"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

30 September 2006

Belut

Suatu petang. Musim dingin di Naritasan Park. Suhu di bawah sifar. Namum, tiada hablur-hablur ais yang gugur dari langit.

Aku mudik lorong-lorong sempitnya. Orang banyak – memutar. Di kiri dan kanan ada orang berjualan. Di hadapan sebuah restoran dengan papan tanda iklan “unagi”, ada kotak display (macam kotak display orang jual rojak) dipenuhi dengan belut-belut yang telah disiang. Tanpa daging; cuma kepala dan tulang panjang yang masih meliuk-liuk. Nyawa-nyawa ikan. Ironinya – nyawa-nyawa belut. Ha ha.

Aku? Aku rasa geli. Dan. Rasa nak muntah!

Tap! Tap! Tap!

“Ya bos!”

“Kau salah lagi, dude! Aku suruh kau tulis pasal filem Bilut… bukannya pasal belut!”

Ooo?

34 Comments:

Blogger rudy bluehikari said...

unagi bento 650yen. unagi yang dipanggang dengan tare manis. aku makan 2 pack! sedaps!

September 30, 2006 4:42 PTG

 
Blogger BooK said...

bilut dah release ka?

September 30, 2006 5:15 PTG

 
Blogger Cat Cat said...

Kesian Abang Naga.
Asyik berangan aje.
Tak cukup tidur ke...?

September 30, 2006 9:33 PTG

 
Blogger kunci hilang said...

tahun-tahun sudah, menu belut menjadi pilihan utama bila makan di kantin. Tahun ini, hampir tiada sama sekali. Harga belut semakin mahal.
Belut oh belut.

Oktober 01, 2006 4:09 PG

 
Blogger Amanitium Cho said...

filem Bilut jadi belut. nasib baik dia tak suruh tulis pasal Sepet, kalau tak jadi apa agaknya. hahahah. ops puasa, dude.

Oktober 01, 2006 8:48 PG

 
Blogger ayobkelubi said...

tapi aku suka kani tempura cicah ngan sos tiram yg lepas makan pening kepala tu!

Oktober 01, 2006 1:23 PTG

 
Blogger Unknown said...

wah.. menggiurkan..
aku memang suka makanan yang eksotik..
tapi yang halal ya.. :)

Oktober 01, 2006 3:39 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Rudy,
Uuuu, unagi makin mahal, kata KunciHilang. Kita makan basic tempura sajalah.

Book,
Belum.

Cat,
Aku? Tak cukup serba-serbi. Ha ha.

Zonm,
Ha ha.

Kunci,
Basic tempura masih sen yen lagi ke? Or dah naik harga?

Aman,
Apapun, kakiage tetap nombor satu di hati. Ironinya - di tekak. Ha ha.

Ayob,
Kalau kau aku rudy gi Osaka. Kita dah ada hotel percuma. Kunci, boleh ek?

Kelam,
Kau rasa, ikan ayu - eksotik tak? Ha ha.

Oktober 01, 2006 10:29 PTG

 
Blogger spyz said...

aku dengar belut di jepun sebenarnya di import dari malaya. pahang. bukan semua laaa...

Oktober 02, 2006 6:48 PG

 
Blogger Unknown said...

bulan pose patutnye lebih cergassss dude!

Oktober 02, 2006 8:27 PG

 
Blogger kingbinjai said...

000 000 belut panggang sedap. bilut masak apa sedap?

Oktober 02, 2006 9:00 PG

 
Blogger Unknown said...

kau peminat rosyam juga ye?

Oktober 02, 2006 9:22 PG

 
Blogger ontahsapo said...

apsal kau tak cuba..? rojak unagi tu sedap tak..?

Oktober 02, 2006 9:35 PG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Kau mengidam belut ke apa ni...?

hehehe

Oktober 02, 2006 9:57 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

syeikh, puasa tak sampai dua minggu, ko dah termimpi-mimpi pasal belut.

dan spayz, import dari pahang. lepas tu kat belakang rumah. lepas tu orang balik jepun, bangga makan belut nipon. ha ha ha.

eh.. bukan orang di sini. orang kat tempat lain

Oktober 02, 2006 11:23 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Spyz,
Manalah aku tahu. Aku bukannya menteri perikanan. Ha ha.

Amora,
Tengah cargasss le ni.

