"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

26 Oktober 2004

Cawan 'sake'

Aku memilih satu. Cawan 'sake' yang putih bersih. Cuma dihiasi dengan garis halus bertinta emas.

"Kau ni 'simple' sangatlah Ryuu (bunyi english: duke)!" Kata Misako, ketua unit Asia/Pacific Ocean Co-Publication (ACP, ACCU, UNESCO) yang duduk berlipat kaki di sebelah.

NOTA KAKI BANGKU: Ini cara 'boss' Jepun aku menilai hati budi para tetamu. Dulang berisi cawan-cawan 'sake' ini akan diedarkan berkeliling semasa 'kampai party'. Tidak kiralah jika kemudiannya akan terisi 'sake' atau air sejuk. Dan kemudian, beliau akan berlagak seperti ahli nujum Pak Belalang; memberitahu yang si polan itu begini begitu begini begitu!

Aku? Dia malas dah nak tilik aku...

4 Comments:

Blogger Tok Rimau said...

Jepun memang halus tentang ritualnya seperti tea ceremony. Mereka membaca apa yg tersirat.

Nenek aku pun begitu. Dia baca apa yg tersirat dari dulang-dulang hantaran. Sehingga tidak memakan sireh dari tepak pun boleh jadi isu.

Oktober 27, 2004 11:57 PG

 
Blogger Joesewel said...

Entah, aku tengok dah evaluate kekawan aku dengan apa yg mereka lakukan dan katakan..... orang kata aku bodoh. Memang aku bodoh pun......

Yang penting kita ramai kekawan....bukan kekawan ketika suka.... tetapi di setiap acara.... lumba lari ke??? Hehehe.... Kerja banyak la mula la merapu....

Naga aku kat DBP pukul 11 ni.... tapi tak dapat jumpa kot, lepas site visit kena gi site lain.... keje melambak.....

Oktober 28, 2004 8:08 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Joe,
Biar melambak, jangan selambak! Kawan aku dah kena flirt dengan yang selambak!! muerekekekekekeeee... Ayok lu!

Oktober 28, 2004 8:42 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Rimau,
Kau tak makan sireh tu ya?

Oktober 28, 2004 4:53 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home