"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

08 Oktober 2006

Siri undang-undang dan anda | v0.3

“Kalau lelaki tu pegang kemaluan perempuan – sabit kesalahan bawah seksyen 354: mencabul kehormatan, ek?” Aku. Via SMS.

“Ya. Mencabul kehormatan. Seksyen berapa entah. Aku dah lupa. Ha ha. Apa pasal? Kau pegang kemaluan siapa?” MatJan. Via SMS.

“Ha ha. (Hang lawaklah tu, MatJan!) Tapi seksyen tu tulis ‘…dengan kekerasan…’. Dalam kes yang aku tengah study ni – ‘…tanpa kekerasan…’. Jadi, akan sabit kesalahan bawah seksyen berapa? 375: rogol. 376: seksaan bagi rogol. 377: luar tabii. (Atau ada seksyen-seksyen lain lagi di bawah kanun keseksaan?) ???” Aku. Via SMS.

“‘Dengan kekerasan’ tu maknanya ‘tanpa izin’lah. Kalau minta izin, “Dik, abang nak pegang kemaluan, boleh?” Dia jawab, “Boleh!” Maka tak ada ‘unsur kekerasan’.” MatJan. Via SMS.

“Tapi, kalau lelaki tu pegang kemaluan perempuan tu, tanpa izin… dan tapak tangan lelaki tu jenis tapak tangan lembut…. Bagaimana pula?” Aku. Via SMS.

“Entah! Sampai kat bab tu - cikgu aku meninggal. Ha ha.” MatJan. Via SMS.

Ha ha.

34 Comments:

Blogger kingbinjai said...

ha ha.
aku pernah. sekarang pun. pegang. dengan izin. tanpa kekerasan. dan. sangat lembut. gebu. nikmat. - kuih apam. kau ingat apa ha?

Oktober 08, 2006 6:33 PTG

 
Blogger The-Mulan said...

hahaha.

hanya mampu ketawa.

Oktober 08, 2006 8:48 PTG

 
Blogger ILynn said...

ehhhh
censored lah

haha

hmm...kalo cube utk memegang? tanpa izin? dielak oleh perempuan? bole sabit kesalahan x?

Oktober 08, 2006 9:00 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

hmm... kalau perempuan cuba memegang kelakian seorang lelaki tanpa izin, boleh dakwa ke? hehehehe....

Oktober 08, 2006 10:42 PTG

 
Blogger spyz said...

lelaki tangan lembut?
dia pakai SKII kat tangan ke?
(merujuk iklan SKII)
:-)

Oktober 08, 2006 10:53 PTG

 
Blogger colourful chicken said...

hahaha...

kalo pompuan pegang laki punye dengan kekerasan memang xda seksyen...sebab pompuan ada menteri pembangunan wanita.kementerian tu membela apa saja yang pompuan buat...termasukla pegang laki punya kemaluan...

hahaha...

Oktober 08, 2006 11:33 PTG

 
Blogger amanitium said...

pegang dengan 'kekerasan' tu bukan bermaksud pegang dengan benda yang keras ke?

benda yang keras tu...

Oktober 09, 2006 2:47 PG

 
Blogger rudy bluehikari said...

kore wa CHIKAN jyanakatta kai?

Oktober 09, 2006 7:47 PG

 
Blogger Tifani Teh said...

E-U.

----------------
itu singkatan kpd eeeiiiiuuuuuuwwww.

Oktober 09, 2006 7:48 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Bin,
Aku tak ingat apa-apa. :)

Mulan,
Ok, aku ketawakan kau ketawa. :)

Lyn,
Ermmm, kalau cuba pegang, tanpa izin, dapat dielak - ermmmm.... Rasanya kau boleh lapor pada polis. Tapi, kau kena bawa saksi atau barang buktilah.

Som,
Ada bukti? Saksi atau barang kes; cop jari, dna, etc?

Spyz,
Ha ha. Mahal dak mende SKII tu, dude?

Chic,
Buat masa ni, segala GANGGUAN SEKSUAL tak boleh nak charge sebab tak ada akta lagi (ingat2 akulah). Cuma, ada dalam GARIS PANDUAN MENGENDALIKAN GANGGUAN SEKSUAL DI TEMPAT KERJA DALAM PERKHIDMATAN AWAM oleh JPA. Thats all!

Aman,
'Benda yang keras tu' - ia tak pegang, ia gigit! Ha ha. Selamat berpuasa ya Aman.

Rudy,
Fuh! Nihongo tahap dewa dayo!
Oit2, one day nanti aku akan cerita pengalaman aku pegang mangkok masa belajar Chado. Ha ha.

Moluska,
Eeeeeeiiiiiiuuuuuuoooo!

Oktober 09, 2006 8:20 PG

 
Blogger blue_cherry said...

ha ha, aku pun ikut the-mulan..
dalam kurungan.. sengih je.

Oktober 09, 2006 8:27 PG

 
Blogger ayin said...

kalau tak seksyen apa2 pun....buat apalah pegang2...kalau benda yg terlekat kiter leh pegang ker?....sentuh boleh..rasa2nya pegang tak bole...pegang makna dia...benda tu tak der ikatan dgn benda lain...itu kalau ikut kamus Utusanlah...

Oktober 09, 2006 8:41 PG

 
Blogger Nizam Rusli said...

haha!

Oktober 09, 2006 8:47 PG

 
Blogger d'arkampo said...

kau. Belum sampai seksyen 377 eh?

Kau. Harus belajar itu.Kerana kau naga.

Aku?. Aku suka seksyen 377A.

E-U.

