"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

18 Ogos 2006

Aku tiba jua, oh Ikebukuro

Kapal terbang mendarat. Di Narita. Ketika subuh. Ada mamat Melayu yang satu lagi. Sujud mencium bumi Jepun. Songkoknya jatuh bergolek di landasan. Aku tak rasa nak gelak. Bahkan, aku tak rasa apa-apa. Sebab? Sebab aku tengah mamai.

Aku ke Ikebukuro, kemudian.

Image Hosted by ImageShack.us

Rasa. Macam. Nak beli. Poskad. Nak kirim kepada kawan-kawan. Nak beritahu, “aku dah selamat sampai!”

“Anoo… Sumimasen! Ikura desu ka?” Aku. Cakap Jepun. Pura-pura fasih. Macam dah dua tahun tinggal di Jepun. Sambil tunjuk poskad-poskad. Tu. Ha ha.

“Hait! Anoo… ching chong cheng ching chong cheng yen… desu neh!” Pekedai.

“Hah? Hah?? Aaa… Tak apalah kak. Saya datang semula nanti!” Aku. Cakap Melayu. Fasih. Macam dah berpuluh tahun tinggal di Semenanjung Tanah Melayu. Sambil garu-garu punggong. Ni. Ha ha.

Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us

*Ikebukuro juga terkenal sebagai pusat menjual kamera - BIG CAMERA! Sana kamera. Sini kamera. Mana-mana toleh - ada kamera.

23 Comments:

Blogger sinaganaga said...

Selamat pagi encik Bahrin (my former editor)!
Aku baru tahu yang kau dah ketagih baca blog aku. Ha ha.

Ogos 17, 2006 9:27 PTG

 
Blogger Romantis Selatan said...

ini di jepun?

Ogos 17, 2006 9:33 PTG

 
Blogger kingbinjai said...

kirim! kirim! milo ais!

Ogos 17, 2006 10:00 PTG

 
Blogger Keluarga Zulkarnain said...

kenapa pekerja di office kamu semua jatuh sakit Pak?

Ada wabah?

Haha

Bunda Shafiya

http://keluargazulkarnain.blogspot.com

Ogos 17, 2006 10:15 PTG

 
Blogger kunci hilang said...

kawan saya yang comel di Yamaguchi itu, apabila singgah di tempat-tempat menarik seringkali membeli poskad berlatarkan tempat itu dan mengalamatkannya kepada diri sendiri sebelum dimasukkan ke peti pos.
Bukan dia saja buat begitu, jiran dia juga, dan kawan-kawannya juga. Ramailah orang-orang yang buat begitu.
Dan saya juga pernah buat begitu.

Ogos 17, 2006 10:41 PTG

 
Blogger tuan tanah said...

abang saya dulu pernah beli walkman/radio di Jepun. entah kenapa, siaran radio dia cuma ada channel Sapporo sahaja. walaupun masa itu sudah pulang ke Malaya. Sapporo itu di mana? kenapa tiada dalam poskad itu?

Ogos 18, 2006 4:49 PG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

oo..baru install Google Earth? Cantik pemandangan.hehe.

Ogos 18, 2006 7:48 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

kamera 'lens besar' ? sedap aaa.. digenggam-genggam kamera tu. ekekekekeke

Ogos 18, 2006 8:13 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Roman,
Ini Ikebukuro. Ikebuko itu di Tokyo jugalah. Dan. Tokyo itu di Jepun jugalah.

Buk dokter,
Entah! Mungkin sistem pengedaran udara di studio kami udah rosak. Lantas saja memudahkan segala macam bakteria segala macam virus segala macam invertebrata bermaharajalela! Mungkin segala.

Kunci,
Ada kawan di Malaya hantar poskad gambar roti canai kepada aku. Aku rasa macam nak bunuh-bunuh dia... Ha ha.

Tanah,
Selalunya, orang beli barangan elektrik di Akihabara.

Semut,
Tak. Gambar-gambar tu aku browers dalam Internet je. Ha ha.

Dug,
Kau mana ada kamera. Ha ha.

Ogos 18, 2006 8:46 PG

 
Blogger Lan Rambai said...

tiap kali ko tulis pasal jepun.. aku terkenangkan mayuki. apa jadi kat dia dan di mana dia sekarang?

ehh.. mayuki atau miyuki ek?

