"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

30 Mei 2007

Seni lukis dan anda

Pejam celik pejam celik... dah lima tahun aku di syarikat D. Bosan juga rasanya, alahai!

Image Hosted by ImageShack.us

Dah lama tak melukis, sebenarnya. Lukisan ini belum sepenuhnya siap. Gambar kucing gemuk sedang menjahit.

Apapun, cuba kau perhatikan watercolor aku tu. Jika 'jatuh'lah ke tangan kanak-kanak yang sedang bercuti sekolah sekarang ini - mau menitik air liur guru-guru seni lukis mereka.

"Kenapa bapa kamu tak belikan watercolor cap Guitar atau cap Marie saja? Watercolor cap Winsor & Newton... uuh, mahallllllllll ni! Sebulan duit kola cikgu harganya ni! Fu-yo!"

munira menjahit dendam oleh saharil

setiap pagi, munira menjilat anusnya, dan membersihkan diri, memastikan bulunya tidak terlalu kusut. kemudian dia ke bilik jahit, menjahit dendam. sebelum petang dia sudah siap menjahit satu dendam - dia lipat dan simpan di dalam laci bersama dendam-dendam yang lain. dendam-dendam itu dia tidak pernah pakai, biar di laci, macam sejarah. kerana esok pagi, selepas menjilat anusnya, dia akan menjahit yang baru.

sekian.

36 Comments:

Blogger Anonymous said...

tak de gamba la brader.

Teruja aku nak tengok masterpiece ko..pakai watercolor cap ..err..apa? Smith & Wesson?

Mei 30, 2007 9:11 PG

 
Blogger Samurai said...

Dude, gambar tak keluar.

Mei 30, 2007 10:02 PG

 
Blogger Unknown said...

Kenapa aku baca entri ko kali ini ada unsur2 pemberitahuan yang kau kaya eh? Saja atau bersahaja?

Mei 30, 2007 10:27 PG

 
Blogger ontahsapo said...

ni bangga ker riak ni...?

Mei 30, 2007 11:14 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Po,
Dah boleh tengok kot masterpiece aku tu. Ha ha.

Murai,
Dah boleh keluar kot, entah.

Gal,
Berapa banyak perempuan yang kau dah kompangkan mengatakan aku kaya? Ha ha.

Ontah,
Macam selalu-selalu - RIAK!!!
Ha ha.

Mei 30, 2007 11:29 PG

 
Blogger DeeN said...

Ngada-ngada tuh. ha ha ha

Puas aku tengok sampai tonggeng-tonggeng monitor aku neh. Malas dah aku nak fikir. so, aku nak tanya.. itu kucing ke tikus mondok hak hak hak hak hak

Mei 30, 2007 12:12 PTG

 
Blogger JUJUL said...

kucing biru yg comel..

Mei 30, 2007 12:21 PTG

 
Blogger kingbinjai said...

ha ha teringat water colour abah yang aku gunapakai sampai habis. kena rotan siot!

anyway cakap kat cikgu tu, jangan minum kola minumlah mirinda ha ha ha

Mei 30, 2007 1:08 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

haha siyul aaa bang Naga... cute siut kucing tu!!

Mei 30, 2007 1:13 PTG

 
Blogger Amyz! said...

bangganya emily.. hihi.

Mei 30, 2007 2:02 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Nura,
Bukan tikus mondok. HA HA.

Jul,
:)

Jai,
Abah kau memang ganas. Sampai la ni. Ha ha.

Dug,
:)

Amyz,
Memang dia bangga. Tu yang tiap2 minggu dia suruh aku lukis gambar apartmen tempat kami tinggal tu. Ha ha.

Mei 30, 2007 2:14 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

banyaknya che'gu tu minum kola... peksi ke coke?

Mei 30, 2007 3:27 PTG

 
Blogger saharil said...

munira menjahit dendam.

setiap pagi, munira menjilat anusnya, dan membersihkan diri, memastikan bulunya tidak terlalu kusut. kemudian dia ke bilik jahit, menjahit dendam. sebelum petang dia sudah siap menjahit satu dendam - dia lipat dan simpan di dalam laci bersama dendam-dendam yang lain. dendam-dendam itu dia tidak pernah pakai, biar di laci, macam sejarah. kerana esok pagi, selepas menjilat anusnya, dia akan menjahit yang baru.

sekian.

Mei 30, 2007 5:37 PTG

 
Blogger Anonymous said...

aahhh...abstract atau still life atau pop art nih?

Anyway...nice piece of art.

Kalau gantung kat living room rumah aku..lawa nih.

Mei 30, 2007 5:47 PTG

 
Blogger cik puan daun said...

aku sentiasa cemburu dengan orang yang pandai lukis..

aku tak ada that gene..

aku perlukan satu...

ops.. tak boleh mintak dari ko.. ke?

Mei 30, 2007 6:21 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Comelnya!

Aku biasa pakai cap ayam jer. ha ha ha.

Mei 30, 2007 7:31 PTG

 
Blogger Sastri said...

kucing gemuk kaler biru tu sangat comelllll sekali....

