"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

20 Ogos 2008

Olak Lempit II

Pagi tu. Kami. Di Stadium Merdeka.

Ali. Masuk acara 200 meter. Aku. Tak masuk acara apa-apa. Tetapi. Aku. Mari ke stadium, juga. Sebab? Sebab. Aku. Jadi penyokong Ali. Lagipun, kalau kita pergi stadium – kita tak payah masuk kelas, kita tak payah pergi prep, dan kita boleh ‘keluar [ke] bandar’; pergi melanguk kat KL.

Sejak awal pagi. Kami. Tunggu. Lepas satu acara ke satu acara. Tetapi. Acara 200 meter. Masih tidak berlangsung lagi. Tadi. Ali warming up. Sekarang. Ali sudah cooling down. Perut kami. Sudah lapar. Mula-mula, perut bunyi kriuk kriuk. Lama-lama, perut sudah bunyi bong bong bong!

Ali. Suruh. Aku. Pergi beli. Nasi lemak. Dua bungkus. Aku kata, “Bak duit!”

Aku. Ali. Sedang makan. Nasi lemak. Tiba-tiba. Pegawai sukan. Sudah umum, “Kepada peserta-peserta 200 meter… bla bla bla… sila… bla bla bla….”

Nasi lemak. Baru setengah luak. Ali. Kulum-kulum jari. Ali kata, “Cilakak! Tadi tak moh panggil!”

KOMA

Tengah hari itu. Ali. Di lorong paling luar. Trek.

Pistol meletup. Ali. Berlepas cantik! Dan memecut laju. Semakin lama semakin laju. Pelari-pelari lain jauh terkebelakang. Apabila menghampiri 100 meter, betul-betul di bahagian lorong paling melengkung hendak menjadi lorong paling melurus, Ali mendepangkan kedua-dua belah tangan, menguntum senyum, mendada (walaupun tiada tali penghadang di hadapannya), dan mula memperlahankan rentak larian.

Apakah Ali telah menjadi juara?

Hampir!

Kerana. Pelari-pelari lain. Masih meneruskan larian mereka. Sebanyak 100 meter, lagi.

Tap!

“Aowww! Apa dah jadi dengan Ali? Tetapi, dalam sukan, segalanya 'mungkin'!” kata Hasbullah Awang.

44 Comments:

Blogger sinaganaga said...

Tom,
Ha ha, ini kisah benar tentang kawan kita tu, ha ha.

Ogos 20, 2008 2:17 PTG

 
Blogger Danielle_Corleone said...

"Owh, nampaknya Ali telah tersalah ukur balapan, mungkinkah dia mampu bangkit semula dari angan-angan tersebut dan meneruskan larian? Kita sama-sama saksikan. Sebelum itu kita kembali ke Angkasapuri bersama-sama dengan Haji Zainal Abidin Rawop. Silakan Haji," kata Hasbullah Awang dengan panjang lebar. :-p

Ogos 20, 2008 2:59 PTG

 
Blogger Tok Rimau said...

Nasi lemak pun macam drug.melupakan.

Ogos 20, 2008 3:05 PTG

 
Blogger GAFARO a.k.a. agentno9 said...

kalu gua jd ali..
gua belakon jatuh macam watson nyambek je...
koyak muka takpa janji cover malu

Ogos 20, 2008 3:06 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

ali bukan main boksing ke?

Ogos 20, 2008 3:24 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Danial,
"Terima kasih, Haji Hasbullah Awang di Stadium Merdeka. Ada sedikit pembetulan ya haji... saya bukan Zainal Abidin Rawop... saya Gerard Benedict... sepatutunya haji kena sebut - back to you, Gerard!"

Mau,
Dah nama pun nasi lemak!!! Tersentuh satu - nak sentuh dua-dua pula. Dah sentuh - nak pegang pula. Dah pegang - nak buka pula. Dah buka - nak le rasa... Takkan nak 'tengokkkkkk' 'ja, ya tak? Hak hak hak!

Gaf,
HA HA. Tapi Ali tetap Ali. Dia buat dekkkk je! Ha ha.

Chik,
Tu Ali lain!

Tom,
Kalau Ali taulah aku tulis entri pasal kes ni - mampus aku wehhhh! Ha ha.

Ogos 20, 2008 3:52 PTG

 
Blogger Danielle_Corleone said...

tok mau gua mau baca blog lu buleh?

Ogos 20, 2008 4:02 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Nasi lemak kat Teluk Chempedak RM2.50 wo! Kecik je! Tak puas dan tak 'lemas'!

Ogos 20, 2008 4:38 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Azzam,
MENCARUT!!!!!!! Ceh!

