"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

16 Ogos 2006

Khilaf

"Walaupun tidak mendengar ucapan tersebut tetapi setahu saya 'adik comel' ada menyebut Alhamdulillah!. Itu bahasa Arab!" 'Puan' pengarah.

'Puan' pengarah,
Setahu saya. Semasa Iblis membantah perintah Allah swt (agar segera sujud di hadapan Nabi Adam...). Iblis berbahasa Arab. Juga!

So, apa maksud 'puan' pengarah?

29 Comments:

Blogger Abu Irfan said...

Aku tengah drive masa FFM, dari tempat kerja. Pusing-pusing radio, Sinar ada broadcast live event tersebut. Aku cuma sempat dengar penganugerahan Shuhaimi Baba dengan Pontianak Harum Jelita 2 nya dan penganugerahan Gubra sebagai best film. Aku jangka, sindiran cik comel tentang filem punggung yang akan jadi kontroversi, rupanya, ada kontroversi lain sebelum tu :)

Sweetheart? Ye saya. (Hahhahaha. Iklan tu lawak gila. Aku suka.)

Ogos 15, 2006 11:37 PTG

 
Blogger Ron97 said...

aku suka cakap loghat utara
tak reti aku nak cakap bahasa melayu rasmi
nampak macam bodoh jer

Ogos 16, 2006 8:09 PG

 
Blogger Sufian said...

Iblis berbahasa Arab?

Wah, ilmu baru ni! Jadi bolehlah iblis tulis novel Melayu dan rakam rekodz nasyidz!

Ogos 16, 2006 9:19 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

Sufian,

Album bertajuk "Perempuan Arab Gila Anak Iblis Penipu." hahahaha

Ogos 16, 2006 9:25 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Sufi,
Ha ha. Kau fikir, selama ni, Iblis bisik kat kau, guna bahasa apa? Arab? Melayu? English? Ha ha.

Dug,
Apabila kita kata 'alhamdulillah' - bukan bermakna kita betul2 bersyukur. Kadang2 - kita cuma cakap saja sebab semua orang pun cakap macam tu. Ha ha.

Sufi, Ruh,
Bila mao meeting (membincangkan hal2 perkembangan sastera dan hal2 memertabatkan bahasa Melayu?

Ogos 16, 2006 9:34 PG

 
Blogger kingbinjai said...

mungkin bahasa isyarat kot?!

Ogos 16, 2006 9:52 PG

 
Blogger Sufian said...

Oh, yang berbisik Arab tu syaitan... selama ni aku ingat ahli parti politik, er, yang, uhm, itulah...

Ogos 16, 2006 9:56 PG

 
Blogger Unknown said...

kita sedang mengupas ilmu agamakah?

Ogos 16, 2006 10:11 PG

 
Blogger Sufian said...

En Naga:

Mungkin lepas siap Elarti.

Ogos 16, 2006 10:20 PG

 
Blogger BP said...

terlalu sekular..pendek aqal' (sila baca dengung skit, dari bahasa ngarab nih!)

Ogos 16, 2006 10:32 PG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

jom cemar budaya.jom!!!!

Ogos 16, 2006 10:36 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Sufi,
Ok. Kami tunggu jemputan dari Enche Ruh itu.

Nizam,
Kita tengah kupas isu penggunaan perkataan dalam ayat.

Bp,
Sekular? Bukan 'hadari' gaya kita ke? Ha ha.

Semut,
Boleh cemar budaya. Tapi, tak payah heboh-hebohlah! Ha ha.

Pemaju,
Hoi lahanat! Bila rumah aku kat seksyen 20 tu nak siap?
Damn!

Ogos 16, 2006 11:10 PG

 
Blogger Sufian said...

En Naga: Jemputan untuk kontribusi sudah dapat tak? Atau sudah dapat tapi tak berkenan? Maklumlah nanti sound stupid ke, look stupid ke... mwa ha ha ha :)

Ogos 16, 2006 11:14 PG

 
Blogger Anonymous said...

Tak habis lagi?

Pepatah Belgium ada mengatakan:

Orang berbudi, kita berbahasa Inggeris

Orang memberi hadiah, kita mengucapkan terima kasih dalam bahasa Inggeris.

Sun Tzu dalam bukunya, The Art Of War mengatakan:

Attack your opponent when they look stupid speaking in Malay.

Kisah Pengembaraan Abdullah Munsyi ada mengisahkan:

Aaaahhh..malas la aku nak cerita.

