"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

27 Jun 2006

PaWaGam (Panggung Wayang Gambar)

Kuala Lumpur 1980-90an

Purple Rain (1984) ‘main’ kat Odeon. Kerana tak punya banyak duit, kami beli tiket kelas dua sajalah. Nanti duduk depan, tiga baris dari layar. Ha ha.

Duit berbaki $2.00. Kami beli air cincau kotak + kuaci cap helang dari nyonya “airkotaktinsejukbolehmasukpanggungwayanggggg!” yang berjualan di hadapan pawagam.

Tahun-tahun kemudian, pawagam di KL tutup, satu persatu…

Pavilion (1935 - 1996). Odeon (1936 - 1997). Coliseum (1939 - masih beroperasi). Capitol (1947 - 2000). Federal (1940an - 2001). Cathay (1950an - 1990an). Sentul (1970an - 1984). Rex (1976 - masih beroperasi). Lido. Majestic.

Madras (Menurut sumber, pawagam yang terletak tidak jauh dari pawagam Rex ini terbakar pada tahun 1970an dan tidak dibina semula selepas itu).

Image Hosted by ImageShack.us

Di layar, Apolonia sedang raba dada Prince, “Uuu, kau berbulu macam King Kong!”

Di baris kerusi yang sama, brother yang duduk disebelah aku sedang bukakan paket gajus panggang untuk makwe dia. Nampak macam susah benar...

Praaaaaaaaaak! Gajus panggang bertabur di atas lantai. Dan. Aku rasa macam nak ketawa.

33 Comments:

Blogger sinaganaga said...

Dude,
Aku tak masuk opis 3-4 hari. Apa2hal lu sms wa, okay!

Jun 27, 2006 5:13 PTG

 
Blogger Aku Bukan Bidadari said...

pertama kali pi panggung wayang tengok citer sembilu..
sejuk banget..kat coleseoum (eh betul ke ejaan) kat jln TAR tu,pehtu kena panjangkan leher, sebab kerusi sama tinggi

Jun 27, 2006 5:19 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

TOA,
Ingat lagi tak, kita gi tengok filem JEJAK BERTAPAK kat Coliseum. Free! Makcik Sarimah belanja. Ha ha.

Jun 27, 2006 5:21 PTG

 
Blogger Unknown said...

kasihan (pawagam kl di tutup)
kasihan (gajus panggang bertabur)

Jun 27, 2006 7:29 PTG

 
Blogger Nazri said...

Teringat aku tengok Ninja Turtle dengan abah aku kat panggung wayang dekat petaling street tu. Apa nama dia ntah, lupa.

Jun 27, 2006 8:02 PTG

 
Blogger kunci hilang said...

dude,
tak tolong kutip gajus panggang tu?
haha.

Jun 27, 2006 8:51 PTG

 
Blogger situmas chicken said...

1st tgk cite BAGINDA kat KL...ntah apa namanya ntah pawagam tu...

Jun 28, 2006 1:56 PG

 
Blogger tuan tanah said...

wah... ada sejarah panggung-panggung wayang di malayalah...
takkan ditemui dalam mana-mana buku sejarah.

Jun 28, 2006 6:07 PG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Aku pun nak cerita sejarah pawagam di Tanjung.

Ada Cathay, Rex, Odeon, dan Dalit yang agak baru ketika itu.

Ada beberapa lagi panggung yang tidak terkenal seperti di Chowrasta dalam KOMTAR.

Sekarang?

Cineplex bermaharajalela.

Jadi tak adalah budak penghantar filem seperti cerita Janji Joni.

Jun 28, 2006 9:04 PG

 
Blogger Anonymous said...

Purple rain.

Filem muzikal yang amat membosankan kecuali motosikal Prince yang juga bewarna Unggu.

"never meant to cause u any sorrow
never meant to cause u any pain
hu huuu
only one time to see u laughing
only wanna see ya laughing in a purple rain

purple rainnnn
purple rain."

Filem Pawagam pertama aku adalah Star Wars dude!

Jun 28, 2006 9:42 PG

 
Blogger kingbinjai said...

bukan rasa macam nak ketawa la memang nak ketawa pun hahahaha

Jun 28, 2006 9:50 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Gitar,
Ha ha.

Vovin,
Rex!

SM,
Kau kena cuba, sekali, rasakan 'sesuatu yang tidak pernah dirasai sebelum ini'. Perasaan yang lain, dude! Percayalah!

Kunci,
Ada dua tiga biji 'lepas' ke celah kelangkang aku. Seganlah aku nak punggut. Aku biarkan saja. Ha ha.

Intanzk,
Uuwah, Itote pun gi tengok footloose... Uwaaah! Liza ngan Siti N tak ikut?

Chic,
BAGINDA? Muerekekekekee...

Tanah,
Ha ha.

Khal,
Cineplex tak sama rasa dengan pawagam.

Po,
Aku suka When Doves Cry.
Psst, Ahmad Idzham TV8 pun suka Prince. Ha ha.

Binjai,
Jom ketawa! Ha ha.

p/s: aku singgah opis - laya peminat. ha ha

Jun 28, 2006 10:06 PG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

He he he. Sempat tengok kat Cathay Bkt Bintang sebelum di tutup.

