"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

10 Oktober 2008

Emak suka makan dodol

Nama emak, Puteh. Puteh bte Ali. Orang panggil emak, Kak Teh. Orang panggil emak, Mak Teh. Orang panggil emak, Nenek. Tapi, abah panggil emak, "Teh! Buatkan abang teh tarik!" Kenapa nama emak, Puteh? Kata arwah nenek, sebab emak putih masa 'keluar' dulu.

"Putih macam Cina!" arwah nenek kata.

"Cina bukan kuning ke?" aku tanya.

"Cina dulu putih. Cina sekarang... kuninglah, birulah, merahlah... bla bla bla." arwah nenek kata.

[ , ]

Emak suka makan dodol. Yang baru dikeluarkan daripada kawah; masih lembik. Dan. Yang disimpan di dalam bekas yang diperbuat daripada anyaman mengkuang.

Tapi sekarang, emak dah tua. Emak dah tak suka makan dodol. Dodol buat gigi palsu emak terlucut-lucut. Emak 'ambil bau' sahajalah. Ha ha. Ya ya, emak aku memang komedi.

Apabila dah tua, selera makan dah kurang. Itu tak nak. Ini tak nak. Itu tak lalu. Ini tak lalu. Kalau makan nasi, satu dua suap dah berhenti, yang lagi dua puluh tujuh suap bagi kepada kucing yang menebeng di bawah meja.

Kadang-kadang, kucing di zaman moden ni - memilih! Itu tak nak. Ini tak nak. Itu tak lalu. Ini tak lalu. Ha ha. Ya ya, kucing pun dah pandai komedi sekarang ni.

"Habis... mak nak makan apa?" aku tanya, sambil kopek ikan bilis.

"Aaa... kenteki! A'ah, emak nak makan kenteki!" emak jawab, sambil tengok tivi.

"Amboiiiiiii selera!" aku kata, sambil tengok emak yang sedang tengok tivi.

"Mak acah 'je!" emak kata, sambil tengok tivi.

45 Comments:

Blogger Maryam Abu Ahmad said...

abes tu, belikan tak?

Oktober 10, 2008 12:14 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Emak kau memang komedi. Kuncing kau pun. Tapi yang lebih komedi entri kau ni. He he he!

Oktober 10, 2008 12:16 PTG

 
Blogger fadxiora said...

suka baca blog awak... hilang tension masa kerja

Oktober 10, 2008 12:23 PTG

 
Blogger Pecah Kepala said...

emak memang suka pandai komedi. anaknya pon sama. haha

Oktober 10, 2008 1:27 PTG

 
Blogger tasikmerah said...

mak teh.. jom kita p kenny...



:)

Oktober 10, 2008 2:19 PTG

 
Blogger Zaini said...

=)

Oktober 10, 2008 2:22 PTG

 
Blogger ah tok said...

belum high taste lagi ni.



.

Oktober 10, 2008 2:54 PTG

 
Blogger gopenghagen said...

bawalah g kentaki.. ayam abg naga makan, mak kasik kentang putar . jgn lupa bawa balik tulang utk kucing.

Oktober 10, 2008 3:22 PTG

 
Blogger pemikir lapuk said...

salam sai be

Oktober 10, 2008 3:44 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Mar,
Tak. :)

Purp,
:) He he.

Xiora,
:)

Picah,
Taklah. Aku - jenis serius.

Tasek,
Senang2 gi ke rumah Mak Teh, amek dia, bawak gi jalan2, makan2, etc. :)

Zai,
:)

Ah,
:)

Peng,
HA HA HA HA HA...

Pe,
Salam. :)

Oktober 10, 2008 4:23 PTG

 
Blogger one love said...

best!

Oktober 10, 2008 6:59 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

dodol dah takde orang nak sekarang ni.... nyusahkan je... hahaha...

pas ni jijib lak... rasanya lagi susah.. hohoho...

Oktober 10, 2008 7:06 PTG

 
Blogger siskinny said...

Mak Teh ni suka benar tengok tivi

Oktober 10, 2008 7:15 PTG

 
Blogger Mersik said...

Ha ha ha.. mmg komedi. Kim salam kat mak ya..

Oktober 10, 2008 7:32 PTG

 
Blogger sidra kamar aisa said...

jijib?

Oktober 10, 2008 8:41 PTG

 
Blogger Water Lily said...

Mak Teh sama macam mak aku bang...mak aku.kentaki makan kulit saja. Isi mentah kata dia hahahah!

ps;nama mak aku yam. sama dengan nama Maryam,pengomen pertama entri ni..

Oktober 10, 2008 8:54 PTG

 
Blogger asuhara said...

bro mak kau komedi ada makna sembunyi tu bro!

Oktober 10, 2008 9:19 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

One,
:)

Chik,
Jijib? Apa tu?

Sis,
Kadang2 tivi tengok dia. HA HA.

Mer,
InsyaAllah.

Sid,
Wajik kot, entah. :)

Water,
HA HA.

Asu,
Iye ke?

Oktober 10, 2008 11:00 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

hakhak...
dol jadik dodol...
jib jadik jijib la...

Oktober 11, 2008 2:35 PG

 
Blogger -azwanbakhtiar- said...

orang kalau makan nasik memang 30 kali suap ka?

Oktober 11, 2008 7:22 PG

 
Blogger addyaholix said...

Mak ko memang betul-betul komedi bang naga !

Mak aku sampai sekarang tak pernah suka kentaki waima mekdi sekalipon.

