"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

30 Ogos 2006

Pada petang menjelang Hari Kemerdekaan ke-49 dan kita masih tak tahu nak lakukan CPR

Dua puluh minit sebelum waktu pejabat tamat.

Aku. Berteleku di bingkai tingkap. Sambil mengira bintil-bintil air. Yang melekap di satahnya. Hujan baru saja usai.

Kemudian. Muncul seorang perempuan. Dalam gaun petang warna merah api. Yang menyihir pandangan.

Uring-uring. Seketika, tangannya mencengkam dada. Telefon bimbitnya terlepas… jatuh. Keruntang pukang.

Uwah! Kes serangan sakit jantung ni! Buku kata, kalau kau jumpa kes macam ini, kau kena lakukan CPR.

Car-di-o-pul-mo-nar-y-re-sus-c…. susc..? suck..? i-ta-tion. Ermmm…

Ok. Buku kata, mula-mula dongakkan kepala mangsa, kemudian ngangakan mulut mangsa, kemudian cakup mulut mangsa dengan mulut kau, dan kemudian…

Wuuop!

Wuuopp!

Wuuoppp!

Tiba-tiba, Sufian Abas muncul, entah dari mana. “Hembus, dude! Bukan sedut!!!” Kemudian, Sufian Abas *plop!* Macam selalu-selalu.

Ooo?

37 Comments:

Blogger Keluarga Zulkarnain said...

Hahaha..

Selamat hari merdeka untuk Rakyat Malaysia..

MERDEKA !!

Bunda Shafiya

http://keluargazulkarnain.blogspot.com

Ogos 30, 2006 5:48 PTG

 
Blogger neeziee said...

pernah belajar.
tapi tak berpeluang nak amalkan.
sebab aku memilih mangsa..

hehe..

Ogos 30, 2006 6:26 PTG

 
Blogger esis said...

aku pilih yang berkena kat hati aje. HAHAHA. MERDEKA.

Ogos 30, 2006 6:47 PTG

 
Blogger el-Maaniq said...

CPR tak penah buat. CPU selalu tengok. Haha.

Ogos 30, 2006 7:32 PTG

 
Blogger fiqroorganisma said...

pastikan tidak ada bau yang dasyat =p

Ogos 30, 2006 7:54 PTG

 
Blogger Sayuti said...

pernah buat kepada patung saja.

pass.

Ogos 30, 2006 8:10 PTG

 
Blogger pakwan said...

sekadarnye en.naga
dah sedar tu jgn buat2 tak tau pulak =)

Ogos 30, 2006 9:51 PTG

 
Blogger blackpurple said...

Dulu tau la. Lama dulu. Sekarang dah lupa. Lidah nak letak macamana ha.... ?

Ogos 30, 2006 11:12 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

NZ,
Ha ha.

Esis,
Ha ha. Oit2, kau dipelawa utk join Sindiket Sol-Jah.

Mamak Maniq,
Cuba kau cakup CPU tu dgn mulut kau. Ha ha.

Organ,
Ha ha.

Sayut,
Pinjam patung kau tu...!

Purp,
Lidah letak kat mana? Ha ha.

Buk dokter,
Merdekaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Pakwan,
Tak balik kampung ke?

Bahrin,
Terima kasih kerana menjadi menjadi peminat aku. Kau myfav. editor, dude!

Itote, Usop,
Terima kasih kerana menjadi peminat nombor satu aku. Merdeka!

Zak,
Terima kasih kerana baca dan tak tinggal komen.

Zul Ex-HR,
Kau pun baca blog aku gak? Ha ha.
Bagus bagus. Dengan m'baca blog ini - kau akan menjenguk dan menyelami pemikiran aku.

En. Isa dan Ayu,
Bila nak gi minum kopi? Asyik janji je nii.... Ha ha.

Dan kepada semua peminat2 yang meminati aku dalam senyap,
Merdeka!!!!!

Ogos 31, 2006 10:22 PG

 
Blogger Ron97 said...

apakah erti merdeka kepada naga?

tiada lagi anonimus?

Ogos 31, 2006 2:06 PTG

 
Blogger Cat Cat said...

Ya, saya minat dengan Encik Naga. Hahaha.
Selamat Hari Merdeka.

Ogos 31, 2006 8:32 PTG

 
Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Sufian Abas!

Ogos 31, 2006 8:39 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

jom uji skala kemerdekaan di blog saya... saya mahu lihat apakah hasilnya?

Ogos 31, 2006 11:13 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

nyam nyam nyam.. hahaha

September 01, 2006 9:13 PG

 
Blogger Ku Keng said...

Saya sangakakan CPR untuk negara. Rupanya bukan. Legaaa.....