Ogos 18, 2006 10:36 PG

 
Blogger Roti Kacang Merah said...

hehehehehehehe gelak golek golek baca citer abg naga hehehehehe.

teringat zaman dulu, mak aku datang lawat aku di scotland. orang scotland cakap macam orang kelantan, kalau ikut standard Tanah Melayu lah.

mak aku pulak, dulu seorang PRO, maka pandai la cakap omputeh.

dia pun tanya di kaunter tourist info di Edinburgh, "Excuse me, how do i get the tickets to the castle, please?"

minah scottish tu jawab, "Ooo madam they'rrss a coonter up theyrr at the castle wherrre yew c'n ge' the tickits eezleh".

terussss mak aku tolak aku ke kaunter soh tanya soalan pulak. hahahaha.

Ogos 18, 2006 10:39 PG

 
Blogger Unknown said...

patut la entri ini ada gambar, guna kamera dari Ikebukuro..

Ogos 18, 2006 11:09 PG

 
Blogger jiGOMorrison said...

Mata diikat, tangan digari.
WOW!! Kinky!! Ultimate, dude!

Ogos 18, 2006 11:41 PG

 
Blogger jiGOMorrison said...

Oit! Kau tau apa yang lebih kinky? Lisdawati dan Rita Rudaini berkelahi di kolam mandi! Wuhoo!! Best tu, dude!

Ogos 18, 2006 11:45 PG

 
Blogger Unknown said...

gambar yg tertulis Ikebukuro....lain mcm aje..he he

Ogos 18, 2006 11:58 PG

 
Blogger Rie said...

soljah, awas. ada unsur lucah disini. kamu diperhatikan. aaawwwww

Ogos 18, 2006 12:19 PTG

 
Blogger Ron97 said...

setuju ngan 786!!!

Ogos 18, 2006 12:19 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Rambai,
Miyuki ada kat rumah dialah. Ha ha.

Roti,
Abah si Binjai, ketika baru balik dari Scotland, aku ajak dia makan, dia kata, "I jast hat a lammm!" Lam? Lamp? Lamb? Ha ha.

Gitar,
Aku. Mana ada duit. Nak beli kamera. Masa tu.

786,
Lisdawati? Rita Rudaini? Berkelahi di dalam kolam? Kenapa mereka tak berlakon filem ala-ala Brokeback Mountain versi perempuan je... Ha ha.

To Lis dan Rita,
Janganlah gaduh-gaduh ek! Nanti abang belikan satu lagi kutang warna merah tu. Abang janji! Petang ni gak abang ajak Sufian Abas temankan abang gi Sogo... Lepas ni tak payah lagi nak kena bergilir-gilir pakai kutang tu... Ha ha.

Amora,
Aku. Setakat berangan sajalah. Mana ada duit nak pergi ke tempat-tempat yang ada perempuan cantik bergari tu.
Ha ha.

Ogos 18, 2006 12:20 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Esis,
Lucah - tak buat filem, tak apa.
Ha ha ha ha ha...

Ogos 18, 2006 12:23 PTG

 
Blogger Sayuti said...

ah, cemburunya.

Ogos 18, 2006 12:53 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Weiii 786, kinky.. kinky.. buku bila nak siap daa...?

Ogos 18, 2006 2:39 PTG

 
Blogger hana_kirana said...

Dulu, Allahyarham Prof. Datuk Dr. Arbain di Perancis. Aku ulang, di Perancis (orangnya bongkak dengan bahasa mereka). Tersesat di stesen keretapi bawah tanah. Puas dia bertanya di dalam bahasa-yg-berbunyi-pandai tetapi tak ada yang endah. Sudahnya... "Eh kat mana tempat ni?!" Seorang mamat Perancis pantas menunjukkan arah.

Tak, dia tak berbunyi bodoh. Malah, Allahyarham seorang Prof.

Al-Fatihah.

Nanti nanti aku update blog.

Ogos 18, 2006 3:34 PTG

 
Blogger Ron97 said...

http://ron97.mygj.net

Ogos 18, 2006 3:39 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home