"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

20 Mei 2005

Ajem ta kepek!

The word BAWEAN is said to stem from the sanskrit, meaning 'there is sunlight'.

Dulu. Perempuannya. Berkebaya rencong. Jarang. Kain! Mengendong anak. Berbungkus pelekat. Tidak berjahit. Dengan hujung pintalnya berbuku di tengkuk. Tergantung. Anak.

Rumah emak. Stingarden. Berkongsi laman. Dengan kaum pendatang. Bawean. Dan setiap pagi. Apek itu. Akan singgah. Berjualan. Bukan perempuan Bawean. Ikan!

Tentu sahajalah. Apek itu. Mudah terteguk liur. Apabila dikerumuni. Perempuan-perempuan. Bawean. Berkain batik paras pinggang. Tanpa kebaya rencong. Bercoli cuma. Putih. Kekuningan. Coklat. Bukan perempuan Bawean. Coli!!

Dan suasana di laman rumah emak tak ubah macam pantai-pantai California.

"Oit-oit! Kenapa kau tak pergi ke sekolah lagi ni?" Mamang. Sebelah rumah. Dan buah ketapang kering. Singgah di kepala. Aku. Aduh!!!!

11 Comments:

Anonymous Op said...

ada lagi tak kampung tu?

aku dulu duduk stingarden kat ampangan, seremban. jiran sebelah rumah benggali jaga lembu. kalau nak berjalan kena berhati-hati takut terpijak bom.

depan rumah ada sungai, tapi aku lupa nak belajar berenang. aku lebih banyak belajar tangkap anak ikan dengan main bot 'selipar'.

Mei 21, 2005 9:51 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

gulp. telan air liur.

{tok R}

Mei 21, 2005 11:49 PG

 
Blogger Bukunota said...

series???!!!

patutlah kau sekarang jadi macam sekarang. banyak sangat tengok bawaen. tengok "sunlight"!

Mei 21, 2005 3:56 PTG

 
Blogger raden galoh said...

Jika tidak kerana buah ketapang jatuh di atas kepalamu, tentu semakin jauh fantasimu kan Naga... terima kasih buah ketapang!

Mei 21, 2005 8:00 PTG

 
Blogger samurai said...

mata naga bole tembus baju? wahh..mutant nih. bole masok group x-men.

name: naga.
power: x-ray eye.

huhuhu..

Mei 24, 2005 10:23 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Semurai,
Takyah punya mata xx-ray. Benda dah tergadah... perempuan2 Bawean tu memang tak pakai baju!

Mei 24, 2005 11:18 PG

 
Blogger spyz said...

kat mana?? kat mana??
:-)

Mei 24, 2005 5:31 PTG

 
Anonymous polex said...

cisss... teringat kenangan silam dok skodeng anak dara kampung mandi kat sungai belakang rumah aku... aaahhhh... sungguh indahnya pemandangan... lepas tu dia dok sidai baju kat tepi jalan lak tu ... bila kemban dia nak terlucut, cepat cepat dia bukak dan ketatkan kembali... ketika tu la memang boleh ternampak sunlight... lepas tu dia jeling kat aku sambil mengukir satu senyuman misteri...aku rasa dia perasan aku dok peratikan dia... tapi masa tu aku naif sangat... habis terer pun aku yang terjun sungai balik... cheh.. cuba la sekarang ni... dua dua orang sekali kita terjun sungai... udah tu... jangan dok berfantasi lagi..

Mei 24, 2005 6:17 PTG

 
Blogger red said...

naga san,
why u no take da picture ro?
i have to create pictures now, no?

Mei 24, 2005 6:50 PTG

 
Blogger moplantai said...

Bukan setakat mcm Pantai California tetapi seperti juga Pantai di Surfer's Paradise,Gold Coast dan Bondi! Coli? Tak ada! Semua coli kulit asli! live from Sydney!

Mei 24, 2005 9:31 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Oiiiiiiiiiiiit! Kawankawanyangkitasuka!!!!! Jom kita ke Ostolia weh!!!!!!

Mei 25, 2005 9:24 PG

 

Catat Ulasan

<< Home