Ogos 20, 2008 4:41 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

haha..
ari sukan batch aku pon buat kt stadium..

sewa 1 stadium. siap ngn skrin besar tu. tapi xsewa padang..

maka.

final tarik tali wat kt pdg skola ja..
huhu

Ogos 20, 2008 4:41 PTG

 
Blogger Anonymous said...

Aku syak..nasik lemak yang harga RM tiga hinggit dan bukan yang.Lima puluh.sen. satu.

Siap ada kacang. Sebungkus. satu.

Kalau tidak..takkan Ali akan mendepangkan tangan! Dia teringat!

Tapi.Kenapa.Ali.Kulum-kulum jari?

ha ha ha

Ogos 20, 2008 4:46 PTG

 
Blogger Cinta said...

apa jadi dgn Ali? suspens nya..

Ogos 20, 2008 4:47 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Azwan,
Kes Ali tu - dah peringkat kejohanan MSSWP dah tu!!! Ceh!

Po,
Zaman tu, 'air basuh tangan' susah nak dapat kat Stadium Negara. Dan. Zaman tu, mana ada mineral water! Ha ha.

Cinta,
Ali kerja bank. Tapi bukanlah kat bank popular macam bank si Spyz tu! He he.

Ogos 20, 2008 5:00 PTG

 
Blogger murnie sangat said...

hah!aku tau..ali memperlahankan larian sbb dia nk bgtau kat kawan dia supaya jgn abiskan nasik lemak yg dia mkn xabis tu kan, kan, kan janet kan hiks..

Ogos 20, 2008 5:03 PTG

 
Blogger siskinny said...

lu patut 'sep' tangan dia pastu sambung lagi 100m tu broapa barang pelari simpanan duk lepak makan nasik lemak je2x200m menarik gak ni!

Ogos 20, 2008 5:03 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Murni,
Aik! Bila masa gua dah jadi 'Janet' ni? Ha ha.

Skin,
Gua macam biasalah - lepak - aweks SSP ngorat gua. Hak hak hak! So, buang masa 'ja berlari-lari ni!

Ogos 20, 2008 5:10 PTG

 
Blogger jagoan said...

Elok jugak buat urine test!


*Tak boleh tahan aku menahan gelak ni...*

(((((Huaaaahhhhh hahhaha))))


.

Ogos 20, 2008 5:21 PTG

 
Blogger Mr. O said...

Yg nko tetiba syok sangat pakai nama kg aku ni apahal? Anyway, aku ingat lagi nko tulis nama kat sijil lama yang kita jumpa dalam kelas sains paduan sebagai pemain tenis....dan aku menjadi ketua rumah Pahlawan yang kurang menyerlah....

Ogos 20, 2008 6:19 PTG

 
Blogger S.YanaZ said...

Gua sekadar mao pecahkan rekod peribadi...
kata Ali lantas sambung meramas nasi lemak nya tadi...

cet!

Ogos 20, 2008 9:29 PTG

 
Blogger Unknown said...

lepas 100 meter pertama asid dalam sambal nasi lemak mula bertindak balas. kot.

Ogos 20, 2008 10:43 PTG

 
Blogger Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

Mana Ali sekarang? Bunuh diri?

Ogos 20, 2008 11:02 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Ah,
Masa tu mana ada urine test urine test ni! :)

Mr. O,
HA HA. Aku check semalam, kau tulis 'PEMAIN KRIKET MEWAKILI SEKOLAH' kat sijil aku tu. Bila masa aku main kriket? Ha ha. Tapi Shid, tandatangan 'Zakaria Putih' tu real le kau buat! HA HA.

Shid,
Kau team captain ke? Bukan Pudin ke weh?

Syanz,
HA HA.

Kelam,
Ha ha.

Yapong,
Kerja bank. Jadi ahli Kesatuan yang proaktif. Wo!

Ogos 21, 2008 8:48 PG

 
Blogger nida_coklat said...

kuang..kuang..kuang..
ali mabuk nsik lemak nampaknye..
btl x abg ge?(akukn abg)
heheh..ske ayt 2..
Tigt kat abg nida...:D

Ogos 21, 2008 9:14 PG

 
Blogger Zaini said...

ali ingt die usain 'lighting' bolt kut.





heh.

Ogos 21, 2008 10:59 PG

 
Blogger Marjerin said...

aku rasa ali sebenarnya masuk acara larian 100 meter tuh pasal ingat trek tuh hanya untuk 100 meter saja kot

Ogos 21, 2008 11:19 PG

 
Blogger Yana Ismail said...

huhu nasi lemak sdap oo:)

Ogos 21, 2008 12:31 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Cok,
"Hari Ini Tubuh Kerajaan, Esok Kita Buat Trek 200 Meter Special Untuk Ali!" Ha ha.

