"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

19 Julai 2006

Takziah

Pagi ini. Terima SMS. Dari Awie ParkingProject. Jeri meninggal dunia. Di Hospital Universiti. Pada jam 4 pagi tadi. Kanser.

Hailing from Perak, Ahmad Azhari bin Mohd Nor or "Jeri", 51, is what is known as a Pop Artist. Currently based in Kuala Lumpur, this full-time artist uses bold flat colours, popular images and figures from publications, printage and assemblage techniques in his works. He has had numerous solo and joint exhibitions locally, and has received an Honourable Mention in the Phillip Morris Art Award in 1995.

Takziah buat keluarga allahyarham Jeri.

Takziah juga buat mamat-mamat yang kecewa dengan Siti.
http://www.youtube.com/watch?v=AeKia2QCtP0

21 Comments:

Blogger Lan Rambai said...

Takziah buat keluarga arwah dan terima kasih atas ucapan takziah anda.

Julai 19, 2006 9:39 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

senyum dalam tangisan.

Julai 19, 2006 9:40 PG

 
Blogger Anonymous said...

Innalillah...takziah.

Aku sukakan karya-karya pop art Allahyarham Jeri.Nampak begitu ceria tetapi menceritakan banyak benda.

Dia meninggalkan satu kesenian yang pada mula-mula dahulu agak janggal dan susah untuk diterima. Dialah, pada amatan aku, pelopor pada Pop Art yang seringkali digunakan dalam seni penerbitan di Malaysia sekarang.

Dia pergi meninggalkan sebuah nama.

p/s - aku dengar cerita, kau, naga, telah mendapat kontrak membuat gubahan tuala mandi bagi hantaran untuk perkahwinan 'of the year'?Tahniah untuk kau.

Julai 19, 2006 10:11 PG

 
Blogger doff said...

al-fatihah

Julai 19, 2006 10:36 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Ram,
Usahlah terus bersedih. ADAM AFkan ada!

Dug,
Dalam B-flat major - ada macam2 key.

Po,
Kau ingat lagi 'potret Marina Yusoff'?

Sebenarnya, aku taklah rapat dgn Jeri. Masa aku masuk DBP - Jeri dah keluar. Kami jumpa2 kat luar sebagai rakan artis sahajalah.

Julai 19, 2006 10:53 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Ram,
Usahlah terus bersedih. ADAM AFkan ada!

Dug,
Dalam B-flat major - ada macam2 key.

Po,
Kau ingat lagi 'potret Marina Yusoff'?

Sebenarnya, aku taklah rapat dgn Jeri. Masa aku masuk DBP - Jeri dah keluar. Kami jumpa2 kat luar sebagai rakan artis sahajalah.

Julai 19, 2006 10:54 PG

 
Blogger Lan Rambai said...

Adam AF2? Cissss... aku tak suka AF lah naga

Julai 19, 2006 11:00 PG

 
Blogger Anonymous said...

ya ya naga,

potret Marinna Yusuff.

Masa tu, pengaruh surrealism seperti karya-karya Jailani begitu kuat dan Jeri membuka lembaran seni yang baru.

Tak salah aku, Bayu Utomo semasa itu baru mula berkarya.

Julai 19, 2006 11:05 PG

 
Blogger kingbinjai said...

salam takziah dari kingbinjai

Julai 19, 2006 12:02 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Takziah buat keluarga arwah. AlFatihah.

27-47, 37-57, 47-67, 57-77
..sempat lagi....tak usah bersedih sangat..! hehe

Julai 19, 2006 12:07 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Ram,
Ha ha.

Po,
Tak ingat dah aku... Rasanya, Jeri start dulu, cuma tak popular sangat. Jai, masa tu, masih kat ITM; lukis siri lipas bunting.

Binjai,
Apak kau kenal dengan arwah.

Purp,
Nombor apa tu?

Julai 19, 2006 12:22 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Po,
Bayu Utomo kendian sangat, dude...

Julai 19, 2006 12:24 PTG

 
Blogger Keluarga Zulkarnain said...

Walaupun tak kenal...Takziah juga

Innalillahi...kepada Allah jua lah kita kembali

Bunda Shafiya

Julai 19, 2006 12:49 PTG

 
Blogger abdullahjones said...

Bro, Jeri adalah antara artis Malaya kegemaran saya. Taziah dan al-Fatehah untuk beliau.

Julai 19, 2006 2:18 PTG

 
Blogger Unknown said...

takziah pd jeri's family.

so untuk jejaka jejaka semalaya hahahaa jgn lu org mimpi....siti dato' k punya sorang

Julai 19, 2006 2:38 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Buk dokter,
Menurut teman2, ketika pameran solonya yang terakhir - Jeri udah berkerusi roda, subhanallah!

jones,
Only the Good Die Young - Billy Joel

Amora,
Tada Siti kalu - kalau dapat Marion Rose Caunter pun dah best sangat dah weh.... Ha ha.

Julai 19, 2006 3:45 PTG

 
Blogger Rie said...

al fatihah.

Julai 19, 2006 7:04 PTG

 
Blogger Unknown said...

oleh kerana malaysia terlalu mabuk dengan kepopularitian mawi dan seangkatan telah menenggelamkan kehebatan seniman seperti jeri. saya pun tidak kenal. takziah juga buat keluarga beliau..

Julai 19, 2006 7:28 PTG

 
Blogger Kalamtimur said...

Alfatihah buat arwah Jeri. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh arwah.

Julai 20, 2006 11:25 PG

 
Blogger Papa said...

alfatihah tapi.....Found no videos matching http://www.youtube.com/watch?v=AeKia2QCtP0.... entahlah....

Julai 21, 2006 9:27 PG

 
Blogger azhar said...

Al Fatihah buat Jeri dan Takziah buat keluarganya. saya kenal pon masa g tgk work dia ngan work Lat kat galeri petronas. kenal dia pun sebab dia kenalan (satu batch) ngan opis mate saya.

sempat juga mengabadikan gambar dia bersama di blog saya. ada sesiapa ada gambar artwork jeri tak?
http://azharsketch.blogspot.com

Julai 22, 2006 12:19 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home