Mei 30, 2007 7:39 PTG

 
Blogger Papa said...

kalau kaler biru dah jadi doraemon dah tuh

Mei 30, 2007 9:56 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

chik,
Kola TESKO. Ha ha.

Ril,
(((((((HA HA HA!)))))))))))
Ini adalah certot kau paling best aku pernah baca. (Well, akukan peminat cerpen2 kau nomer satu).

Munira mejilat anusnya? Bha ha ha! Sampai pagi esok aku gelak ni weh!!!

Daun,
Boleh. Apa pula tak bolehnya.

Ril,
Pssst! Dia nak gene akuuuuu.... ekekekekeke... Kalau BF dia tahu ni - mampus aku ngan dia. Ekekekekekkeeee... ak akk aaaakkk...

Purp,
;)

Sas,
Tapi, aku rasa, Munira, kucing Saharil, yang kerjanya menjilat anus tu - lagi cute! Ha ha.

Gelem,
Sepatutnya warna kelabu. Sayang, warna hitam dah beku sesangat, alahai!

Mei 30, 2007 10:26 PTG

 
Blogger tuan tanah said...

Tu mesin jahit dulu-dulu yang guna kaki tu kan?...

Perghhh... kucing pun terer guna tu... Saya yang belajar ERT sejak remaja ni tak reti-reti lagi.

Mei 31, 2007 4:34 PG

 
Blogger Amyz! said...

hahaha. sempat gak saharil tulis certot. dan boleh pula namakan kucing tu munira? hahaha. keji sungguh!

Mei 31, 2007 9:19 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Tanah,
Ya. Mesin jahit yang itu.

Amyz,
Ha ha. Jangan si Latino tu namakan kucing dia Amyz dah lee...

Mei 31, 2007 11:03 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Amyz,
Oh ya, dah tahu cerita, si Latino tu tertinggal cover-cover yang dia ambil dari meja aku kat rak kasut rumah PENA. Ha ha.

Mei 31, 2007 11:04 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

Saharil,
HA HA HA HA HA HA HA HA ... adeh.. keras perut gelak

Mei 31, 2007 1:02 PTG

 
Blogger Amyz! said...

Naga,
Ya aku tahu. Si Latino meraung-raung (mengiau-ngiau) dalam kereta semalam. Hahaha.

Aku juga harap dia tak namakan kucingnya Amyz, atau kucing dia yang dia namakan Amyz tu, tak suka jilat anusnya. IIieeewww.. Kejilah! Aku tak sangka aku sanggup tulis ayat seperti di atas. Hahaha.

Mei 31, 2007 1:05 PTG

 
Blogger Unknown said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Mei 31, 2007 4:46 PTG

 
Blogger Unknown said...

kucing mulan namanya popok. ada yang nama tunin. ada awi,.. yang garang dulu namanya cupin, ada cheeqoon,..

oh,.. ada satu tu yang kuning belang2 dulu2,.. nama dia syahril.. sungguh!!. ntah kenapa letak nama syahril masa tuh.

Mei 31, 2007 4:49 PTG

 
Blogger red said...

fuiyo...
aku nak beli?! gambo kucing...

Mei 31, 2007 6:17 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Mulan,
Nama kucing aku dulu - Ocit (rujuk Dewan Pelajar lama-lama), Comot dan Comel (rujuk Dewan Pelajar sebelum diserahkan kepada Karangkraf), dan Mat Jais (buku agama bergambar untuk kanak-kanak ni belum terbit lagi).

Red,
Sori. Faisal Tehrani sudah booking dulu. :)

Mei 31, 2007 10:52 PTG

 
Blogger Unknown said...

kenapa kucing gemuk? btw... sinaganaga mmg pandai lukis!!

Jun 01, 2007 1:08 PTG

 
Blogger Scarlet Kiss said...

kucing tu sungguh comel!
very hugable.

Jun 01, 2007 11:31 PTG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Koleksi lukisan hang, hang bagi aku buat pameran.

Serius!

Jun 02, 2007 2:17 PTG

 
Blogger Pipiyapong Abdillah Hamzah said...

kucing tu memang nampak menjahit..

Jun 02, 2007 10:34 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

kucing yang montel... bagaimana agaknya dia mahu berlari mengejar tikus. pasti, dia mengupah seseorang untuk mengejar tikus.

bla bla bla bla... saya suka kucing.

Jun 03, 2007 5:32 PTG

 
Blogger Unknown said...

menjilat anus? ooo..

Jun 03, 2007 9:50 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Amora,
Kerana kucing gemuk maka anusnya juga gemuk. Ha ha.

Scarlet,
:)

Khal,
Nanti2lah. Aku sibuk sangat ni...

Yapong,
Ya. :)

Amien,
Kalau kucing tu dah boleh menjahit - nak kejar tikus buat apa lagi. :)

Kelam,
Semalam, Vovin jumpa satu kucing yang comel - dia try nak jilat anus kucing tu. Eeeeiiiuuuuooooo!

Jun 03, 2007 11:06 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home