"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

12 November 2007

Bersih

Dah namanya pun sampah... nak bersih macam mana?, aku kata, sapu sapu ada balik sapu sapu ada balik.

Miyuki tapis sisa makanan; cecairnya dialirkan ke lubang singki, pepejalnya dimasukkan ke kampit plastik dan dibungkus/diikat dengan kemas. Miyuki curah baki minuman dalam tin dalam botol ke lubang singki; asingkan tin sama tin botol sama botol kertas sama kertas. Rumah keluarga Kasai tak pernah berbau busuk kerana sampah.

Dah namanya pun sampah... nak bersih macam mana?, Miyuki kata, sapu sapu ada balik sapu sapu ada balik. Ermmm... kena sapu selalulah nampak gayanya!

33 Comments:

Blogger Pa'chik said...

kenapa sapu tangan lebih banyak diguna untuk sapu muka?

November 12, 2007 2:26 PTG

 
Blogger Tifani Teh said...

Kau rasa sampah tahu tak mereka adalah sampah?

November 12, 2007 2:40 PTG

 
Blogger Tok Rimau said...

Pernah dengar Mr. Clean?
Jika pernah, kau telah mendengar satu pembohongan.

November 12, 2007 3:46 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Sampah itu jugalah yang dikitar semula 4-5 tahun sekali...

:D

November 12, 2007 3:53 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Chik,
Kerana muka nampak bersih, tetapi semua tu kosmetik. HA HA.

Teh,
Kau kenalah tanya sampah. Ha ha.

Mau,
Serbuk pencuci ke tu? HA HA.

November 12, 2007 3:55 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Purp,
4-5 tahun sekali? Bukan dah 50 tahun ke? Ha ha.

Madu,
Untuk sekolah agama (di masjid berhadapan dengan ex-rumah kau) - Emily dapat nombor 5. Murid di dalam kelas dia cuma 8 orang. HA HA. Tajuid & bahasa Arab = fail!

November 12, 2007 3:58 PTG

 
Blogger Ron97 said...

jangan lupa kitar semula
;)

November 12, 2007 4:05 PTG

 
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

50 tahun itu jumlahnya, setelah dikitar beberapa kali... He he he!

November 12, 2007 4:27 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Ron,
Jangan lupa titik dakwat hitam di jari telunjuk sebelah kiri tangan! HA HA.

Purp,
Dia kitar semula atau guna semula? HA HA.

November 12, 2007 4:30 PTG

 
Blogger amyz! said...

haha. guna semula. hahaha

November 12, 2007 5:53 PTG

 
Blogger Helmy Samad said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

November 12, 2007 8:53 PTG

 
Blogger ainon mohd said...

Muka mahu bersih, hati mahu baik!

November 13, 2007 12:32 PG

 
Blogger Rakyat said...

BERSIH jangan tak BERSIH... u cakap ada butut aa.. sudah sampah mana boleh BERSIH...

November 13, 2007 1:17 PG

 
Blogger amirahsyuhada said...

kadang-kadang ada benda yang memang dicipta bukan untuk disapu bersih, cuba teka apakah dia? huhuhu

November 13, 2007 5:50 PG

 
Blogger spyz said...

dude,
mintak penyapu dgn anak toyo
he he he..

November 13, 2007 7:14 PG

 
Blogger rudy bluehikari said...

sinikal nakal. :p

November 13, 2007 7:58 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Amyz,
Guna semula = reused.

Helmy,
Dah komen kenapa delete, bang? HA HA.

Kak Ainon,
Jom kita makan ayam organikkkk! Ha ha.

Rakyat,
Kena rajin sapulah weh!

Mirah,
Sisa mercun raya Cina tak boleh disapu pada hari pertama. :)

Spyz,
Vacuum cleaner kau dah ok? Kasi beli barulah! Apa, mau tunggu bonus? Wo, gaji sudah kasi naik 30% lagi mau mintak bonus ka weh? HA HA.

