"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

06 November 2004

Puisi Pyan yang kita (kami?) suka

Rimau wrote in his blog:
It was a long distant love affair in the beginning. They went through trials and tribulations but love prevails.

When he missed her, he would write a letter with this poem attached:

Saat itu resah terjadi
Aku tiba-tiba seakan ingin memanggil namamu
Tatkala itu aku merasa himbauan
Sesuatu yang dalam
Senda apakah yang ingin kau beri
Duka apakah yang paling abadi
Dari sepi yang berabad ku ini

--------------------------------Pyan Habib


Kebetulan. Dua tiga hari lepas. Puan Tut puji aku dan aku SMSkan bait-bait puisi Pyan kepadanya:

...kalau suka, okay!
Tapi jangan puja!
Aku bukan api,
atau engkau Majusi...

"Puji dengan puja tak samakan? Kan? Kan?" Ha ha. Ya ya, tak sama KOMA

Aku tidak dapat mengingatnya semua. Cuma puing-puing. Tapi, puisi PERAWAN yang satu ini aku ingat sungguh dan rinci:
Alangkah nikmatnya jika waktu-waktu begini aku bersamamu di kamar yang peratusnya adalah kesenyapam.

Sambil memetik-metik hujung jari-jarimu mengulit membelai mimpi di ranjang.

Engkaupun menakluki keakuanku dan meleburnya tanpa rasa kesangsian. Degup jantungmu umpama hentakan tapak-tapak kuda. Malulah aku untuk menceritakan tentang harum tubuhmu itu.
--------------------------------Pyan Habib


NOTA KAKI BANGKU: Aku bukanlah seorang PEmuisi. Aku... Aku seorang PElupa! Bahkan dengan meletakkan entry puisi ini aku sudah dikira melanggar pantang! (Maklumlah, naga kalau langgar pantang boleh jadi pulau.)

8 Comments:

Blogger Anonymous said...

Maaf...
aku tersentuh
susumu yang penuh.

~pyanhabib.

November 07, 2004 8:27 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Ya ya, aku ingat puisi yang itu juga.

November 07, 2004 2:53 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Nice poem...:)

Salam kenal dari Indonesia

Bunda shafiya

http://keluargazulkarnain.blogspot.com

November 07, 2004 5:10 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Terima kasih bu,
Selalu-selalu nyamping ke mari ya!

November 07, 2004 8:51 PTG

 
Blogger spyz said...

mana pegi pyanhabib sekarang??
aku ingat puisi dia yg tajuknya 'songsang' tu aje..

'ketika mereka berdiri, aku duduk'
blablabla..

November 07, 2004 11:37 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Rasanya 'songsang' puisi Tongkat (Usman Awang)

November 08, 2004 8:44 PG

 
Blogger Unknown said...

wahai encik naga,

"songsang" tu bukan karya pyan habib atau usman awang. "songsang" tu nama sebenarnya ialah "maafkan aku", karya latiff mohidin.

November 19, 2004 3:04 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Terima kasih kerana membetulkan.

November 19, 2004 3:28 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home