"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

14 September 2006

Hari hari tanpa telur

Kem Biro Tatanegara. Hutan Percha. Alor Gajah. Melaka.

Itu hari. Adalah hari hari tanpa telur. Buat Zabidi.

Kertas tulis Kak Bedah jatuh ke lantai. Zabidi yang duduk di sebelah, dengan sifat baik hati molek budi pekerti, membongkok ke sisi; mahu tolong kutip itu kertas tulis... Dan. Telur di dalam poket Zabidi jatuh ke lantai. Juga.

*Pek!*

Kak Bedah menjerit. Histeria.

Itu hari. Adalah hari hari tanpa telur. Buat Zabidi.

26 Comments:

Blogger blackpurple said...

Itu la..dah di kabor hari tu, jangan simpan telur dalam poket baju....simpan la dalam poket seluar...

hehehe..

September 14, 2006 5:07 PTG

 
Blogger vovin said...

Banyak organ sensualiti dalam entri-entri lewat blog ini. Aku terganggu...

Aku...

suka...

kamu...

September 14, 2006 5:15 PTG

 
Blogger Tifani Teh said...

vovin, aku jua terganggu...

September 14, 2006 5:32 PTG

 
Blogger arianna adrizal said...

kenapa kak bedah tak tolong kutip?? Zabidi da tolong kutip kertas, awak tolong la kutip telur yg jatuh tu pulak kan.. err, barangkali telur mentah, pecah dan berhamburan isinya.
*bagus, aku tanya aku juga jwb.. :P *

dulu semasa orientasi pernah diberi telur mentah sebiji setiap seorg. kami perlu jaga sehingga tamat program, lbh kurang seminggu jugalah.. jika pecah atau hilang, denda menanti anda!

September 14, 2006 6:23 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Purp,
Ha ha.

Vovin,
Aku lagilah terganggu. Ha ha.

Molus,
Ok. Kita sama sama terganggu. Ha ha.

Arianna,
Kak Bedah tak boleh kutip telur tu sebab dia dah histeria. Ha ha.

September 14, 2006 6:32 PTG

 
Blogger areyoung said...

Waahhh.. camana agaknya rupa telur tu sampai Kak Bedah boley histeria?

Maaf mengganggu.

September 14, 2006 8:13 PTG

 
Blogger semut said...

dan sebagai ganti 'telor' zabidi disuruh pula menjinjing 'batu bata'

September 14, 2006 8:31 PTG

 
Blogger zizie ali said...

sejak hari itu zabidi amat menghargai telur. dan sejak hari itu juga kak bedah mengalami telurphobia.

September 14, 2006 10:04 PTG

 
Blogger kingbinjai said...

telur di poket jatuh, pek!

takpela zabidi oi, ada 2 biji lagi yang takkan jatuh, pek!

September 14, 2006 11:01 PTG

 
Blogger BooK said...

ceh
BTN dah maju
kalau dulu depa guna biskut
sekarang pakai telur
pula

September 15, 2006 2:04 PG

 
Blogger The-Mulan said...

kesian dia,..

September 15, 2006 7:37 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

book,

tengok pada keadaan dan jumlah peserta, kalau jutaan umat, program pun tak berapa lasak - bagi biskut.

kalau kena team belia 4b, pelajar cemerlang, guru besar-guru besar - aaa barulah bagi telur.

katanya orang yang pandai jaga telur tu pandailah menjaga zuriatnya, dan demikian sebaliknya. entah apa simbolik di sebalik telur, pada aku ia tak lebih daripada lauk hahahahhaa

P/s : Bang Naga, aku cakap pompuan lebih pandai menjaga telur sebab dorang balut telur tu dalam sapu tangan, lepas tu balut lagi dengan kertas, lepas tu masukkan dalam bekas pensil (jenis kain berzip), lepas tu masukkan dalam tupper-ware, bawaklah tupper-ware tu kemana-mana, lepas tu kalau buat absailing pun telur tu tak pecah. Tapi kawan aku si Zainon telur dia sampai balik dari kem tak pecah-pecah, walau pun terhempas ke lantai ia tak berterabur - sebab dia dah tukar dengan telur rebus masa sarapan hari pertama hahaha

September 15, 2006 8:54 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Ayang,
Rupa telur tu macam telur. Ha ha.

Semut,
Ha ha. Batu Bata tu dia orang beri nama 'Anak Gajah'.

ZZ,
Telorphobia? Ha ha.

Binjai, Book, Mulan,
Ha ha.

Dug,
Orang bijak, seperti aku, 1 jam yang pertama - dah pecahKAN telur tu... Mana lagi senang nak jaga: Telur atau Batu Bata?

Ha ha.

September 15, 2006 9:01 PG

 
Blogger gnela said...

nasib telur jatuh dari baju. Kalau telur jatuh dari selua,lain tu...
hehehe..

September 15, 2006 9:50 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

Bang Naga,
baru ajer masuk dorm, dapat katil telur aku dah pecah hahaha

Ye ye.. jaga 'telur gajah' lebih senang dari telur ayam. Tapi bila kena jungle trekking - kena pulak satu group 'memelihara telur gajah', berbelas km berjalan sambil mengendong tlur gajah - ambik kau! hahaha

September 15, 2006 10:29 PG

 
Blogger Nizam Rusli said...

sebab itu orang lelaki simpan telur dalam seluar. haha!

*bro, konsert kah? seram sejuk mendengarnya..

September 15, 2006 10:37 PG

 
Blogger Lan Rambai said...

aku pernah jadi satu2nya penjaga telur yang pecah... terkepit celah batu yg sempit yang aku kena masuk.. terlupa aku ada telur kat dalam seluar.. abis meleleh sampai buku lali.... di check point dapat satu bekas pasir pula... grup berpecah dua sebab ada orang tua dalam grup aku yg cakap pasir itu dadah... yg muda pulak cakap pasir itu gula haha

September 15, 2006 10:48 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Gnela,
Ha ha. Kau mencarut ek?

Gitar,
Kena buat konsert tu! Buat apa ada album nasyid - tapi tak buat konsert untuk peminat? Ha ha.

Ram,
Ha ha.

September 15, 2006 11:52 PG

 
Blogger amirahsyuhada said...

tak bestlah BTN, saya dha banyak kali tangguh...tanaklah BTN, kena jadi Comrad.

September 15, 2006 12:33 PTG

 
Blogger esis said...

comrat kini sudah tidak bertelur.

September 15, 2006 3:02 PTG

 
Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Hatttchummmmm!

September 15, 2006 3:26 PTG

 
Blogger Mr. FAIZUL BIN KAMARUDDIN said...

errr

September 15, 2006 9:26 PTG

 
Blogger kemat said...

zabidi memang baik, biar telur pecah janji dapat tolong kak bedah kutip kertas. dan kak bedah..knapa dia histeria plak..mungkin 2-3 kursus btn lepas dia gagal kerana telurnya pecah..maka setiapa kali telur pecah..kak bedah histeria..ye ker?

September 16, 2006 6:29 PTG

 
Blogger rudy bluehikari said...

oh oh... zabidi tu bekas penasihat undang2 alarqam kah? hahahahahahaha!

September 17, 2006 7:50 PG

 
Blogger adibahabdullah said...

salam.

saya pernah kena menjaga telur (ayam). rasanya tidak pernah kena menjaga biskut. dan tidak pernah disuruh menjaga bata-bata.

meow

September 18, 2006 9:58 PTG

 
Blogger :: samasam :: said...

he he he .. =)

September 22, 2006 11:59 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home