"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

26 September 2007

Pada suatu majlis berbuka puasa yang kita suka

Nama dia Sue.

Petang itu Sue pulang ke rumah tanpa apa-apa juadah berbuka puasa di tangannya. Ketika tiba di muka pintu, siri kartun Mari Membaca Doa Berbuka Puasa sedang disiarkan di tivi milik orang sebelah rumah.

“Alamakkk! Tak sempatlah, you….”

Azan maghrib berkumandang. Sue cuma sempat kosek beras. Kecewa sungguh dia, alahai!

Lalu Sue menghempaskan tubuh mungilnya ke atas tilam separa empuk itu, kemudian.

“You! Makan ‘ni’lah dulu….”



Seekor kucing (mungkin si Sharpi), entah datang dari mana, mendatangi semangkok susu; menghidunya dan menjilatnya dengan bersungguh-sungguh.

34 Comments:

Blogger blue_cherry said...

fuhh.. ??

September 26, 2007 3:16 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

kuceng ko nama sue? kekekek....

September 26, 2007 4:06 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Cherry,
Aiwah!

Chik,
Aaaa... Aku tak tanya pula nama kucing tu siapa.
Ha ha.

September 26, 2007 5:00 PTG

 
Blogger rasso said...

pakcik naga dah melatah arab la plak ;p

wkakakaka

September 26, 2007 8:53 PTG

 
Blogger amyz! said...

kenapa kau converted-coma kan 'ini' tu?

September 26, 2007 9:13 PTG

 
Blogger zizie ali said...

di kalangan rakan-rakan rapat, lelaki itu dikenali dengan panggilan kucing. mungkin kerana sifatnya yang selalu kelihatan 'alim-alim kucing'. isterinya dikenali sebagai sue. kadang-kadang ada rakan-rakan memanggilnya susu. dan dia memang suka dipanggil begitu. terasa dirinya dihargai. sebagai seorang wanita yang lembut dan berkrim.

September 27, 2007 5:35 PG

 
Blogger kingbinjai said...

tidak!!!! dia makan kucing itu?!

September 27, 2007 8:14 PG

 
Blogger d'arkampo said...

entah mengapa...mungkin hanya aku.

membaca entri ini...mengingatkan aku kepada buku nipis di awal 80an terbitan Knight Publisher.

..yang biasanya akan dibalut dengan kertas surat khabar bagi menutup tajuk dan gambar 'cover'nya.

September 27, 2007 8:34 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Ras,
Na'am/Aiwah = Ya, Yo, Yes...
Pak Arab suruh aku teka, "Yo! Wahsup?" dalam Arab apa... Aku jawab, "Aiwah! Wahasubun?" Boleh?
Ha ha.

Amyz,
Saja.

Zz,
Hello adik! Ada nampak kucing abang tak?
Muerekekekekekeeee...

Jai,
Tak. 'Dia' makan 'benda lain'.
Ha ha.

Po,
HA HA!

by the way, Penerbitan Fargoes masih wujud lagi tau.

September 27, 2007 9:10 PG

 
Blogger ah kim said...

Hahaha! Simbolik sungguh!

September 27, 2007 9:41 PG

 
Blogger fadz said...

wah, bulan puasa pulak tu.. berani.. huhuhu

September 27, 2007 11:29 PG

 
Blogger rasso said...

Ma'alaish!

hahahaha....

September 27, 2007 11:46 PG

 
Blogger rasso said...

atau jawab begini;

يو! ماذا؟

September 27, 2007 11:48 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Ah,
Ha ha.

Fadz,
Ha ha.

Rasso,
Sori, komputer aku tak ada font jawi.

September 27, 2007 12:04 PTG

 
Blogger Ron97 said...

sbb tulah hang tak dak font jawi rupanya..
hang bukan melayu..
hang malaysia..
hihihihi

September 27, 2007 12:57 PTG

 
Blogger spyz said...

doa bukanya pun kena tukar..

:-)

September 27, 2007 1:26 PTG

 
Blogger LaPan said...

...aku tang 'mungil' yg tak tahan tu... famous ayat tu dalam bahan bacaan 80'an... ko buat aku teringat kan sesuatu... haha...

September 27, 2007 1:41 PTG

 
Blogger Lan Rambai said...

aku dah fikirkan yang bukan2 tadik... gluppp

September 27, 2007 2:04 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Aku bukan faham sangat kalau cerita abstrak macam ni.

He he he!

September 27, 2007 3:13 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Ron,
Ha ha.

Spyz,
Macam doanya tu bang? *ahaks*

Lapan,
Ha ha.

Bai,
Ha ha.

September 27, 2007 3:14 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Purp,
HA HA HA!!!!!!

September 27, 2007 3:14 PTG

 
Blogger .:HalogAmora:. said...

mmm...slow sket la nak paham.... miowwwwwww

September 27, 2007 4:35 PTG

 
Blogger Pyanhabib said...

kelucahan terlampau!

September 27, 2007 4:43 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Amora,
Meowwwww! Ha ha.

Pyanhabib,
Wo ho ho! Sudah pandai tinggalkan komen ek.
Ha ha.

September 27, 2007 4:58 PTG

 
Blogger Emphbone said...

aaaahhhh..
nasib baik dah berbuka hahah..
kalau tak, makruhh

September 27, 2007 11:38 PTG

 
Blogger ayobkelubi said...

pak kal bulan puasa, adehhh,gelak tak ingat aku nie hah bang!. hahahaha

September 28, 2007 3:45 PTG

 
Blogger Sayuti said...

ish ish ish. pasar ramadan bukannnya jauh mana pon... restoran 'itu' pon dekat...

restoran 'ini' lebih menarik agaknya.

September 29, 2007 12:34 PG

 
Blogger kel@mbu said...

sbb apa ppatah melayu pggil alim2 kucing?

sbb dulu org melayu tak bela anjing..

September 29, 2007 1:54 PTG

 
Blogger amirahsyuhada said...

kucing dan mungil, kenapa aku terbau erotik kat sini? Haha

September 29, 2007 9:11 PTG

 
Blogger selendang_delima said...

hmmmm..... ada ke susu pun si sue tu?

September 29, 2007 9:15 PTG

 
Blogger artisticklytouch said...

fantasi aku semakin menjadi-jadi di bulan mulia ini...

September 30, 2007 2:51 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Embun,
Ha ha.

Ayob,
Ha ha.

Sayut,
Aku pergi ke pasar ramadhan kat depan rumah kau la. Restoran tu? Lepas-lepas raya lah aku pergi.

Kelam,
Ha ha. Ya ya. Bijak-bijak.

Amirah,
Erotik mendenya? Laa...

Selendang,
Aku syak Sue curah susu kat 'situ'.
MUARKAKAKAKAKAKAKA!!!!

Art,
Bila nak mai KL oit?

Oktober 01, 2007 8:38 PG

 
Blogger artisticklytouch said...

Raya ni aku balik ar..

Oktober 01, 2007 1:48 PTG

 
Blogger naiza said...

Faham setelah membaca comments hehehe

Oktober 01, 2007 1:52 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home