"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

01 Disember 2006

Bor

Suatu hari yang dulu. Abah pulang ke rumah. Dalam gopoh-gapah.

“Teh! Teh! Teh!” Abah panggil emak. (Nama emak – Puteh. Puteh bte Ali.)

“Kenapa, kenapa, kenapa bang?” Emak sahut abah. “Abang kena masuk hutan lagi ke?”

“Bukan! CO (Commanding Officer?) abang minta Teh buatkan kuih lapis tepung beras untuk birthday anak dia!” Abah kata.

Kuih lapis emak – sedap!

Kuih lapis emak – berasnya, emak bor sendiri!

Kuih lapis emak – antara lapis-lapisnya, tak pernah melekat !



Suatu hari yang sekarang. Aku pulang ke rumah. Dalam gopoh-gapah.

“Mak! Mak! Mak!” Aku panggil emak. “Aku dah lama tak makan kuih lapis tepung beras yang mak buat…”

“Mak malas! Kau beli di pasar Ramadan sajalah!” Emak sahut aku.

“Laa… ni dah masuk Zulkaedah… mana ada pasar Ramadan lagi?” Aku kata.

“Ha ha. Mak sajalah nak buat lawak! Manalah tahu, kot-kot, anak mak ni tak hafal nama bulan- bulan Islam….” Emak kata.

19 Comments:

Blogger BooK said...

naga,
kau hafal ke?
aku setiap kali nak kira. aku kena nyanyi. nasib baik diorang ada buat lagu kan?

Disember 01, 2006 12:28 PTG

 
Blogger Cat Cat said...

Manjanya Abang Naga dengan maknya.
Ini mesti anak kesayangan mak. Cute.

Disember 01, 2006 12:52 PTG

 
Blogger June said...

Apa? Cute? huaaaaaaaaaaaaa....

*aku gelak besar mcm kat meja makan dgn cikgu Mas Sideki*

Disember 01, 2006 1:07 PTG

 
Blogger Unknown said...

naga kecil memang kiut.
tapi bila besar ganas!!
hahahaha..

Disember 01, 2006 1:11 PTG

 
Blogger cik puan daun said...

cat cat,

cute dan naga tak seiring..

lelaki bermisai takkan jadi cute sampai bila-bila..

ahaha

Disember 01, 2006 1:42 PTG

 
Blogger Tok Rimau said...

Sarjan Misai,
CO = Commanding Officer. Tak buat rujukan la tu.

Aku selalu dengar yang bantu CO tu dinamakan sebagai Batman. Ke aku yang salah dengar?

Jan, turun 10!

Disember 01, 2006 2:12 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Limau,
Ha ha. Pancing aku mengena! Payah dah nak tengok kau komen kat blog aku la ni.

Daun,
Oh? Iye ke?

Kelamb,
Amir Mukhriz pernah labelkan aku sebagai KEJAM!

Molus,
Aku dah lupa dah jalan cerita satey Mat Jan, satey Fadz, satey Naga tu. Tapi, aku ingat - kau ketawa besar macam nak telan meja tu. Besar betul mulut kau ek?

Cat,
SIAPA CUTE-CUTE??? Grrr...

Book,
Aku cuma ingat Ramadan dan Syawal je. Ha ha.

Disember 01, 2006 2:35 PTG

 
Blogger Rie said...

ge! ge! ge!... ambbooiiiii comelnye ko kuih lapissssss. tauhu sumbat apa crite??

Disember 01, 2006 2:52 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Aku tak hapal bulan islam tapi aku posa.. heheh

Disember 01, 2006 2:58 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Esis,
Makan tahu sumbat dengan askar Sindiket Sol-Jah mana nak sama dengan makan tahu sumbat dengan pahlawan Narayuda. Ha ha.

AreYoung,
Samalah dengan aku tu. Tapi! Tap! Tapi... aku ok sikit dari kau. Sebab aku ingat bulan Syawal dan Ramadan. HA HA.

Disember 01, 2006 3:04 PTG

 
Blogger rudy bluehikari said...

ko perintah mak ko ke naga? ambuiiii... :p

Disember 01, 2006 3:18 PTG

 
Blogger Unknown said...

like mother like son ha ha

Disember 01, 2006 3:56 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

kuih lapis mak en naga tu ada berapa lapis?

Disember 01, 2006 4:21 PTG

 
Blogger ontahsapo said...

teringin kuih lapis lah pulak, kau ni....

Disember 01, 2006 4:24 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Kuih lapis emak kau warna apa...? Kuih lapis emak aku warna merah jambu dengan putih...

Hehehe

Disember 01, 2006 4:27 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Rudy,
Amboi! Amboii!! Amboi!!!! Ha ha.

Amora,
Ya ya. I like you! Ha ha.

Pakcik,
7 lapis putih. 7 lapis merah. “Mesti kasi patriotik!” Mak kata. Ha ha.

Ontah,
Lepas kukus - mak masukan kuih lapis tepung beras tu balam ice box. Makan bila dah sejuk. Best ooo!

Purp,
Warna putih dan warna meroh nok nok jambu. Ha ha.

Disember 01, 2006 5:06 PTG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

kalo orang pahang cakap .."kuih lepeih"..kwang kwang kwang.aku juga rindu sama karipap yang mak aku buat.

psst, mak aku tak suka buat lawak sama mak bro.ekekeke

peace uols...

Disember 01, 2006 5:39 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Semut,
Entahlah... kadang2, lawak mak aku memeningkan kami adik-beradik! Dah tua-tua ni - lagi menjadi-jadi oooo....

Sop,
Terserah anda!
Errrr... kita ajak Azura Salleh gak ke?

Wo wo wo! Kau tahu... blog aku ini turut dipantau oleh Has Dahlan wooo... Apa kita cerita - boleh 'sampai' wo! Ha ha.

Disember 01, 2006 7:26 PTG

 
Blogger Rie said...

cehhhh!









hehe

Disember 02, 2006 12:54 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home