"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

29 Julai 2008

Suatu pagi yang sungguh menggelabah

Aku cekuh. Beberapa butir kacang tanah. Dari Tupperware warna pink. Kak Saripah Hasnor. - Aku kunyah, rup rap rup rap.

“Psst! Psst! Tian Chua...! Akak nak tanya sikit ni, kau jangan amek hati pulak, ek!” kata Kak Saripah Hasnor. Sambil tangan senduk nasi lemak. Sambil mulut sibuk tanya pelanggan, “Nak bubuh lauk ape? Paru ke? Daging ke?” “Haiyohhh! Saya India la kak! India mana ada makan lumbu!!!!!” kata awek India yang mukanya macam Aishwarya Rai tu. “Sori, sori! Akak ingat yu Pakistan!” kata Kak Saripah Hasnor, lagi.

“Hah! Akak nak tanya ape tadi?” kata aku. Sambil buat-buat muka meluat. Tapi, mulut masih rup rap rup rap.

“Ni...,” kata Kak Saripah Hasnor, “betul ke UMNO dan PAS dah menggelabah?”

“HA HA HA HA HA! Bukan menggelabah la kak... tapi, mu~qa~ba~lah!!!!” kata aku, “muqabalah tu, maknanye dalam bahasa Melayu... pertemuan, perjumpaan... atau temuduga.”

“Hah! Menggelabah jugaklah namanye tuuu!” kata Kak Saripah Hasnor, “kalau tak menggelabah, takkan nak jumpe-jumpe kottt!”

“Pulak dah!”

45 Comments:

Anonymous Tanpa Nama said...

yay..
aku 1st lagi..

Julai 29, 2008 12:45 PTG

 
Blogger tasekM said...

ooo... sudah tukar ka... bukan itu hari muzakarah ka... he he...

alaa.... yg menggelabah yg cap keris tu je... yg cap bulan tu aku tgk steady je...

Julai 29, 2008 12:53 PTG

 
Blogger Denanz ... said...

haiyohhhhh ... haha.

Julai 29, 2008 1:01 PTG

 
Blogger Marjerin said...

hahahah..cayalah kak saripah hasnor

Julai 29, 2008 1:12 PTG

 
Blogger Tok Rimau said...

Yipeee! aku komen #5.

Kau ni cam Internet berjalan. tak yah kak pah tu pergi cybercafe.

Julai 29, 2008 1:20 PTG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Kalau dua-dua dibubarkan, jadi satu parti baru, apa agaknya namanya ya?

Julai 29, 2008 1:26 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Wan,
:)

Tasek,
Muzakarah = perbincangan. Bincang dengan jumpa - mana serupa. :)

Nan,
Gambar2 hari tu ada kat aku. Bila nak - beritahu aku.

Marj,
HA HA.

Mau,
HA HA.

Khal,
PASU[M]NO! Ha ha.

Julai 29, 2008 2:06 PTG

 
Blogger Rajuna said...

Gua fikir dorang mau mughalazah tadi gua punya la suspensi monoshock syialll hahahaha

Julai 29, 2008 2:16 PTG

 
Blogger jagoan said...

Elok mugholazoh diorang tu...




Lalala..

Julai 29, 2008 2:32 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

Haha... dan sekarang sudah maju lagi, dari 41, 21, dan kini 10.


Kalau betul PAS dan UMNO bersatu!

Namanya mungkin:

UIO - United Islam Organisation

Atau sebutah mudahnya - Uiyyyo!!!


Tuan Guru Nik Aziz dapat Anugerah Nobel Prize!

Julai 29, 2008 2:43 PTG

 
Blogger cik puan daun said...

yang gelabah adalah yang satu lagi.. ehehehe..

kecoh la dorang nih..

Julai 29, 2008 3:11 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Raju,
(((MUAKAKAKAKAKAKAAA)))))))))))))))))

Ah,
:)

Amin,
Nasib baik ada 'i'. Tidak kalu - 'UO' - UdaOcean. HA HA.

Daun,
Diapa? HA HA.

Julai 29, 2008 3:41 PTG

 
Blogger Danielle_Corleone said...

hahaha! nasib baik gua bukan melayu bro. takda la gua sibuk2 nak tau "perjuangan hak org melayu". hahahahaha! :p

Julai 29, 2008 3:44 PTG

 
Blogger Ron97 said...

hang mmg tak tahan godaan mengupdate blog.
kata nak tunggu 100 komen.
:p

Julai 29, 2008 4:43 PTG

 
Blogger Hijabista2u said...

kak saripah cool

Julai 29, 2008 4:53 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Danial,
HA HA. Eh, Maskara X - bawa kawan2 kau cun2 tu. Dan, lagi satu, siapa kawan kau yang nak baca sajaka pada malam tu? Kasi kenal/kasi nama kat MatJan or Vovin (nanti tu malam) ek!

Ron,
Dulu, kerja komen sampai 100 ni MatJan. Well, for ya info, MatJan dah lama dah tak ada. *sob*

Pik,
HE HE.

Julai 29, 2008 5:09 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Dan, ya, aweks UPSI akan turun ke Maskara X nanti (dari laporan Azzam Supardi di UPSI). Uwoop! Uwoop!

Julai 29, 2008 5:11 PTG

 
Blogger Danielle_Corleone said...

hahaha! pasti2 nanti gua bgtau diorg! :p kawan gua tu dier tak confirm lagi bro. dier maybe kena kerja nanti. tapi takpe kot jadi dier nak baca gua ckp la ek. :-)

Julai 29, 2008 5:16 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Aweks UPSI je? Misi tak de ke?

