"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

01 Oktober 2007

Bini sarjan punya dapur

Spyz,
Itu oven 'rama-rama' kau kena letak/pasang di atas dapur minyak gas cap Butterfly mak aku - barulah boleh bakar kek! Oven 'rama-rama' tu tak boleh berfungsi by itself (sendirian?).

Image Hosted by ImageShack.us

Oh ya, kalau kau tanya, "kenapa mak kau guna dapur dua tungku?" Aku jawab... Aaa... Sebab mak aku bini sarjan.
Ha ha.

13 Comments:

Blogger Pegawai Khalwat said...

Oven rama-rama mak aku masih elok lagi. Cuma dah lama tak dipakai.

Dulu, aroma kek vanila kerap menggoda aku.

Oktober 01, 2007 5:04 PTG

 
Blogger spyz said...

aku pun sblm tu tertanya2 gak,
kalo ovan tu letak atas dapur gas boleh tak? boleh kan??

aku ingat lagi dulu bila nak raya, sibuk cari dapur butterfly buruk kat belakang rumah. bukan, bukan utk main masak2 dgn kiah, tapi nak cabut batang paip sumbu dan sumbunya sekali nak buat lampu likor(tin susu). mana main beli2 ni beb. DIY...

lain2.. http://www.stpaulmercantile.com/buttrfly.htm
('lampu pam' tu pun mesti nostalgi a jugak kan...)

Oktober 02, 2007 5:37 PG

 
Blogger Pa'chik said...

lama tak tengok oven rama-rama dan dapur tuh...
batang paip sumbu tu... buat mercun best ooo....

Oktober 02, 2007 6:05 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Khal,
Dah berbau lipas tak?
Ha ha.

Spyz,
Batang yang menghubungkan balang minyak gas ke sumbu tungku tu aku cabut; buat flute. Ha ha.

Chik,
Ha ha.

Oktober 02, 2007 8:55 PG

 
Blogger LaPan said...

Ga,

Serius. Kau kembalikan memori dapur mak aku kat aku. Haha. Aku dah lupa. Bila tgk gambo ni mencanak canak slide show masuk kat pala aku ni!...

Oktober 02, 2007 2:06 PTG

 
Blogger LaPan said...

Agak-agaknya lagu Ella-Rama Rama dapat ilham pasal dapur ni kot? ... hmm.. maybe! haha

Oktober 02, 2007 2:07 PTG

 
Blogger DeeN said...

Hehehe ... dulu aku kecik2 mak aku bakar samprit guna oven rama-rama ni lah. Sungguh sedap sekali aromanya. Tergoda ai, auww!!

Er .. skang nih tidak lagi. oven rama-rama tuh sudah lapuk ditelan dek zaman. Siannnn...!!

Oktober 02, 2007 4:25 PTG

 
Blogger Unknown said...

anak sarjan,

lamo x tgk mende nih.klasik btol. so kat sini la mak masak cili api & masak asam pedas sodap ek.

Oktober 02, 2007 4:30 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Lapan,
Nasib baik Ella tak dapat ilham dari periuk cap buaya. Ha ha.

Nura,
Dapur tu masih dijual secara online. Oven tu juga - cuma dah out of stock.

Amora,
Ha ha. Ya ya, Cik Teh masak napuh panggang dalam periuk tanah kat dapur ini. Sodap!

Oktober 02, 2007 11:40 PTG

 
Blogger ~inilah saya~ said...

klasik betul dapur ni...

Oktober 03, 2007 11:37 PG

 
Blogger siskinny said...

Reminiscene fond memories btul la..
Dapur minyak tanah ngan oven butterfly
Ingat lagi dedulu mak kutip telur ayam kampung yg bertelur merata-rata bawah rumah, pastu pukul2 n wat kek bakar dalam oven tu
Huhuhuh..

Oktober 03, 2007 11:43 PG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Mana nak beli sekarang oven rama-rama itu sekarang ekk....?

Oktober 03, 2007 11:54 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Inilah,
Ya.

Skinny,
Wo ho ho! Sedap tu.

Kau ingat lagi tak macamana rupa pemukul spring untuk buat kek tu? Ha ha. Nolstalgik tu weh!

Oktober 03, 2007 12:21 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home