"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

02 Ogos 2006

Sutung Umar RS yang kita suka

Tanah Merah. 1990-an.

Dia muncul entah dari mana. Dengan satu jug plastik warna merah jambu di tangan. Yang kandungannya adalah air separa jernih yang masih beruap-ruap. Pada ketika itu, aku pada mamah bepang kedua.

Bak mari gelasmu, kata dia, panas-panas lagi ni, manisss!

Ahir afe nih Tung, tanya aku, sambil tangan hulur gelas kosong, sambil bibir ketap bepang kedua yang masih berbaki setengah. Ada remah bepang di atas meja.

Aku cicip air dari gelas. Manis macam gula. Cuma... Baunya busuk amat. Macam bau air kelapa yang bertakung di longkang. Dan. Aku muntah terbelahak. Enam inci dari kasut Sutung. Keluar bepang. Keluar roti canai pagi tadi.

Boleh mabuk tak ni, tanya aku.

Tak, ini nira, masih belum bertukar jadi todi lagi, jawab Sutung.

Ooo...

Selepas itu. Kami duduk-duduk di warung. Sambil memerhati anak-anak dara kayuh basikal. Sambil dia cicip nira. Sambil aku mamah bepang. Haji K. Zaman (kini Pengarah Eksekutif syarikat D) masih belum sampai. Aku syak, dalam kepala Sutung sudah ada sajak-sajak cinta.

24 Comments:

Blogger Unknown said...

entah kenapa, ingat sutung ingat sajak 'kebengongan' dinsman

Ogos 02, 2006 9:56 PG

 
Blogger Anonymous said...

kau!

Kau mengingatkan aku betapa sudah lama aku tidak memamah bepang.

..kau juga mengingatkan aku tentang Sutung Umar RS.

kau...rupanya jauhari seni tersohor juga.

Ogos 02, 2006 11:01 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Gitar,
Sutung Umar RS memang berkawan baik dengan Dinsman.

Mulan,
Bepang = 'be punk' kalau dieja dalam bahasa Inggerisnya. Ha ha.

Po,
Jadi, petang ini, kau pergilah mamah bepang!
Oh iya, untuk pengetahuan kau, encik Johari, yang duduk di sebelah barat daya workstation aku - sedang tidur. Penat barangkali. :)

Ogos 02, 2006 12:53 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

makin disemak manuskrip jk2 ni makin banyak aaa pulak salahnya di sana-sini. naik hilang stamina aku sebab tidur tak seberapa. nak kena layan tuak setempayan dua ni kot, baru ada stamina balik ekekekekeke

Ogos 02, 2006 12:59 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Aku masih tak tau lagi makna RS tu...sebab aku bukan orang sastera barangkali.... :)



pssst...naga, aku pinjam nama kau utk entri aku...he he..

Ogos 02, 2006 1:23 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Dug,
Minta Jig semak sekali lalu!

Purp,
Pinjamlah. Aku ni pun 'pinjam-pinjaman' cuma.

Ogos 02, 2006 2:02 PTG

 
Blogger abdullahjones said...

bepang! AIR NIRA!!!! ciss! cissssss! AAIR NIRA!!!! cissssss!!

Ogos 02, 2006 2:23 PTG

 
Blogger Keluarga Zulkarnain said...

Bepang...haha.

kalau disini panggilnya Jipang..

Nyam..nyam...manis dan crunchy kan Pak?

lama dah tak makan Jipang :D

Doktor cantik dari Surabaya

http://keluargazulkarnain.blogspot.com

Ogos 02, 2006 2:41 PTG

 
Blogger June said...

be punk!

O-ya , itu memang kelakar plus mampus encik naga!

Ogos 02, 2006 2:52 PTG

 
Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Ya, ya.... dia sahabatku yang paling doyan cinta!

Ogos 02, 2006 3:21 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Jones,
Kau suka air nira ke? Aku tidak. Dan, kalau balik ke KL - jangan suruh aku pergi carikan... Kat KL memang tak ada. Air nira.

Buk dokter,
Jepang = benda lain pulakan? Ha ha.

Molus,
Oit perempuan! Bila kau nak ada blog semula?

Ogos 02, 2006 3:29 PTG

 
Blogger Unknown said...

bepang...dah lama x dgr org sebut benda nih. last last jumpa kat blog lu ha ha

bro! wa baru kirim bepang kat cousin di german.

Ogos 02, 2006 3:47 PTG

 
Blogger June said...

ntahlah encik naga...

moluska dah ________ dengan dunia feminin, yang penuh kesah cinta terkhayal di mangkuk ________.
dia mahu jadi ________!

Ogos 02, 2006 4:14 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Amora,
Kau tak terasa nak kirim bepang kat aku ke?
Ha ha.

Molus,
Kau nak jadi JANTAN?

Ogos 02, 2006 7:32 PTG

 
Blogger Keluarga Zulkarnain said...

Jepang itu negara matahari terbit Pak!!

haha.

Bunda Shafiya

Ogos 02, 2006 9:05 PTG

 
Blogger tuan tanah said...

bepang?

saya lebih suka kacang tumbuk.

*komen ini tiada kaitan dengan entri.

Ogos 03, 2006 6:33 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Tanah,
Aku pun. Kau tahu tidak... Kacang tumbuk ada dua jenis: 1. dengan lapisan kulit luar yang sedikit keras, 2. keseluruhannya lembut.

Hey! Kalau ke Jepang - jangan lupa untuk ambil peluang makan WAGASHI.

Ogos 03, 2006 8:48 PG

 
Blogger kingbinjai said...

bepang tu apa?!!!

Ogos 03, 2006 1:01 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Binjai,
Sejenis jajan jugalah.

Ogos 03, 2006 1:08 PTG

 
Blogger Rie said...

soljah, kirim salam kat sutung. air tapai aku tahun lepas ada lagi ni. lalala

Ogos 03, 2006 3:02 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Yangma,
Ha ha.

Esis,
Aku gastrik! Tak boleh makan cuka, al-kohol! Air tapai pun tak boleh.

Ogos 03, 2006 5:40 PTG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Aku lebih suka nira nipah.

Ogos 07, 2006 8:05 PG

 
Blogger amirsubhi said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

September 30, 2009 12:07 PG

 
Blogger amirsubhi said...

Walaupun catatan terakhir berakhir 2006.

Kemungkinan besar RS itu singkatan daripada nama isterinya Rihan Mohd Salleh

Dan puisi untuk R dlm buku puisinya juga ditujukan kepada Rihan

September 30, 2009 12:53 PG

 

Catat Ulasan

<< Home