Alarrr.. Tak nak turunlah.

Julai 29, 2008 5:18 PTG

 
Blogger Ron97 said...

for ya info
aku jumpa matjan dating kat aloq staq sabtu lepas
hahaha

Julai 29, 2008 5:26 PTG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

kak saripah hasnor DAP? ke parti kunci.

Julai 29, 2008 8:03 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Aku rasa inilah salah satu punca Kak Pinoi gagal setiap kali ujian memandu.

Dia menggelabah lebih.

Julai 29, 2008 8:55 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Danial,
Ok, mondai nai desu.

Ying,
Aweks UTM Skudai pun ramai yang mari la ni. :) Kau saja... entah bila.

Ron,
Depa pegi J-Card day kat aloq staq kot tu. :)

Skem,
Dulu dia parti buruh. PSRM. La ni dia tak ada partilah. :)

Dug,
Kak Pinoi - tu cerita lain! Cerita yang satu lagi! Ha ha.

Julai 29, 2008 10:55 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Bang Naga,
Aku terbawak-bawaklah... hahahahha

Sori yek.

Julai 30, 2008 12:10 PG

 
Blogger Amiene Rev said...

Uuu... UdaOcean?

Apakah ini UdaOcean?

Julai 30, 2008 1:44 PG

 
Blogger A t i Q a h said...

Ke..gezek aja lebih.
Alahai.

Julai 30, 2008 7:53 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

PY ikut Amyz, dia turun, PY turun. Dia tak turun, PY pun tak turunlah.

Julai 30, 2008 8:05 PG

 
Blogger benuasuluk said...

Ga,
mula-mula menggelabahlah. lama-lama jadi macam ustazah cantik dulu cakaplah. Apenyer ntah, cakar harimau? "Labah-labah" kot. haha.

Julai 30, 2008 8:06 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Dug,
Muerkekekekekekkeeee...

Amin,
Ha ha.

Tiqah,
HA HA.

Ying,
;) Amyz tak turun.

Suluk,
Cakar harimau? Ba hak

Julai 30, 2008 8:35 PG

 
Blogger Lily Abdullah said...

Oit..bang. Mula2 depa kena mahsabah diri dulu


ps; Kat Maskara X nanti, ada sesapa volunteer nak baca puisi cikai aku,aku cium dia. Aku takut pentas dan audiens.Kalau perempuan,aku cium pipi,kalau lelaki aku..err...nanti tanya Abdul Razak hahahah!

Err..Dik Tasik, ko tolong baca puisi kak Lily oke. Phu Ying pun boleh hahahaha!

Julai 30, 2008 10:32 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Kita serupa... kita serupa..

Sing La La...

Julai 30, 2008 10:35 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Julai 30, 2008 10:37 PG

 
Blogger 4dMinIstR@t0r said...

ape cerita tetiba nak gabung...bertahun duk gaduh2..berkurun duk sembang masing2 power...buang tebiat ke ape? atau syndrom up nih?

Julai 30, 2008 11:27 PG

 
Blogger hegira said...

dalam bahasa kelantan:
muqabalah ni: muqa(muka) balah (baloh: gaduh).. huhu.

Julai 30, 2008 12:55 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Water,
Muhasabah? Ha ha.

Ying,
La la la la la.

Ulasan dipadam,
Apa barang ni beb?

Admin,
HA HA.

Reka,
BA HAK HAK HAK.

Julai 30, 2008 3:42 PTG

 
Blogger tasekM said...

kak lily,
time tu aku senggugut.. ha ha..

Julai 31, 2008 9:33 PG

 
Blogger ayobkelubi said...

hahahaha

mengelabah tuuuu.

khal

member aku ckp kalau dua2 gabung nama baru derang ialah

UMPAS (bunyi cam hampas).

ehehe

Julai 31, 2008 9:51 PG

 
Blogger DeeN said...

Hahahaaa... Kak Saripah Hasnor neh macam Mak Cik Musalmah Lebar la. Nampak cam lekeh jer tapi kata-katanya ada makna. Huaaaa...

Julai 31, 2008 10:22 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Tasik,
HA HA. Ujah untuk melepaskan diri tu!

Yob,
Ha ha.

Deen,
Orang di Bandar Baru S memang cakap 'penuh makna'! HA HA.

Julai 31, 2008 11:46 PG

 
Blogger Amyz! said...

Orang kita ni memang suka muqabalah, menggelabah dan berbalah. :-)

Julai 31, 2008 8:05 PTG

 
Blogger landaklaut said...

muahahahaha.. (mampu gelak je)

Ogos 01, 2008 1:22 PG

 
Blogger zizie ali said...

yahoooo...

Ogos 01, 2008 7:14 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Amyz,
:) Kredit telefon kau habis ke? He he.

Cah,
:)

Zz,
:)

Ogos 01, 2008 10:13 PG

 
Blogger Amyz! said...

A ah la beb. Bulan ni peruntukan dah kena potong.. Huhuhu..

Ogos 01, 2008 11:54 PG

 
Blogger Alfiearth Studio said...

Yang mengelabah tu pihak penganjur, harap2 yang di jemput tu tak ler terlanjur kata dalam majlis nanti. Takut statement makan diri jer.

Ogos 04, 2008 12:27 PG

 

Catat Ulasan

<< Home