"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

24 Oktober 2004

Catatan di pintu

Saya Abigail, setiausaha sulit Tuan Naga! Beliau bercuti pada setiap hujung minggu. Dan sudah tentulah tidak dapat 'menambahmasukkan' entry pada hari ini.

Kenapa saya ke studio pada hari ini? Oh! Saya bawa diri. Sebenarnya saya merajuk dengan kekasih hati. Dia tak perlukan saya lagi. Dia tak kisahkan saya. Saya nak menyorok di sini sampai esok. *sob*

Ketika melangkah masuk ke studio Tuan Naga, saya terjumpa entry baru di pintu:

"Fizik adalah berkaitan perkara-perkara yang berlaku dalam kehidupan kita seharian, ya kelas!"

Susah aku nak percaya dengan cakap-cakap Encik Azizan. Sungguh!

SATU, sebab dia mengajar tak pandang kelas. Dia pandang papan hitam (hijau?). Kalau subjek fizik pada hari itu dua masa, dua masalah dia pandang papan hitam, alahai! Dan kami pun main kapal terbang kertas dan rubik's cube . Dua masa jugalah.

DUA, dua tahun aku belajar fizik, dua tahun jugalah aku tak nampak apapun kait mengaitnya dengan kehidupan seharian... Yang paling 'jauh' aku boleh kaitkan ialah - apabila bekalan bola ping pong susah nak didapati di kedai-kedai, itu maknanya peperiksaan amali sains mungkin ada kena mengena dengan soalan bola ping pong.

Tapi, apabila umur dah berlangsung dalam separuh masa kedua ni, aku terfikir, ada benarnya juga cakap-cakap Encik Azizan tu. Kita pun selalu kaitkan satu-satu perkara dengan satu-satu perkara yang lain. Kalau kita buat sesuatu, kita kaitkan dengan perkara yang kita buat - apa akan jadi, apa akibatnya, berapa besar kesannya, apa kesannya kepada orang lain, kesannya kepada hati dan perasaan orang lain, kesannya kepada pemikiran orang lain, kesannya terhadap diri kita, hati dan perasaan kita, pemikiran kita juga, fizikal kita.... bla bla bla...

Kehidupan ini pun macam teori momentum jugalah. p = m * v

NOTA KAKI BANGKU: Kesan yang berlaku adalah hasil daripada daya yang dikenakan. Aaaa... mungkin aku silap!

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home