2 bijik? Haiyoo

September 27, 2008 12:14 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Salam hari raya, ampun maaf dipinta juga andai ada terkasar bahasa sepanjang tahun ini.

September 27, 2008 12:47 PG

 
Blogger zizie ali said...

labi-labi dan labu-labi adalah dua kata nama yang berbeza. harap maklum.

September 28, 2008 8:04 PG

 

Catat Ulasan

<< Home