Oktober 11, 2008 1:04 PTG

 
Blogger tuan tanah said...

:)

Oktober 11, 2008 4:17 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

aku baru baca komen2 yang lepas tu, Sambal udang kecik2 tu nak raya haji nantilah ya tak? Haha

Oktober 11, 2008 6:31 PTG

 
Blogger Po said...

Ko buatkan aku gelak. Tak lama. Lepas tu aku sedih.

Hanya tinggal mak aku sorang.Dia pun dah tua.

Oktober 11, 2008 11:10 PTG

 
Blogger poyotito's said...

padanla lu pun komedi.

Oktober 11, 2008 11:50 PTG

 
Blogger Anak Bumi said...

Tahun ni tak makan dodol.

Raya ketiga dah demam, makan daging banyak sangat,

hahaha.

Oktober 12, 2008 12:40 PG

 
Blogger Princess Liyana said...

alahai..belikan la. mak teringin tu. comel je..

huhu dodol sedap pe;p

Oktober 12, 2008 1:34 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Wan,
Entah. :)

Adi,
Dah cuba bawa emak kau ke Keni?

Tanah,
:)

Dug,
Ha ha. Aku gurau sajalah. :)

Po,
Emak-emak kita dah tua. :)

Poyo,
Iye ke? HA HA.

Bhumi,
Kesian kat lu. :)

Yana,
Anak emak aku lagi comel. HA HA.

Oktober 12, 2008 4:42 PTG

 
Blogger Danielle_Corleone said...

hehehe! aku tersentuh baca ini. :-)

bro. bleh x utk Maskara filem pendek nanti kasi gua press release. hehe. dalam tu ada senarai nama org yg join dan filem yg diorg antar. pastu ada la skit cerita pasa maskara filem pendek. hehehe. harap2 tak keberatan permintaan gua ni. :-)

Oktober 12, 2008 6:22 PTG

 
Blogger amirahsyuhada said...

ala belikan jelah..

Oktober 12, 2008 9:37 PTG

 
Blogger zizie ali said...

bagi aku, dodol pekan rabu alor setar lebih sedap dari dodol pasar siti khadijah kota bharu. pejal, lemak dan tidak terlalu manis. ore koto baghu jange maroh.

Oktober 12, 2008 10:16 PTG

 
Blogger madulebah said...

Mak aku pun suka dodol. Walaupun pakai gigi palsu dia, tetap suka dodol.

Raya baru-baru ni, aku bawa balik dodol yang dapat masa salam-salam dengan Dato' KP.

Mak Teh, nanti saya bawa Mak Teh p Kentaki kat Sentul Boulevard tu ya.

Oktober 13, 2008 9:10 PG

 
Blogger .:HalogAmora:. said...

aunty teh...kenteki skang dah x best cam dulu dh x juicy mcm dulu...suruh anak aunty sinaga bwk g nandos ke kenny ke chillis ke....hehehe

Oktober 13, 2008 9:18 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Mirah,
Ya ya. :)

Zz,
:)

Madu,
Eh, tak bawa balik kuih kelakaukelakau tu ke weh?

Amora,
Chillis? Mak Teh suka pergi Chillis, pedas, katanya. HA HA.

Chillis untuk aku bawa kawan2 'ja. :)

Oktober 13, 2008 12:46 PTG

 
Blogger Rajuna said...

emak sekarang pun sudah dilanda globalisasi.

Oktober 13, 2008 12:47 PTG

 
Blogger Danielle_Corleone said...

bro. adakah permintaan gua itu berat sehingga kamu tak menyatakan persetujuan? hahahahaha! :-p

Oktober 13, 2008 2:40 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

Kucing adalah sejenis binatang yang pandai berpura-pura comel.

Oktober 13, 2008 3:56 PTG

 
Blogger Aishah Jamal said...

Dari dodol ke kentaki?
sesuai sangat dgn ayat "Dunia dah berubah..Zaman dah maju..." he..he..
-Raya kali ni baru 2 kali je jumpa dodol. Tapi dodol lembik masa panas-panas kat tepi kawah tu memang sodap...

Oktober 13, 2008 4:44 PTG

 
Blogger Asmara said...

Sama macam PO.
Mula mula senyum komedi. Sbb tau entry abang Naga tak pernah tak komedi.:)

Lepas tu sebak. Sebab mak kita dah beransur tua! :(

Oktober 13, 2008 11:13 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Danial,
Boleh2. Nanti kami akan bagi itu press release.

Ra,
:)

Amin,
HA HA.

Aishah,
:)

Asmara,
:)

Oktober 14, 2008 8:41 PG

 
Blogger addyaholix said...

Keni belum pernah bawak lagik la bang naga. Belum berpeluang.

Tapi aku pernah cuba bawak mak ke chilis, tapi mak tolak sebab buang duit katnya.

Susahnya ~

Oktober 14, 2008 11:14 PG

 
Blogger AhsueZ said...

hmm.. selain hilang selera sewaktu mengandung, sewaktu udah tua pun akan hilang selera juga, ye?

ok. saya akan makan puas-puas!

Oktober 14, 2008 11:33 PG

 
Blogger .farah. said...

comel je mak abang brader nih.

Oktober 15, 2008 6:11 PTG

 
Blogger .abell.habil. said...

in baik punya komedi.
kenteki pun kenteki laahh.=)

Oktober 20, 2008 1:59 PTG

 
Blogger imi said...

Lawak gak entry ko ni... Boleh layaaannnn.

Oktober 20, 2008 3:13 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home