"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

25 Oktober 2004

Abigail

Aku yang ajar Abigail baca doa sebelum makan. Dulu, tiba bulan puasa, dia beli telekung dan pergi sembahyang tarawikh. Sembahyang ikut-ikut (walaupun dia belum beriman kepada Allah). Dia tanya "Tak apa ke?" Aku jawab "Tak apa."

"Pengawal tu tak marah ke? Pengawal tu tak check ke nanti?"

"Tak. Ta'kanlah pengawal tu nak tanya setiap orang yang masuk ke masjid: Allo allo, cik ni Islam ke tidak ni?? Kalau tak Islam saya nak pancung kepala ya cik!"

Abigail ni, kalau ada benda yang dia nak tanya, dia akan tarik kerusi, duduk depan-depan dan tanya. Masa tu aku dah tahu dah yang dia ada seorang kekasih. Melayu. Mereka dah merancang untuk berkahwin.

"Kalau Mary, jadi Mariam. Kalau Khaty, jadi Khadijah. Kalau nama saya Abigail, apa nama Islam yang Tuan Naga nak berikan (kepada saya)?"

"Abigail? Abi?? Ermmmm... Let's see... Hah!!!!! *kelepap* ABI SUFIAN!!!!"

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home