"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

29 November 2006

Kotak homuresu

Malam berlabuh. Di Ikebukuro yang tak rutup. Tapi, mataku belum ruyup.

Barang terlalu banyak. Tak akan muat beg. Aku suruh Haris pergi cari kotak kosong. Setengah jam kemudian, Haris kembali… tanpa sebarang kotak di tangan.

“Kenapa?” Tanya aku.

“Jumpa dah tadi! Tapi, semasa aku nak ambil kotak tu… kotak tu keluarkan suara, “*TAK GUNA!” Akupun larilah!” Jawab Haris.

Aku rasa macam nak ketawa. Tapi, aku tahan.

Malam berlabuh. Di Ikebukuro yang tak rutup. Tapi, mataku belum ruyup.

20 Comments:

Blogger zizie ali said...

'homuresu' tu maksudnya 'tak guna' ke?
haris terlalu banyak nonton kartun jepun yg dialih dialog ke bahasa melayu. aku lebih suka bahasa asal. tak kira jepun, hindi, tamil, iran, arab. aku lebih suka baca sarikata 'tak guna!' daripada dengar perkataan 'tak gunaaaa'.

November 28, 2006 3:29 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

rasanya kan, masa pungut kotak kat tepi jalan tu, samaada ada orang dalam kotak tu, ataupun ada orang mmg perati kotak tu..camtulah. Kotak pun boleh jadi rebutan woooooooo dunia skg ni

November 28, 2006 4:04 PTG

 
Blogger Unknown said...

ha ha ha....

November 28, 2006 4:19 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

homuresu - homeless

Zz,
Tak guna!
Ha ha.

Mirah,
Aaa, boleh aku panggil kau Mirah?
Ha ha.

Amora,
Ha ha.

November 28, 2006 4:33 PTG

 
Blogger Rie said...

hahaha aku dah agak homeless tu cakap TAK GUNA... hehe

ramai ke golongan marginal disitu. dapat kerjakah mereka.

November 28, 2006 4:43 PTG

 
Blogger Nazri said...

kenapa? kenapa? kenapa mesti mengekori falsafah kay-dee-enn tu?

guna sahaja fak yuu!

ayoohh! angkat jari tengah!

revolusi! kay-dee-enn suk.

wohoho.

November 28, 2006 5:22 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

banyaknya kau kumpul tisu!!
ha ha..

November 28, 2006 8:06 PTG

 
Blogger kunci hilang said...

dude, kamu percaya tak, ada ramai di kalangan mereka yang suka baca manga yang kamu suka baca. Haha.

Ramai juga yang kreatif menebuk kotak untuk dijadikan tingkap dan ruang udara.

apa nak dikata, tanah dan rumah sangat mahal.
Dude, kamu untung jadi orang malaysia.
Ha ha.

November 28, 2006 11:28 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

jepun dah keluarkan kotak yang boleh bercakap ye.

Inilah hasil kemajuan mereka yang terlebih laju dari orang lain.

November 29, 2006 1:08 PG

 
Blogger tuan tanah said...

orang jepun yang homeless pun kreatif.

orang putih tidak duduk dalam kotak. mereka lipat kotak jadikan alas.

November 29, 2006 5:09 PG

 
Blogger afro said...

kotak kat malaysia, orang beli paper lama ambik. tak tahulah buat apa. buat kotak balik agaknya.

November 29, 2006 8:30 PG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Kotak gelandangan jangan diusik...!

Hahaha....

November 29, 2006 9:06 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Esis,
Ada yang ada kerja. Mereka tidur dalam kotak sebab dah terlepas keretapi. Ha ha.

Vovin,
Sebab, jarang benar aku dengar orang Jepun mencarut.

Yang paling teruk kata makian yang aku pernah terima, "atama nga piman neh! (Kepala kau macam cili Cameron Highland!)"

Huh?

Spyz,
Tisu kat sana PERCUMA! Ha ha.

Kunci,
Apa standard baca Manga? Ha ha. Jom kita pergi baca majalah-majalah perempuan terlanjang di Lawson! Ha ha.

Pakcik,
Semalam, kami baru dapat tahu, Puan Saki Sasamori kata; dah ramai remaja Jepun bunuh ibubapa mereka. Wo!

Tanah,
Ada juga Nihonjin yang menginap di dalam kotak tu berbaju kot. - Mereka terlepas keretapi. Last train - jam 11 malam.

Afro,
Ermmmmm... kita kena selidik tu, dude! Kita ajak Tapai sekali.

Purp,
Ha ha. yelah yelah.

November 29, 2006 9:07 PG

 
Blogger Anonymous said...

Di Jakarta yang tak pernah aku pergi, mereka menjalankan perniagaan tertua di dalam kotak dengan bayaran yang minima.

Di tempat aku,masuk dalam surat khabar baru-baru ini, hanya ada 'peniaga-peniaga' tua yang menjalankan perniagaan tertua dan kalau melihat pada 'kotak packaging' mereka, kau akan berjumpa 'expiry date' berbelas tahun yang lalu.

Malam berlabuh di Pulau Duyung, tanpa angin, hanya basah kuyup.

November 29, 2006 9:33 PG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

oooo.ada orang.oooo

November 29, 2006 2:04 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Famia,
Oooo... Iye ke?

Po,
Mokcik tu meniaga apa? Kopok ke, Awang?

Semut,
:)

November 29, 2006 4:59 PTG

 
Blogger rudy bluehikari said...

dulu. aku nak backing barang balik mesia, aku mintak kat sebun irebun.dulu!

November 30, 2006 7:53 PTG

 
Blogger abdullahjones said...

rudy, saya respect kamu nak tulis packing kan?

Disember 01, 2006 1:52 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Rudy, Jones,
Ha ha. Itu je komen????

Disember 01, 2006 9:12 PG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Moralnya, jangan memperkotak-katikkan kotak.

Disember 01, 2006 10:07 PG

 

Catat Ulasan

<< Home