"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

03 November 2004

Mak aku bercakap perihal kedekut

Mak aku cakap, orang yang belakang tengkuknya berlekuk dalam - kedekut!

"Hah hah, 'dalam' tengkuk budak ni... Kedekut sok ni! Entah bagi nenek duit ke tidak ni..." Dia bercakap pasal cucu lelakinya yang seorang itu.

Apabila dah besar sikit, dah bersekolah rendah, aku tak berapa nak nampak pula ciri-ciri kedekut cucu lelakinya itu. Yang terserlah ialah ciri-ciri 'orang berniaga'! Dan ada gaya macam Encik Hasan yang jual minyak tu.

"Emily! Kau bagi abang duit kertas lima, abang bagi kau duit besi sepuluh! Kau nak tak?"

Lima dengan sepuluh, tentulah banyak sepuluh. Dah sah-sah adiknya mahu. Maka duit-duit itu segera bertukar tangan. Dan tiba-tiba hari pun malamlah... THE END.

Aku pun selalu juga check tengkuk. Manalah tahu kalau-kalau berlekuk dalam... Untung-untung boleh berniaga minyak.

"Hah, tak payah nak check-checklah Yang... mana nak ada lekuknya tu... penuh dengan isi sahaja!"

Oh iya ke?

1 Comments:

Blogger rudy bluehikari said...

Toyama? Ii tokoro deshita!

November 03, 2004 12:15 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home