"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

05 Januari 2008

Siri Bercakap dengan Hantu 1

Aku ada seorang kawan. Kami panggil dia - ANTU.

Kenapa 'Antu'? Sebab dia ada janggut sejengkal panjang. Sebab dia ada mata terjegil buntang. Macam hantu. Hantu yang makan ikan-ikan Si Badang tu. Ha ha.

Hari ini harijadi Haji Man. Bini Haji Man hantar kek. Untuk kami makan beramai-ramai. Tahun lepas harijadi Haji Man juga. Bini Haji Man hantar kek juga. Untuk kami makan beramai-ramai juga. Kemudian, kami nyanyi beramai-ramai, “Allah selamatkan kamuuu. Allah selamatkan kamuuu. Allah selamatkan…” Dan kemudian, ada seorang mamat sambung, “…Tuan Haji Bakhilllll!” Ha ha.

Sejak hari itu. Haji Man tak mahu nyanyi-nyanyi. Untuk harijadi dia.

Tak payah nyanyi-nyanyilah, kata Haji Man, minta Antu bacakan doa, dahlah!

Antu ‘up’ dua tapak tangan. Kami pun ‘up’ dua tapak tangan. Antu baca doa. Kami aminkan. Ya, kami aminkan Antu baca doa. Lalu, Uncle Soi Lek pun kata, "Kamu semua rakyat Malaysia perasan diri tu ulama! Hu hu hu...."

Eeeeiiiiuuuuoooo...

19 Comments:

Blogger dugongsenyum said...

Alahahumma bariqlana...

jadilah Hantu yang beriman.
hehehe

Januari 05, 2008 12:42 PTG

 
Blogger mariannie said...

Hantu baca doa? ishh..ish..manusia lain x nak baca..antu baca laa..

Hmm..doa makan je ke En Dug.? Ingat doa selamat..apa2 pun selamat berdoa..haa..haa..haa

waterlily
p/s - ni blog lain - yang ditulis dalam bahasa yang aku sendiri kurang faham.
selamat berhujung minggu.

Januari 05, 2008 3:16 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Dug,
Eeeeeeeiiiuuuuuoooo...

Waterlily,
Eeeeeiiiiiuuuuuooooooooo....

Januari 05, 2008 5:54 PTG

 
Blogger Nizam Rusli said...

ha! ha! hantu!

Januari 06, 2008 9:39 PG

 
Blogger amyz! said...

Dia menyakat orang malam-malam tak??

Januari 06, 2008 1:13 PTG

 
Blogger zizie ali said...

terkenang cikgu murni.

Januari 06, 2008 3:47 PTG

 
Blogger Tok Rimau said...

Utnah kata, kawan-kawan Naga ni semua belajar di Darul Syifa. Boleh nampak hantu.

Januari 07, 2008 8:39 PG

 
Blogger sinaganaga said...

GitarTong,
Selamat pagi cikgu! Ha ha.

Amyz,
Hantu menyakat malam2 tu kat tak perlu takut. Hantu menyakat siang2 naik BMW pusing2 satu kampus tu kau kena hati2 sikit. HA HA.

Gurau je.

Zz,
Terkenang Zz. Lama tak jumpa lu bro. Haiyah!

Mau,
Mereka calit air mata Bobby dan sapu kat mata mereka. HA HA.

Bobby kata, "meowwwww!"

Januari 07, 2008 8:57 PG

 
Blogger K.E said...

Sin
Sini
Sinis...

Januari 07, 2008 9:09 PG

 
Blogger DeanSham said...

party takde nyanyi-nyanyi tak best la!

ha..ha..!

Januari 07, 2008 11:11 PG

 
Blogger siew said...

hj Man buat party cam ismet ulam raja ka?
ada dansing-dansing?
haha

Januari 07, 2008 12:19 PTG

 
Blogger madulebah said...

Aku pun turun mengaminkan. Mudah-mudahan ada doa untuk aku.

Uncle, lain kali kalau mahu ajak tonton wayang di Syarikat D, pastikan filem itu bersih ya.

Eeeeeiiuuuooo

Januari 07, 2008 12:58 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Siew,
Serupa. Cuma, tak ada dansing2. Ha ha.

Dean,
Party takde awek-awek tak best la! Ha ha.

Madu,
HA HA. Aku TER... Kau anggap ia sebagai ilmu sebelum berumah tangga dah le.

Januari 07, 2008 1:13 PTG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Kawan-kawan aku ramai yang perangai macam antu.

Tapi mujur tak ikut perangai uncle tu.

Psss... kalau ada pun, mungkin aku tak tahu, nak kena tunggu ditangkap sisitivi kot baru aku nak tau.

Januari 07, 2008 3:27 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Teringat Tamar Jalis. Tapi itu Jin.

Hehehe

Januari 07, 2008 3:33 PTG

 
Blogger nUr@dDeEn said...

Aku suka yg ayat akhir pada perenggan akhir. Sangat releven dgn kejadian mutakhir era ini. Hak Hak Hak!!

HIDUP ANTU!!

Januari 07, 2008 5:10 PTG

 
Blogger zuldean07 said...

aku tak merasapun kek tu....

Januari 07, 2008 6:19 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Khal,
Ha ha.

Purp,
Ini bukan jin. Ini hantu!

Nura,
Ha ha.

Zuldean,
Aku cuma makan sikit je. He he.

Januari 07, 2008 6:54 PTG

 
Blogger HE said...

Eeeeeeeiiiuuuuuoooo...

Itu Soi lek masuk antu jugak ka...hwa hwa hwa

Januari 21, 2008 6:11 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home