Binjai,
Huh? *blur*

Ayin,
Ooo... iye ke...

Gitartongtongtong,
Tak. Aku minat kat Ali Sobree.

Ontah,
Time2 banyak duit - aku cubalah. Time2 tak banyak duit - makan roti sajalah. :)

Purp,
Hari ni aku ngidam nak makan sardin roll.

Oktober 02, 2006 11:27 PG

 
Blogger Rie said...

sushi unagi paling best. 2nd sushi telur salomon. 3rd sushi misai naga. hahaha

oppsss ko takde misai..

huh, lama tak berbuka dengan sushi. Momo pun dah lama tak makan. sluuurrp....

Oktober 02, 2006 11:36 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

komen aku sebelum ni mengandungi ayat dengki. sebab tak dapat gi jepun.

waaaa... aku nak gi jepun!

Oktober 02, 2006 11:40 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Esis,
Maaf, aku tengah 'gila kentang' la ni... Western dude, westerngggg!!!!

Nota,
Aku pula tak pernah pergi Mesir. Apalah rasanya roti firaun tu ek? Ha ha.

Psst! Budak2 Malaya yang pergi Jepun dan makan belut = anak2 orang kaya!

Aku? Dunkin' Donut dan kekku dan air kotak + rokok kotak cap PEACE je = orang miskin! Uwaaaa....

Oktober 02, 2006 11:46 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

Roti Firaun? kah kah kah kah...

kat pasar ramadhan ada jual tak?

Oktober 02, 2006 12:30 PTG

 
Blogger doff said...

roti firaun? ker roti arab?

haha

oh ya, salam ramadhan enche naga

Oktober 02, 2006 12:38 PTG

 
Blogger kingbinjai said...

dude! kau selalu *blur*

Oktober 02, 2006 12:45 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Dug,
Ada kot, ntah! Coba kau tanya kat Nazmi. Ha ha.

Doff,
Salam ramadan ke atas kamu. Juga!

Oktober 02, 2006 12:57 PTG

 
Blogger Nazri said...

Wahahahaha!

Aku dah kembali ke alam siber!

Weh, bila nak bukak pose kat Fathima?

Aku bawak elyana sekali.

Oktober 02, 2006 3:53 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Vovin,

Kau bolehlah bersuap-suapan dengan Elyana nanti.

Naga tentu jeles sebab dia nak bersuap dengan siapa? Lainlah kalau Bukunota sudi disuap hahahahahaha

Oktober 02, 2006 4:31 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Vovin,
Kejapnya kau putus cinta? Hari itu Natasya.... La ni nak bawak Elyana pula.

Ooo... Elyana tu untuk aku ek? Ha ha.

Oktober 02, 2006 4:42 PTG

 
Blogger Keluarga Zulkarnain said...

Aku paling suka UNAGI..

Slruuuppp..:)

Bunda Shafiya

http://keluargazulkarnain.blogspot.com

http://www.galeri-bunda.blogspot.com

Oktober 03, 2006 7:42 PG

 
Blogger Ron97 said...

belut ngan ular tu lain ke?
hehehe


http://ron97.mygj.net

Oktober 03, 2006 8:34 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Oit Naga! Update la oit!!!

Oktober 03, 2006 12:43 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

roti firaun?

ada orang bercita2 jadi firaun ke dalam gj?

hak hak hak

Oktober 03, 2006 5:03 PTG

 
Blogger OP Zaharin said...

sejak bila pulak kau review filem ni bang hehe

Oktober 03, 2006 10:12 PTG

 
Blogger MDM FARAH FAIZURA said...

bilut di biyai oleh Felda.

jadi aku kira org2 felda bisa peroleh tiket gratis.

lupa, sepatutnya mawi atau diana naim turut di undagn, kerna mereka juga anak felda.

bilut betul .
(bilut dlm bahasa Melayu Sarawak = tak adil)

Oktober 03, 2006 10:12 PTG

 
Blogger Mohd Yussof Ibrahim said...

Salam Dude

LAKM juga nyawa-nyawa belut?

Oktober 03, 2006 11:25 PTG

 
Blogger Cat Cat said...

Abang Naga,
Bila nak update blog ni..?
Nanti blog masuk hantu baru tahu... HAHAHA..

Oktober 04, 2006 8:00 PG

 

Catat Ulasan

<< Home