September 01, 2006 10:45 PG

 
Blogger melissa said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

September 01, 2006 11:43 PG

 
Blogger melissa said...

hey!!

darn farnie la u...

btw, you are in my link!


melissa
http://rainingheaven.blogspot.com

September 01, 2006 11:45 PG

 
Blogger amyz! said...

ahaha.. asyik fantasi je.. ahaha.

September 01, 2006 12:05 PTG

 
Blogger Lan Rambai said...

kisah perempuan perlu di cpr ini kisah benar atau khayalan ni?

kalau benar.. semoga nyawanya tidak hilang disedut seekor naga...

September 01, 2006 12:10 PTG

 
Blogger ontahsapo said...

jgn main hembus jer...

September 01, 2006 12:30 PTG

 
Blogger Bukunota said...

oit, naga.

antara mulut mangsa dan mulut pemangsa.. ops.. penyelamat, kena buat corong dgn tangan. bukan main tekup dgn mulut ko.

air liur tu bahaya beb. boleh jangkitan virus dan bakteria! :))

September 01, 2006 3:28 PTG

 
Blogger ~ GAB ~ said...

We learn from mistakes but sometimes the mistakes are fun. So is it worth it to repeat?

Sedut jer...

September 01, 2006 4:07 PTG

 
Blogger ayobkelubi said...

hi hi hi,mesti sufian abas kaco shj.hi hi hi

September 01, 2006 5:01 PTG

 
Blogger kunci hilang said...

naga, kata orang, kamu berkumis tebal?
kata Hetty, seleranya sama dengan pengantin baru. :D

September 01, 2006 6:46 PTG

 
Blogger Dhani said...

hihihihi. kelakar lah awak nih.hehe.:P








p/s: naga. nama sinaganaga keluar majalah beb. jgn tak tau.nak tau majalah apa? tgk kat blog saya.hehe. :)

September 01, 2006 7:45 PTG

 
Blogger kingbinjai said...

alo alo hembus udara bukan asap!

September 01, 2006 10:55 PTG

 
Blogger artisticklytouch said...

nak aku ajarkan?

September 02, 2006 2:24 PG

 
Blogger kel@mbu said...

hahaha.. ko ingat itu sigar ya..

September 02, 2006 12:26 PTG

 
Blogger 13may said...

sambil CPR sambil...(otak dah kuning nih...)heheheh..

September 02, 2006 12:47 PTG

 
Blogger Rhapsody Selatan said...

kematian sungguh menarik untuk dicabar.

September 02, 2006 9:48 PTG

 
Blogger d'arkampo said...

Aku pernah belajar Ilmu Pertolongan Cemas.

Kau hembus ke mulutnya tiga kali sehingga dadanya berombak naik.

dan...

Kau kena tekan dadanya sebanyak tiga kali juga.

Ulang sehingga dia sedar.

Tapi aku rasa dalam kes engkau. Kau lebih suka kalau dia tak sedar-sedar.

September 03, 2006 9:13 PG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

CPR?

BPR aku tau.

September 03, 2006 2:02 PTG

 
Blogger Nizam Rusli said...

CPR, harus memilih-milih juga orangnya..

September 04, 2006 8:58 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Puan Itote,
Am backkKKkkkKKkkkkkkkkkkkk!

Rambai,
Ini semua fiksyen, dude! Fiksyen!!! Ha ha.

Dhani,
Nama aku keluar kat majalah apa?

>>kematian sungguh menarik untuk dicabar.
Rhapsody,
Wow! Kau filsuf.

Khal,
BPR? Muerkekekekekekekeke....

September 04, 2006 12:40 PTG

 
Blogger DakwatMerah said...

CPR - teknik menyelamatkan satu nyawa...

"bail-out" - untuk menyelamatkan suatu bangsa... dan negara yang merdeka!

September 04, 2006 2:20 PTG

 
Blogger adibahabdullah said...

salam.
pernah belajar CPR, mula2 masa latihan PBSM waktu sekolah menengah, kemudian waktu first aid weekend di kolej.
teringat pulak babak dalam novel SAGA (Talib Hassan), masa ada org tua tu pengsan kt tgh utan n Rahmat cuak pk kalau2 isterinya kena buat CPR dengan mulut org tua tu yg.. ('mengerikan')..
meow~

September 04, 2006 9:27 PTG

 
Blogger semut said...

aku seorang pakat membuat cpu.eh cpr.

nafsu nafsi bergelora tatkala melihat dada mangsa naik dan naik dan naik dan menda lain plak naik.ops..bicara dewasa

September 05, 2006 12:10 PG

 

Catat Ulasan

<< Home