"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

13 Oktober 2006

Skabies

Petang itu. Ketika atmosfera tepu dengan jerebu. Dan. Hujan turun tak banyak membantu. Aku ada urusan ‘import eksport’ dengan Mat Jan. Di perkarangan stesen lrt Masjid Jamek.

Sedang kami bersantai-santai ilmiah… Ada seorang gadis cantik merapati. Dan. Beri kami air mineral dan buah kurma.

“Hai! Kami dari bank Hutang-Piutang Cara Islam. Ambillah! Percuma!!” Dia membahasakan dirinya ‘Kami’. Aku rasa macam nak jerit, “Wow!”

“Errr… esok giliran bank mana pula ya?” Kata aku.

“Entah! He he… Encik ni nakallah!” Kata dia.

Aku dan Mat Jan berpisah sementara, kemudian. Kerana Mat Jan perlu berbuka puasa dengan buah kurma di dalam keretapi bawah tanah. Aku? Aku tidak! Ha ha. Dan. Hanya pada ketika aku mahu melintas jalan… aku bertembung dengan dia. Seorang kawan lama. Ketika zaman ‘kutu’. Dulu.

“Aku dah tak ‘layan’ rock, dude! Aku ‘layan’ ska. Aku dah setup satu group. Belum bernama lagi.… Kau ada idea?” Kata dia.

“Aaa… Skabies!!!??” Kata aku.

Pada anak mata hitamnya – aku nampak warna api.

Kuning. Dan. Biru.

19 Comments:

Blogger Ron97 said...

aku rasa,
kawan lama kau itu,
memang berharap sangat
lagi lama tak akan jumpa kau

Oktober 13, 2006 2:57 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Ron,
Oh! Iye ke, dude?

Oktober 13, 2006 3:03 PTG

 
Blogger Rie said...

ko musnahkan harapan murni dia. waaaaaaa

Oktober 13, 2006 3:09 PTG

 
Blogger Unknown said...

mmg dia menyesal ty soalan tu kat lu bro ! ha ha

Oktober 13, 2006 3:16 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Encik ni memang nakal la... hehe

Mana boleh ciplak nama tu...? hehe

Oktober 13, 2006 3:22 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Did you mean scabies ?

Ahahahahahahahahaha

Oktober 13, 2006 3:29 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Esis,
Harapan kawan aku? Atau. Harapan gadis mineral water dan buah kurma? Atau. Harapan Mat Jan?

Amora,
Ha ha. Aku nyesal tak bagi business card kat awek bank tu.

Purp,
Ciplak nama mana pulak ni?

Dug,
Scabies = English. Skabies = Melayu. Rujuk kamus Melayu - Melayu DBP!

Oktober 13, 2006 4:34 PTG

 
Blogger Unknown said...

eh skabies tu kan, macam nama penyakit gatal2 time aku asrama dulu.hehe

Oktober 13, 2006 4:37 PTG

 
Blogger BooK said...

aku macam tak ingat sangat apa itu skabies. haha.
tapi macam menggeli kan. haha jugak.

Oktober 13, 2006 5:54 PTG

 
Blogger Unknown said...

gua 'google' skabies. lu lambat bro. dah ada orang guna nama tu.

Oktober 13, 2006 6:15 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

skabies...? itu nama penyakit yang sering menyerang anak-anak muridku suatu ketika dahulu...

penyakit berjangkit. nasib baik aku tidak dijangkiti.

Oktober 13, 2006 10:23 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Juna,
Ha ha.

Mulan,
Ha ha.

Ayis,
James Sarupi dah tak skabies!

Book,
Tal geli. Tapi gatal. Ha ha.

Gitartongtong,
Oh! Iye ke? Ha ha.

Amien,
Ha ha.

Oktober 14, 2006 12:22 PG

 
Blogger OP Zaharin said...

skari kepala ikan la sedap.

Oktober 14, 2006 7:56 PG

 
Blogger hana_kirana said...

Ahh... Naga-san ni memang nakal la! hik hik hik :P

Oktober 14, 2006 8:35 PG

 
Blogger chekachekigurl said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

Oktober 14, 2006 9:48 PG

 
Blogger kingbinjai said...

kenap? kenapa? sedap apa skabies.

ha ha

Oktober 14, 2006 10:09 PG

 
Blogger chekachekigurl said...

Rock= haepi
Blues=sedey

Yo..ada kenangan sedey ke kalau dengar rock?;P

Oktober 14, 2006 1:00 PTG

 
Blogger chekachekigurl said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

Oktober 14, 2006 1:00 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Op,
Frankie Wanna Watch a Skary Movie pun ok gak! Ha ha.

Kirana,
Antara Aku, Jig, Bukunota dan OP -> Op lagi nakal! Ha ha.

Gurl,
Dulu-dulu punya blues bley la sedey.... Sekarang punya blues banyak hepi ooo... Serupa orang telan itu ubat warna cokelat gelap + ada rasa berangin!

Ha ha.

Oktober 14, 2006 1:10 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home