"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

25 Oktober 2007

Kucing gemuk yang kita suka

Image Hosted by ImageShack.us

Kau lelaki tanpa perasaan, kata Amyz. Aku ketawakan saja. Ha ha.

Hari itu. Mawar dalam sedu-sedan di telefon. No, kata aku, saya dah tak boleh layan kehendak awak lagi, saya akan sibuk selepas ini, saya nak kena layan buku Faisal pula (dan beberapa buah buku lain juga), designer lain akan layan buku awak nanti, sorry.

Kau lelaki tanpa perasaan, kata Amyz. Aku ketawakan saja. Tapi tadi, Rafthah kata aku lelaki humble. HA HA.

Sebelum itu. Aku bukan kawan sangat dengan Faisal. Jumpa di HotzCafe, kata aku. Lambat sedikit, kata Faisal, aku nak sembahyang kejap.

Faisal muncul ketika mata aku sedang mengerling tumit-tumit merah jambu gadis-gadis yang keluar masuk keluar masuk di pintu utama. Bagi Milo ya, kata Faisal, kau minum apa tu? Entah, kata aku, ice-blended cappuccino agaknya ni. Lepas tu Faisal kata bla bla bla… aku kata bla bla bla… So apa macam?, tanya Faisal. Aku nak lukis kucing gemuk pakai tengkolok sedang menjahit baju guna mesin jahit Singer zaman dulu-dulu, jawab aku. Bagi Milo satu lagi ya, kata Faisal. Ice blended cappuccino aku baru luak setengah. Aku alas dengan kertas tisu agar meja tidak lecak.



Masalah: SATU, dah lama tak melukis. DUA, mata pula dah rabun. TIGA, tak cukup masa. Jadi, aku lukis jugalah walaupun aku tak berapa puas hati dengan hasil penyudahnya.

Penyelesaian: Aku guna dakwat hitam kalis air untuk outline lukisan itu. Yang pada pandangan aku, ia tak sepatutnya aku lakukan. Ha ha.

Nota: Ilustrasi asal yang berharga beribu-ribu ringgit (ha ha) itu ada pada tangan Faisal ketika ini. Entah dia dah bingkaikan entahkan tidak. Entah dia dah gantung di bilik tidurnya entahkan tidak.



What’s the book you most read in a year?, tanya Rafthah. Aku bukan suka sangat baca buku, jawab aku, aaa… sekarang ni aku tengah baca iPod Classic: Features Guide. Ha ha.

Kau lelaki tanpa perasaan, kata mereka yang belum memiliki iPod. Aku ketawakan saja. Ha ha.



Malam itu. Sebelum beredar, aku berjanji dengan Faisal bahawa aku akan baca novel Manikam Kalbu itu nanti. Kenapa awak tuang baki Milo saya ke dalam cawan plastik?, tanya Faisal. Kami dah nak tutup kedai dah enche, jawab pramusaji itu, tapi enche berdua boleh lagi untuk berlama-lama duduk di sini!



Ya adik-adik! Adik-adik kena miliki novel Manikam Kalbu kerana buku ini untuk bacaan young adult dan reka bentuk kulit luarnya sangat cantik! La la la la la…

29 Comments:

Blogger Cat Cat said...

Cantik gambar kucing Abang Naga tu... Cute!

Oktober 25, 2007 10:42 PTG

 
Blogger Amyz! said...

Hahaha. Sebenarnya nak eksyen dah ada iPod kan? Bluueehhh!!! :-p

Eh, eh. Kau ingat tak, lukisan-lukisan kucing ini pernah tertinggal di rumah pena tak lama dulu. Hahahaha.

Entah dia gantung kat dinding bilik tidurnya, entahkan tidak.

Oktober 25, 2007 10:55 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Cat,
Ya. Ilustrasi tu sangat cantik. Ha ha.

Amyz,
Pembetulan: Yang tertinggal di rumah PENA tu - finish visualnya, bukan ilustrasinya.

