"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

30 Ogos 2007

Mari main batu seremban

Ada tujuh lapan peserta perempuan duduk berkeliling membuat bulatan. Di tengah-tengah mereka duduk seorang pengadil. Mereka main batu seremban.

Baling satu tangkap satu. Baling satu tangkap dua. Baling satu tangkap satu letak satu. Baling satu sentuh satu. Dan sembilan sepuluh langkah balingan yang perlu dilalui untuk 'game'. Itu belum termasuk adegan meleraikan dua buah melekat/bertindih yang mengambil masa begituuuuu lama.

Sudah tentulah hal ini akan menerbitkan rasa bosan yang teramat sangat kepada penonton-penonton lelaki.

“Akak! Kalau main batu Seremban, lama sangatlah nak habis... Apa kata kalau akak main batu Nilai sahaja... dekat sikit dan cepat sikit habis!” Cadang aku. Kepada kakak yang sukan nombor satunya ialah acara memandikan burung. Ha ha.

Empat lima biji bantal kecil-kecil menghunjam deras. Aku menepisnya kayak perantis ninja baru hafal 'bunga'. Fuhhh! Nasib baik bukan lagi batu-batu.

16 Comments:

Blogger kingbinjai said...

ha ha ha

Ogos 30, 2007 9:28 PG

 
Blogger Unknown said...

memanggg...memang suka menyakat..nasib baik bukan batu hehe

Ogos 30, 2007 12:36 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Patutnya baling saja guna batu itu kak! he he he.

Ogos 30, 2007 12:49 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

main batu Batu la.. lagi dekat kan... kekeke...

Ogos 30, 2007 1:36 PTG

 
Blogger Kemat said...

kenapa ek nama asalnya di taruk batu seremban.. ornng seremban ker yg cipta game tu

Ogos 30, 2007 2:01 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Jai,
Rumah Biru dapat tempat kecorot. Aku redha.

Amora,
Ha ha.

Purp,
Mana boleh balik PSU union dengan batu weh! Ha ha.

Chik,
HA HA. Yelah. Tak terfikir lak aku.

Sebenarnya, cerita tu ada sambungan, lepas aku punya dialog tu ada satu mamat sudah sambung, "main Nilai tiga lagi best, kak oiii!" Ha ha.

Kemat,
Nak kena jawab ke solana kau tu? Ha ha.

Ogos 30, 2007 2:21 PTG

 
Blogger Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

tapi ngam juga nama batu seremban tuh..

Ogos 30, 2007 7:12 PTG

 
Blogger areyoung said...

batu nilai?

hei, ada batu yang lagi dekat apa!

(dan selepas itu kau mungkin akan disebat dengan tali skipping, bukannya dilontar buntil kacang)

Ogos 30, 2007 8:01 PTG

 
Blogger tuan tanah said...

Saya tak reti main batu seremban. Malang betul, bukan setakat kaki bangku, tangan bangku jugak rupanya saya ni. *sigh*

September 01, 2007 8:02 PG

 
Blogger DeeN said...

batu seremban dgn main batu 7 tak sama ker?

batu dua lagi dekat hakhakakaka!!

September 01, 2007 11:07 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

alaH main galah panjang lah best, apa kelas batu seremban

September 01, 2007 1:29 PTG

 
Blogger zizie ali said...

tempat aku panggil main 'selambut'. kata terbitan dari kata dasar 'sambut'. batu di tangan dilambung sedikit, jejari pantas menyambar batu di lantai. dan dgn pantas batu yg dilambung tadi perlu 'disambut'.

'seremban' unt nama tempat dan 'seremban' unt nama permainan rakyat adalah fonemik. ejaan sama tapi sebutan berbeza.
sekian kuliah fonologi unt hari ini.

September 01, 2007 2:57 PTG

 
Blogger The Stabbed Recall said...

Semoga minatmu membaca artikel berikut.... Welcome to FASHAHAH DIARY wasSalam

September 01, 2007 10:15 PTG

 
Blogger Lan Rambai said...

kalau lelaki teror main batu seremban macam aku.. kira tak macho di kalangan lelaki.. tetapi sangat best bagi aku sebab dapat main dgn pompuan hahaha

bang... boleh buat bengkel dorongan utk "blogger" yang dah hilang semangat macam aku?

September 03, 2007 10:40 PG

 
Blogger Amyz! said...

Apa kelas main batu2 ni semua ni?

Hahaha.

September 03, 2007 12:20 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Pp,
Ya, sangat ngam.

AreYoung,
Kalau dari KL - Batu 3 dekat sikit dari Shah Alam. Ha ha.

Tanah,
Dah lama aku tahu tangan kau memang bangku. Suruh angkat tangan lurus2 pun tak reti. He he.

Nura,
Batu 7? Aaaa... Ada berapa banyak permainan yg orang perempuan ada ni?

Amirah,
Apa kelas main galah panjang... Main *tot tot tottttt* la ok. Ha ha.

Zz,
Uwah! Lu study fonology/fonetik ke bang? Tak boring ke? Ha ha.

Aziz,
Tak boleh bokak la!

Ram,
Bengkel? Lu organize la! Wa jadi ahli panel.

Amyz,
Habis, lu nak main apa?

September 03, 2007 1:28 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home