Ogos 16, 2006 11:23 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Sufi,
Aku dapat jemputan pun dari blog Enche Ruh sajalah. Dengan emel - tak ada laa pulak!

Rasa macam nak kontribut - tapi, tak faham... Maklumlah, I ni not so klever (ha ha...). Boleh bagi tengok contoh siapa2 yang dah hantar tak? Satu dua pun okay. Maklumlah, I pun kena jaga 'look' I. Takut gak kalau2 ter'look stupid' ke, etc! Ha ha.

Tapi I tau, kalau ikut senarai handsome boy yang ada: 1. Amir Mukhriz, 2. Dollah Jones, 3. You...

Hah, I jatuh kat nombor 4.

5. Esis, 6. Enche Ruh, 7. Vovin. 8. Tok Limau, 9. MatJan...

Enche Jig dan Enche OP? Uuuuu... jauh dude, jauhhhhhh! Muerekekekekkeeee...

Po,
Uuu Sun Tzu!!!! Pergh! Bukan Meng Tzu ke weh???

Lun Yu? Oooo... Lun Yu tulis buku lain. He he.

Ogos 16, 2006 12:23 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

'Alhamdulillah...dah rezeki dia.....'.

Alhamdulillah..? rezeki..? huh...!

Ogos 16, 2006 12:26 PTG

 
Blogger Sufian said...

En Naga: Nanti petang sikit aku hantar email.

Ogos 16, 2006 12:37 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Purp,
Pergh! Kau pun dah pandai cakap Arab?

Ogos 16, 2006 1:07 PTG

 
Blogger jiGOMorrison said...

Iblis multilingual la, kau baca tak akhbar minggu lepas?

Seorang tua tu hah, sindir seorang tua satu lagi perangai serupa iblis! Ha ha ha!

Ooops!

Ogos 16, 2006 1:19 PTG

 
Blogger Tok Rimau said...

Jigo,
ha ha ha. good one.

Naga,
Mak aku kat dapur terdengar lagu arab dari astro. Tegur aku, "sejak bila kau dengar nasyid?"

Dia tak tahu aku tengah tengok mak arab bergelek.

mak akan kutuk aku, "Junjumatun betul". Kalau dia tahu.


Iblis,
Pergi kau dari sini. Jangan kau rasuk blog ini lagi. Jangan sampai aku ambil lada hitam pulak.

Ogos 16, 2006 2:40 PTG

 
Blogger Unknown said...

dah budak kecik.....maaf kan aje la. hrp hrp dia blajar dr kesilapan.

**ana slalu ckp alhamdulillah lepas makan**

Ogos 16, 2006 3:43 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Pssssssssst, Limau!
Lada hitam bukan untuk halau hantu. Lada Hitam buat gentel bagi *** stim!
Muerekekekekekekee...

Ogos 16, 2006 4:03 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Lada hitam? Hahahaha Tok R, Hahahaha Naga Hahahahaha....

Ogos 16, 2006 5:16 PTG

 
Blogger Anonymous said...

psssstt..naga.

selain lada hitam. Kepala mancis pun buleh pakai tau!

Ha ha ha ha

Murekekekekeke

Ogos 16, 2006 5:23 PTG

 
Blogger spyz said...

lebih berkat kalau benda tu dicuri dari kedai org k.a.p.i.r
pada tengahari jumaat...
kihkihkih...

errr.. apa 'baca'nya ehh??

Ogos 16, 2006 5:51 PTG

 
Blogger jiGOMorrison said...

Ha ha! Cilakak lu orang!

Oit! Bukan kau kena tau apa nama mak dia ke, baru menjadi?!

Tapi hati-hati, jangan sampai minah tu perasan dan patahkan pensel, layu kau punya *** kang!

Ogos 16, 2006 6:44 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

786,
Eh, iye ke, dude?

Kalau dia patahkan pembaris?
Ha ha.

Ogos 16, 2006 8:05 PTG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

bacaan dia sambil menggesel kepala batang mancis
"marang perapu kepunden parang skeper"
ulang sambil bayangkan nama penuh mangsa.
ops!tercakap la plak.
"Astaghfirullahal'azim"

Ogos 16, 2006 8:06 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

Semut, Tujuh,
HAHAHAHAHAHAHahahaha....

mati aku gelak, mati sesat *mengucap2*

Ogos 17, 2006 8:40 PG

 

Catat Ulasan

<< Home