"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

27 April 2005

Naga belajar bahasa Tamil (semesta pertama)

Mereka tidak yakin. Dengan kita. Mereka fikir, kalau dilaksanakan pengajaran bahasa Tamil dan Mandarin di sekolah kebangsaan pun - hal ini tidak akan dapat menarik minat bangsa nombor dua untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah kebangsaan.

Aku fikir. Kalau anak-anak bangsa nombor satu belajar bahasa Tamil dan bahasa Mandarin ialah kerana anak-anak bangsa nombor satu nak belajar bahasa Tamil dan bahasa Mandarinlah. Bukan atas sebab lain. Bukan sebab nak tarik anak-anak bangsa nombor dua pakat-pakat mengaji di sekolah kebangsaan.

Aku fikir lagi. Kalau anak-anak bangsa nombor satu hendak belajar bahasa Tamil dan bahasa Mandarin ialah kerana anak-anak bangsa nombor dua dan anak-anak bangsa nombor tiga pun ada belajar bahasa Melayu di sekolah jenis kebangsaan. Tak adillah kalau mereka boleh belajar bahasa kita, kita tak boleh belajar bahasa mereka.

Aku? Lama dah belajar bahasa Tamil dengan Imuda, Meor, Mat Noh Jabar dan Hameed. Cuma, Hameed (pengetua?) tak boleh nak keluarkan apa-apa sijil tamat kursus yang diiktiraf.

"Hameed! Teh tanie une. Bun manis une." Aku.

"Apero'? Hameed.

"Apero' yellak!" Aku.

"Oraiter! Uruwuli patekas se!" Hameed.

"Zas-zas! Masuk buku ya!" Aku.

10 Comments:

Anonymous labu_labi@Yahoo.com said...

Rumbe nalar anee! Rawa toser une!
hahaha....kau memang ada irat-irat orang dari Mysore. Dengan rambut berketak-ketak, misai melintang, kulit warna pink. sah-sah ane terpikat. Sesekali dia FOC baru kaw!

April 27, 2005 3:13 PTG

 
Blogger Bukunota said...

aku pun belajar bahasa tamil:-

CHIT PORAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!

ps sila rujuk kartun mamak dalam majalah ujang

April 27, 2005 4:14 PTG

 
Anonymous spyz said...

tak silap aku dua2 subjek tu optional/elective.. bukan wajib..

kat tv zaman dulu ada iklan utk org belajar bahasa tamil dgn mudah "guin*ss sto*t, unde lekek.. "

biasanya kalo belajar bahasa bangsa no 2 atau tiga dgn kawan, mula2 kita pandai ialah mencarut..
:-)

April 27, 2005 6:07 PTG

 
Blogger Bukunota said...

CHIT PORAHHHHHHHHHHHHHHHH

hehehe itu yg aku mula2 belajar

April 27, 2005 6:27 PTG

 
Blogger moplantai said...

nenek sebelah bapak aku cina. So, aku belajar kira nombor dalam kantonis dan hokkien. Bila beli barang, aku tau cakap dorang. Kalau nak tipu aku, aku sound tokei tu balik. Hahahaha! memang best.

April 28, 2005 9:06 PG

 
Blogger salina said...

wow. gambar naga terevolusi.

April 28, 2005 9:22 PG

 
Blogger Bukunota said...

CHIT PORAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!

April 28, 2005 9:35 PG

 
Blogger kel@mbu said...

selalu juga cakap tamil..

-dey machaaa!! teh woo ais une!-

bila air sampai ckplah

-nadri-

:)

April 28, 2005 10:06 PG

 
Blogger ayobkelubi said...

mereka pun belajar bahasa kita tapi ada gak yang gagap nak cakap bahasa kita.

pemuda semua jgnlah hisap dadddeeeeeeeee.

pemudi semua dermalah dareeeeeeeeeee.

itu olang manyak jahat!

April 28, 2005 10:18 PG

 
Blogger Bukunota said...

CHIT PORAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

April 28, 2005 10:50 PG

 

Catat Ulasan

<< Home