"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

11 November 2004

Senarai penyakit Aa panjang macam pantun pada kad hari raya

Datin D masuk hospital. Kanser. Payu dara. Aku dan Aa pergi melawat Datin D.

Aa pun berpenyakit juga. Asthma. Migraine. Rabun (kalau tak pakai kanta sesentuh). Jantung pun tak berapa nak stabil (mudah terkejut beruk ha ha). Yang terbaru - *High Platelets (Thrombocythemia?). Doktor suruh makan ubat seumur hidup, alahai!

Hari tu Aa tak puasa. Aa sakit macam orang perempuans (plural ni - kita mesti kena tambah 's' he he) selalu sakit. Apabila Aa tersampuk penyakit yang satu ini - moodnya akan mudah berubah dan kepalanya rasa sakit macam nak pecah. Aa perlu makan ubat. Dan MAKAN! Kalau tidak - aku yang sakit, sungguh!

Dekat pintu masuk wad HKL ada dua tiga kedai jual macam-macam. Aa beli kuih pau tiga (untuk dia satu dan untuk Datin D dua). Air mineral satu. Jagung rebus dalam kole polyester satu.

Kuih pau, Aa sempat makan (di belakang tirai dalam wad Datin D). Jagung, tak sempat. Sebab kawan-kawan lain dah datang menderu.

"Ta'kan nak usung jagung ni ke hulu ke hilir Yang?"

"Kita pergi ke kantinlah! Aa makan kat situ!"

"Kalau kena tangkap?"

"Tak apa. Aa makan di kantin HKL tak apa. Orang sakit kenalah makan. Kalau tak nanti, orang tak sakit pula yang kena makan dengan orang sakit..."

"Oittt!"

"Hah! Jangan lupa, makan ubat sekali...!"

NOTA KAKI BANGKU: Di dalam beg Aa sentiasa ada bekal aspirin. Kena disiplin. Kena makan ubat tu sebiji sehari. Kalau tidak, darah mudah membeku...

What is thrombocythemia?
Thrombocythemia is a myeloproliferative blood disorder. It is characterized by the production of too many platelets in the bone marrow. Too many platelets make normal clotting of blood difficult.

What causes thrombocythemia?
There is no known cause for thrombocythemia.

Guys, Selamat Hari Raya. Kalau sakit, mesti makan ubat ya!

4 Comments:

Blogger spyz said...

selamat raya naga..

beraya kat opis ke bang??

November 11, 2004 6:35 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

selamat aidilfitri.... raya jgn tak raya... :)

-kel@mbu-

November 12, 2004 7:25 PG

 
Blogger Joesewel said...

Selamat Hari Raya Naga dan kekawan semua. Yang sakit kita doakan cepat sembuh. Yang BELUM sakit, jangan makan banyak banyak Raya ni... nanti sakit!

Take care all, DO NOT DRIVE AND SMS!

November 12, 2004 10:18 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

selamat hari raya aidilfitri

http://basrie.tk

November 12, 2004 5:40 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home