Rudy,
Ha ha. Sinikal apanyeee? Aku tulis pasal sistem pengurusan sampah weh! HA HA.

November 13, 2007 8:43 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

Bersih Cekap Amanah - cadangan motto sykt kontraktor pengurusan sampah. Haha

November 13, 2007 9:24 PG

 
Blogger Dukedeaf said...

sapa ckp org malaysia tak suka recycle?

November 13, 2007 10:14 PG

 
Blogger ayobkelubi said...

sampah masyarakat betul!. pakai sunsilk baru bersih kot?. hehehe

November 13, 2007 11:18 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Dug,
HA HA.

Duke,
Ha ha.

Ayob,
Lepas bershampoo jangan lupa guna condishiner. Nak bagi lembut lagi - guna Softlan.
HA HA.

November 13, 2007 12:03 PTG

 
Blogger Dukedeaf said...

Masa sekolah dulu klu ada hari sukan pasti ada sistem rumah.biasanya ada rumah merah,rumah biru,rumah hijau dan rumah kuning.semua bertanding tuk tentukan sapa yg akan jadi juara.

Sapa kata sistem pendidikan malaysia teruk.walaupun sekolah dah lama ditinggalkan tp mereka masih bertanding tuk tentukan rumah mana yg akan menang.

sapa bilang sistem pendidikan malaysia teruk?

November 13, 2007 12:35 PTG

 
Blogger nUr@dDeEn said...

Kalo sampah masyarakat nak kena bersih dengan apa? penyapu atau sapu tangan?

*sapu biar bersih*

November 13, 2007 3:12 PTG

 
Blogger Helmy Samad said...

Salam Bang Naga,

dah kena sapu bersih(cekap, amanah) bang...

hahahahah

November 13, 2007 3:35 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Duke,
UM dan UKM tak masuk dalam senarai 200. HA HA. UTM? Tok Rimau, kata, "untuk menang tak mestinya bersaing!" HA HA HA HA HA.

Nura,
Itu kau kena tanya masyarakat! HA HA.

Bang Helmy,
Mana gunalah lagi motto tu! Orang dah guna motto baru - Islam Hadhari! Ha ha.

November 13, 2007 4:21 PTG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Kalau tak ada sampah, kuranglah kerja sesetengah golongan yang besar jasanya pada kita tu!

November 13, 2007 4:25 PTG

 
Blogger Lan Rambai said...

Operasi menyapu kali kedua nanti.. aku nak ikut menyapu sekali.

November 13, 2007 4:32 PTG

 
Blogger zizie ali said...

Pak Soh tukang sapu sekolah komplen kepada Guru Besar: "Baru sekejap tadi sapu. Sekarang belakang kelas 5e penuh semula dengan sampah"

Jawab Guru Besar: "Sebab tu lah kita ambik Pak Soh bekerja"

November 13, 2007 4:47 PTG

 
Blogger .:HalogAmora:. said...

kebersihan tanggung jawab kita bersama ..... dulu2 slalu kluar dlm iklan tv kan...

November 14, 2007 8:32 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Khal,
Ooo...

Ram,
Ok.

Zz,
Kenapa tak ambil Bangla saja?

Amora,
Mereka lupa apa makna 'tanggungjawab' agaknya. Atau mereka lupa apa makna 'kita'. :)

November 14, 2007 10:31 PG

 
Blogger kel@mbu said...

di jepun x payah tggu busuk operasi bersihnya selalu.

di malaysia, tunggu busuk baru operasi bersihnya selalu selalu.

ops, bkn malaysia. maksud aku, rumah aku. hehe.

November 16, 2007 5:09 PTG

 
Blogger Gelembai said...

sungguh tersirat!

November 16, 2007 11:41 PTG

 
Blogger areyoung said...

biasa aku salahkan lantai marmar..

November 17, 2007 8:53 PG

 

Catat Ulasan

<< Home