Tengok wayang sambil skodeng nih....... he he he..

Jun 28, 2006 10:16 PG

 
Blogger Rie said...

sol jah, perkara mengelakkan orang ko suke eik?? gajus panggang berterabur atas peha tak?

Jun 28, 2006 11:11 PG

 
Blogger June said...

tiket pawagam masa tu brp ringgit?


psstttt... aku suka lagu GOD created Women by PRINCE.

Jun 28, 2006 11:37 PG

 
Blogger jamrihusen said...

tengok kat ruby kat seremban cite x masa tingkatan 5. Ada polis masuk check. seb baik tak kantoi bawah umur, ha ha.

Jun 28, 2006 11:51 PG

 
Blogger Tok Rimau said...

Orang dulu-dulu masuk wayang macam berpiknik. Dengan popcorn, airkotak, kuaci, burger, buah nenas etc.

Sekarang cineplex kurang pikniknya.

Tetapi.

Jari-jari masih berpiknik.

Jun 28, 2006 12:28 PTG

 
Blogger artisticklytouch said...

kenangan beb, pawagam2 tuh!

kaki aku selalu tak muat di ODEON so kalau duduk kena kangkang

tikus lintas kaki aku di REX

family outing pastinya di COLISEUM
kemudian shopping di Jalan TAR

Jun 28, 2006 1:29 PTG

 
Blogger ontahsapo said...

kau usha awek orang ker atau gajus dia...?

Jun 28, 2006 1:33 PTG

 
Blogger dugongsenyum said...

aku umur 29 tahun baru kali pertama masuk panggung hehehehe

Jun 28, 2006 4:09 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Purp,
Skodeng/ Ha ha.

Esis,
Aku - benda2 kecil aku lihat besar. Gajus jatuh pun rasa macam komedi kepada aku. Jadi, mana2 perempuan yang nak bahagia sentiasa selalu - gi ler keluar minum dengan aku. Ha ha.

Molus,
3 baris dari skrin = dua hinggit. Ha ha.

Jamri, Rimau, Art,
Ha ha.

Ontah,
Dua dua pun tidak.

Dug,
Teruknya kau.

Mulan,
Teruknya kau. Ha ha.

Jun 28, 2006 7:34 PTG

 
Blogger spyz said...

aku hijrah ke KL masa kebanyakan panggung tu masih ada, merasalah jugak..

p/s kau ingat tak, duluuuuuuu... boleh hisap rokok dlm panggung wayang..

Jun 28, 2006 10:24 PTG

 
Blogger abdullahjones said...

Bluebeard. Wayang pertama saya. Ah Chong (anak tokey panggung) kata: jangan bagi tau mak kamu kita tengok cerita ni. marah dia nanti. dan masuk cepat-cepat bila gelap, takut bapak aku nampak.

Jun 29, 2006 1:18 PG

 
Blogger arianna adrizal said...

perkara menarik tentang tengok wayang dulu-dulu (taklah dulu sgt pun..) ~ duduk bersila sbb takut tikus lalu dan takde klafikasi U, 18SG..

perkara menarik tentang tengok wayang sekarang ~ tangan makbapak asyik la menutup mata si anak.

gara2 membawa kanak2 menonton filem dewasa,pernah seorg kanak2 mengajuk ckp awie dlm filem bara. sy pasti semua penonton di dlm panggung tersentak bila mendengar seorang kanak2 yg sy jangka 5 tahun usianya tiba2 menjerit,
"kau pelacurrr!!"

Jun 29, 2006 9:24 PG

 
Blogger OP Zaharin said...

gigi ada tak mau pakaiiiiiiiii.
rugi ooo gajus mahal!

Jun 29, 2006 10:45 PG

 
Blogger OP Zaharin said...

panggung dulu lantai simen kerusi merah duduk bontot kematu.
air kena pegang. rokok boleh hisap.

Jun 29, 2006 10:46 PG

 
Blogger Sir Mute Key Chicks said...

baru aku tahu apa maksud sebenar pawagam itu.sungguh daif ilmu pengetahuan aku.hiks

Jun 29, 2006 10:50 PG

 
Blogger Unknown said...

yO DUde naga!

sape prince? sape apolonia?

dada berbulu? wa x sukeeeee...

Jun 29, 2006 11:40 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Amora,
Ya ya, dada aku tak ada bulu, kau suka? Ha ha.

Jun 29, 2006 11:51 PG

 
Blogger Keluarga Zulkarnain said...

GAjus panggang itu apa??

Bunda Shafiya

http://keluargazulkarnain.blogspot.com

Jun 30, 2006 1:58 PG

 
Blogger jiGOMorrison said...

gajus panggang = roasted chashew nuts

Jun 30, 2006 5:49 PTG

 
Blogger Ku Keng said...

Naga,

Kamu terlupa Alhambra di Setapak. Nama hebat tapi panggung lekeh.

Julai 01, 2006 7:31 PG

 
Blogger Romantis Selatan said...

tak sempat tengok Da Vinci Code dekat pawagam. T.T

sekarang sudah kembali ke Selatan.

Julai 03, 2006 1:46 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home