Pembetulan lain: 'Dia tu' tak pernah janji nak GANTUNG di bilik tidurnya sebab 'dia tu' pernah kata, "aku nak TAMPAL-TAMPAL di dinding bilik aku". HA HA.

Oktober 26, 2007 8:58 PG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Aku memang suka kucing yang tak berleher. Comel!

Memang sangat berbaloilah beli novel itu nanti. Dapat baca tulisan FT. Dapat juga memiliki lukisan kau. He he he.

Oktober 26, 2007 11:27 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Purp,
Sedangkan Erra dengan Yusri lagikan bercerai - aku dan Tok Rimau bergabung dalam Ayah Kita Bos, sayang jodoh tak panjang, ha ha, kini aku bergabung dengan Faisal Tehrani pula, ha ha ha ha ha!

Oktober 26, 2007 11:34 PG

 
Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Seorang sahabat karib Tuan Naga akan berkahwin dengan PTS!

Hahaha...

Tuan Naga, bilakah akan melamar PTS?

Oktober 26, 2007 1:10 PTG

 
Blogger Roti Kacang Merah said...

nak satu gambar kucing gemuk jahit manik-manik di baju kurung, buleh...??? *sipu-sipu*

Oktober 26, 2007 1:30 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Puan Ainon,
Saya ni jenis diam-diam ubi berisi. Jadi, tunggu sajalah... Ha ha.

Roti,
Kau punya ilustrasi leagi powerrrrr, dek!
Ha ha.

Oktober 26, 2007 2:32 PTG

 
Blogger doff said...

comel sangat

Oktober 26, 2007 3:09 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Novel yang memerlukan dua autograf, satu dari penulis dan satu lagi dari designer kulitnya. Sungggguh cumil!

Oktober 26, 2007 4:21 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Dof,
Siapa comel? Aku ke?

Dug,
Mana boleh aku sign kat buku tu - sebab kat buku tu tak ada tulis nama aku pun. HA HA.

Nanti kau beli lagi buku Ayah Kita Bos - aku sign kat buku tu. Ha ha. Apa salah kalau dah beli tapi nak beli lagi. Ye tak? HA HA.

Oktober 26, 2007 4:30 PTG

 
Blogger enche wan said...

Bro, dulu aku dah cakap nak bro juga jadi designer buku aku. Sekarang dah ada kat dawama untuk pracetak. Ada tak dawama mintakkan bro jadi designernya. Berdebar ni menunggu. Dah cakap berkali-kali kat editor, "aku nak Naga gak. Aku nak Naga gak." Kalau tak dapat aku bakar dawama nanti.
Fuh, kalaulah dapat bro, bolehlah kita tunjuk eksyen ngan sardah. Haha.

Oktober 26, 2007 4:42 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Enche Wan,
InsyaAllah, akhir bulan ini aku dipindahkan ke unit PURNAMA. Jadi, tak ada le gamaknya nak layan buku-buku sastera lagi. *sob*

Yang last di dalam tangan ini pun cuma 1. Tirani, 2. Takkan Hilang Never Vanish oleh AGI.

Shamsudin Othman pun ada minta aku design buku puisi dia yang terbaru - tak akan terzahir le kotttt...

Takpe, syarikat D kan ada banyak designer - kerja tangan mereka mungkin lebih bagus lagi.

Oktober 26, 2007 5:11 PTG

 
Blogger DeeN said...

encek Naga, nak kucin gumuk pakai spek mata tgh jahit kain langsir leh dak? Bulehlah aku tampal kat bilik hak hak hak..

Naga + FT = bravo, bravo. Aku dah oder dah buku tuh, yes! yes!

Oktober 26, 2007 5:28 PTG

 
Blogger Amyz! said...

Naga : Ooooooo... tak sama eh??
Hahahahahahaha.

Oktober 26, 2007 7:38 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Nura,
Beli beli, memang kena beli weh!