Zai,
Agaknyalah. :)

Marj,
Aku syak macam tu juga. Ha ha.

Yana,
MSSWP dulu-dulu meriah wo! Nasi lemak dengan karipap jangan cakaplah - berlegar-legar kat dalam stadium. HAK HAK.

Damn! Apsal masa tu handphone belum tercipta lagi!

Ogos 21, 2008 12:49 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Ahli sukan tak elok makan nasi lemak. :D

Ogos 21, 2008 3:56 PTG

 
Blogger tasekM said...

nasi lemak boleh buat org hilang ingatan rupanya... patut lerrr...

hasbullah awang tu pengulas yg agak bias, emo, suka buat spekulasi dan ada masa merepek yg bukan-bukan... aku tak berapa gemor...

Ogos 21, 2008 5:20 PTG

 
Blogger landaklaut said...

secara tiba2 smss menjadi glamer sekejap smlm masa cerita 360.. hoho..

cuba dengar Hasbullah Awang tu bagi komentar untuk basketball pulak. lagi lawak.

Ogos 22, 2008 4:38 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Purp,
Ye ke?

Tasek,
Aku suka Hasbullah Awang. "Aowww! Cantek!" ;)

Shid,
Hasbullah Awang ialah bapa saudara Badrulhisham Alias (pilot kita tu).

Lan Landak,
SMSS dah lama glam. HA HA.

Ogos 22, 2008 8:54 PG

 
Blogger spyz said...

Ali masuk 200m?
Masa aku kenal dia, bdn dia sesuai utk main rugby aje.. Ha ha..
Ali flanker yg handal woo..

Ogos 22, 2008 11:36 PG

 
Blogger ayobkelubi said...

hahahaha


tersembur nasi lemak aku tgh makan nie..

ALI "stone" nasi lemak berapa ringgit?.

Ogos 22, 2008 11:57 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Spyz,
Last aku jumpa Ali - dia main touch pussy... aaa, i mean, touch footie - dia dapat 'try' - perut jadi break kereta, bola lagi dua tiga inci 'ja nak touch-down!

Sure kau tanya, "Habis, tak touch-down ke?"

Tak leeeeee!

Yob,
Zaman tu, kalau bayar singgit, dapat nasi lemak dua!

Ogos 22, 2008 12:25 PTG

 
Blogger Yana Ismail said...

huhu makan smbil menonton:)tentu seronok!hehe

Ogos 22, 2008 9:01 PTG

 
Blogger lutfi said...

Nage, aku bagi lima bintang untuk ayat terakhir, haha.
Pssst: Hang tak cerita ke ttg minyak turun 15 sen? Sebak aku bila kerajaan ambil masa hampir sebulan untuk turun 15 sen. Berapa masa yang diambil agaknya jika mahu turun seringgit plak?

Ogos 23, 2008 10:28 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Yana,
+ diurut2 belakang oleh aweks SSP pun best juga. Ha ha.

Lutfi,
"Sedarek! Kalau Kerajaan boleh turun harga minyak sebanyak 15 sen, apakah Kerajaan Mimpi dapat turunkan harga minyak lebih banyak daripada itu? Fikir-fikirlah!" kata Farid Ismeth.

Ha ha.

Ogos 23, 2008 12:01 PTG

 
Blogger kingbinjai said...

ha ha ha

Ogos 23, 2008 2:13 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Hahahahaha...

Pengacara Nona dan Majalah 3 pun aku menyampah gak.. bukan sebab nasik lemak tapi sebab ayat ending dorang tak berubah-ubah selama beberapa belas tahun.

"Sekian dahulu paparan Nona bla bla bla..."

"Sekian dahulu paparan Majalah tige bla bla bla.."

Tapi Nurul Syuhada cantik.

Ogos 24, 2008 12:20 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Dia dah tak tahan nak pegi toilet tuh.. Sakit perut. Nasik lemak tu pedas sangat. ;-)

Ogos 24, 2008 2:40 PG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

bagus Ali. Saya tabik kamu kerana menjuarai acara seratus meter yang dua ratus tu.

Syabas

Ogos 24, 2008 3:58 PG

 
Blogger Yana Ismail said...

ish2, gatal ek..huhu;p

Ogos 24, 2008 10:54 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Jai,
Ha ha.

Dug,
'Apa-Apa Saja' lagi macam palat!

Ying,
Ha ha.

Mut,
HA HA.

Yana,
:)

Ogos 25, 2008 8:44 PG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Alamak.... aku dah ketinggalan.

Ogos 25, 2008 9:05 PG

 

Catat Ulasan

<< Home