"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

02 Januari 2010

Filem Melayu terbaik sedekad yang lalu ialah...



Gua pilih - SALON 2005.

Sebab, inilah satu-satunya filem Melayu yang hampir sepanjang masa menontonnya gua berdoa dan terus berdoa, "Ooo, lepas ni ok kot! Aaa, lepas ni ok kot! Uuu, lepas ni ok kot!... (Repeat till fade)." Sehinggalah pada suatu ketika gua mengambil keputusan untuk keluar panggong; pura-pura pergi kencing.

"Yanggggg! Popcorn tak habis lagi ni!"

Bila gua menonton filem-filem Melayu yang lain - gua tak berdoa pun, dek! Tapi, semasa menonton filem ni - gua berdoa! *sengeh*

INFO FILEM:
Pengarah - Ming Jin
Cerita Asal - Wan Hasliza, Rosihan Zain, Naeim Ghalili
Lakon Layar - Ming Jin, Wan Hasliza
Pelakon Utama - Raja Farah, Pierre Andre
Penerbit Eksekutif - Rosihan Zain, Naeim Ghalili
Penerbit - Puad Onah
Syarikat Penerbit - Grand Brilliance Sdn. Bhd.

P/s: Entri ini adalah kesinambungan dari news feed Ajami Hashim di Facebook.

Ajami, jangan marah haaaaa... nanti kena jual! [Lari!!!!]

10 Comments:

Blogger Ajami Hashim said...

gua x tengok lagi tapi buh dlm list! apa barang??? mcmana nak delete tuh??? wakakaka!

Januari 01, 2010 10:23 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Ajami,
Ini filem lu mesti tonton, wo!

Januari 01, 2010 10:32 PTG

 
Blogger Corey said...

Nak komen lebih lebih gua tak boleh...gua rasa berat hati nak masukkan cd dalam player...Yang penting gua suka gubahan lagu premelodic dalam tu.Itu pun kalau betul la lagu 'tu' merupakan runut bunyi untuk filem tersebut?

Januari 03, 2010 6:35 PTG

 
Blogger payed said...

Salon 2005...gua keliru...komen hok mula buat gua kepingin nonton pilem ini....komen seterusnya buat gua say NO to this film....bilang yg benar,dongggg!!!Wang saku cukup2makan je....

Januari 03, 2010 10:24 PTG

 
Blogger AieSha said...

salon mmg terbaik! sy tgk di panggung.

Januari 04, 2010 12:48 PG

 
Blogger Pa'chik said...

kalau wa buat cam lam gambar tu... mesti nak kena carik salon jugak nih... salon pas... :P

Januari 04, 2010 3:44 PTG

 
Blogger wahyun said...

x pernah jumpa VCD/DVD (yg sah mahupun cetak rompak) filem ni.

lentik2 ni cmbesssst jek...

Januari 05, 2010 3:11 PTG

 
Blogger Bukan Sepet said...

Salon?

Citer lama ni. Tengok dah.
Paham dah naper naga sentiasa berdoa.

Aku x pulak.
Barangkali sebab aku lebih khusyuk menikmati kecantikan semula jadi Raja Farah kut..sampai la ni tak leh re-call citer tu pasal apa!

Haha!

Januari 05, 2010 4:31 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Korey,
:)

Payed,
Lu simpan wang saku lu tu - buat tonton ESTET. :)

Aie,
Ha ha ha.

Chik,
Koyok? HA HA.

Wakyun,
Cuba cari kat Melawati - mana tahu kot2 ada. :)

Bupet,
Ada satu iklan beras [kalau aku tak silap] - Raja Farah berlakon masa kanak2 sekolah. :)

Januari 06, 2010 12:07 PTG

 
Blogger Bukan Sepet said...

beras?

tu dulu. kecik.

La ni kalu dia gesel, lu pun cair ooo. x yahlah malaikat sangat! haha.

Januari 07, 2010 11:00 PG

 

Catat Ulasan

<< Home