Amyz,
Ha ha. Memanglah tak sama.

Oktober 26, 2007 7:52 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

naper ye, faisal skg suke guna gmbar komik utk ilustrasi novel2 dia. Nampak mcm utk kanak2 je.walhal cerita berat2.,

Oktober 27, 2007 11:32 PTG

 
Blogger cik easy said...

ko pakai ipod classic berapa gig? ehehehhehe ko pakai si kucing leopard juga ke?

Oktober 28, 2007 8:27 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Amirah,
Itu bukan kerja Faisal - itu kerja designer yang menangani buku-buku dia. Untuk Manikam Kalbu, Faisal kata, "mana yang baik pada fikiran kaulah Naga!" Ha ha.

Dan,
Selalu sangat orang kata, "don't judge the book by its cover", jadi bila designer turuti falsafah itu - ada pula orang kata, "kenapa buku 'berat' tetapi kulit luarnya macam buku kanak-kanak?"

Ha ha.

Nota kaki: Baldi buruk yang menghiasi kulit luar buku Jiwa Kacau sebenarnya tidak ada kena mengena dengan isi dalam buku tersebut. HA HA.

Cik Easy,
80GB!!!! Aku ulangi, 80GB!!!!!! Itu pun AV cable utk classic belum mari dari US lagi.

Leopard? Belum lagi la bang. Single user je dah berape henget, ha ha. Aku masih peluk kucing lama, Tiger 10.4.10

Oktober 29, 2007 9:01 PG

 
Blogger Amyz! said...

Ya naga. cover mata juga tak ada kena-mengena dengan jiwa kacau - tapi kena-mengena dengan isu lain. sib baik tak jadi cover mata tu. wahahaha

Oktober 29, 2007 10:47 PG

 
Blogger enche wan said...

Bro,
Sedih aku dengar jawabanmu. Tak adakah sikit ruang lagi untuk buku "Suluk Cinta" aku? Tak adakah? Tak adakah? satu saja lagi. Uwaa. Ni buku sulung tau. Uwaa.

Oktober 29, 2007 10:48 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Amyz,
HA HA.

Enche Wan,
Sori le. Wa bukan bos. Wa kuli je. Apa bos wa suruh buat - wa buat sajalah.

Well, designer lain pun ok je. Don wori.

Oktober 29, 2007 12:52 PTG

 
Blogger Cikgu Era said...

Haaa?!!! En Naga org PTS ker?
Patutnye aku dpt kad raya..sebab aku beli byk buku PTS!!!

Oktober 29, 2007 12:52 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Seri,
Belum. Aku belum menyertai PTS lagi. :)

Oktober 29, 2007 12:59 PTG

 
Blogger Nimoiz T.Y said...

Entahkan dia ingat kita lagi entahkan tidak. Auuuuuwwww

Oktober 30, 2007 4:57 PTG

 
Blogger fajar said...

en naga, cover tu mmg mengancam! sejak mula tgk cover tu lagi, dah terpikat. apatah lagi tajuknya Manikam Kalbu. senang2 je menusuk kalbu. :)

Oktober 30, 2007 6:50 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Nimoiz,
Siapa yang kau maksudkan tu? Aku/ Faisal? Ha ha.

Fajar,
Psssstttt! Aku masih belum dapat pegang - hatta senaskhah pun lagi. Aiseyman!!!

Oktober 31, 2007 4:42 PTG

 
Blogger :-) said...

Salam,

okaylah, Sinaganaga, akhirnya, saya muncul juga di sini kerana...
anakbuah saya ramai yang menggemari kulitbuku Manikam Kalbu yang sangat unik ini!

Terima kasih kerana "berjuang" sehingga ia dihasilkan dengan sebegitu cantik!
Moga terus menghasilkan yang terbaik!

Wassalam.

November 16, 2007 6:36 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Sangat suka buka ini!

Mac 09, 2012 10:59 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home