Oktober 09, 2006 9:11 PG

 
Blogger esis said...

Huh, Muhahahahahahahahahahahahaaaa

Oktober 09, 2006 9:32 PG

 
Blogger blackpurple said...

Huh..... Itu kalau pegang....Kalau sentuh..?

Oktober 09, 2006 9:52 PG

 
Blogger tapai said...

Kalau tepuk dengan perlahan secukup rasa, kau agak-agak kena tangkap juga ke?

Oktober 09, 2006 10:03 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Ceri,
Ha ha.

Yin,
Sorry dude. Aku blur dengan kau.

Gitartongtong,
Ha ha.

PO,
337A ada. 377C pun ada. 377B tak ada ek?

Esis,
Ha ha.

Purp,
Kalau sentuh? Ermmm, kalau seorang abang (13thn) kena cebukkan adik perempuan (5thn) - tak apa, tak sabit kesalahan. Ha ha.

Apapun, eloklah dengan pengawasan orang dewasa ya.

Tapai,
Menurut kata MatJan, kau kena minta izin dulu, “Boleh I tepuk-tepuk secukup rasa?” Kalau dia kata, “Boleh!” - Maka tiada unsur-unsur kekerasan dalam perlakuan. Ha ha.

Tapi awas, jika perempuan yang kata, “Boleh!” itu masih di bawah umur.

PO,
Aku nak minta nombor handphone kau dari Spyz boleh? Koz, kadang2 aku perlukan khidmat nasihat undang-undanglah. Nak harapkan MatJan, dia tak praktis. :)

Oktober 09, 2006 10:25 PG

 
Blogger samurai said...

aku pergi param. tak ada niat nak menyentuh dengan kekerasan tapi ramai yang menyerah dengan kekerasan. aku pulak yang tak rela nak disentuh.

boleh tak aku dakwa makcik2 tu?

Oktober 09, 2006 11:22 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Murai,
Boleh. Tapi kau kena ekstradisi dulu makcik2 tu, aku rasa.
HA HA.

Oktober 09, 2006 11:39 PG

 
Blogger d'arkampo said...

no problem naga,

lepas tu ko iklan kan no h/p aku dalam entry ko..boleh?

ha ha ha ha ha

Jig ada no aku yang terbaru.

Oktober 09, 2006 11:50 PG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Pegang dengan kekerasan tu maksudnya bila pegang ada benda lain yang keras kot.

Kalau benda lain tu tak kekerasan, maka tak salah la.

Dok gitu?

Oktober 09, 2006 12:36 PTG

 
Blogger rudy bluehikari said...

"pegang MANGKOK masa belajar Chado"

Ya ya. Kau WAJIB cerita! MUhahahahahaha. Baaakaaaa~ lucah woi!

Oktober 09, 2006 12:59 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Po,
Ok, kalau aku jumpa Jig nanti aku minta nomer kau.

Khal,
Tak! Tangan kau tu kena keras. Sebab, kalau 'benda lain yang keras' tapi tangan tak keras - itu biasa, dude! Ha ha. Tak kan kena report polis gak weh! La la la la la.

MatJan,
Pandai dak anak murid mata pelajaran undang-undang kau ni?

Rudy,
Ya ya. Wajib wajib. One day. One beautiful day. Ha ha.

Oktober 09, 2006 1:12 PTG

 
Blogger .:HalogamoRa:. said...

x bleh nak komen dude! (tersengih he he)

Oktober 09, 2006 2:02 PTG

 
Blogger amirahsyuhada said...

wehhhh...ni 18sx ni..bulan posa tk elok bincang bab ni...!!

apa pun secara paksa atau tak dua2 takleh kecuali ..yang halal

Oktober 09, 2006 2:26 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Amora,
Ha ha.

Mirah,
Tak elok bincang apanya? SX18 apanya?
Weh, bincang ilmiah tau ni!

Oktober 09, 2006 3:24 PTG

 
Blogger AhsueZ said...

uncle yang ilmiah.. dan juga..

Oktober 09, 2006 3:39 PTG

 
Blogger BooK said...

aku anak muda yang innocent. [masuk kan emoticon muka blur kat sini].

Oktober 09, 2006 4:22 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Asuez,
Menurut Kamus Dewan, wanita diertikan sebagai orang perempuan, lawannya ialah lelaki. Takrifan perkataan perempuan dalam Kanun Keseksaan diberi dalam Seksyen 10 iaitu seorang perempuan walaupun berapa umurnya. Dengan membaca bersama maksud kamus serta maksud kanun, boleh disimpulkan isu jenayah terhadap wanita merujuk kepada kes-kes mangsanya ialah perempuan dari golongan bayi perempuan hingga nenek tua.

Book,
Ambil SRP ek tahun ni?

Oktober 09, 2006 4:44 PTG

 
Blogger el-Maaniq said...

Dah bertahun takde SRP. Sekarang ni PMR.

Book,
Ambil PMR ek tahun ni?

Oktober 09, 2006 5:15 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Mamak Maniq,
Hah? Dah tak ada SRP? Hah? Hah?? Hah??? Iye ke? Laa...

La ni PMR? Huh, tak 'kutu' sungguh bunyinya.

Oktober 09, 2006 5:37 PTG

 
Blogger Emphbone said...

Hahaha..

Kalau sentuh 'nyah' tanpa izin dan benda lain yang keras, mcmmana tu dude?

Aku pernah juga kingbinjai..

Oktober 10, 2006 2:03 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

lepas tu kan Mat Jan, dia sambung, "boleh bang... tulennnnn banggg."

hahahahahha

Oktober 11, 2006 3:27 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home