"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

09 November 2004

Aidilfitri yang kita raikan...

Esok hari raya. Aku masih di Atami. Ada tugasan. Sejuk, walaupun sudah masuk musim panas.

"Surpriseeee!!!!"

"Hah! Apa yang surprisenya Labu?"

"Lihat, kami beli mercun dan bunga api. Esok hari raya kaukan? Jom main!"

"Laaa... kenapa beli mercun? Kenapa kau tak masakan kakiage saja untuk aku? Laaaaaa..."

Malam. Kami ke pantai. Berlima. Aku, Hitomi, Junko, adik beradik Mina dan Mari. Mereka main mercun macam jantan! Aku dan Hitomi memilih untuk bermain dengan mercun yang paling kecil sahaja. Zittttttt!!!! Pop!

KOMA

Ka-Boom! Ka-Boommmm!!!! Ka-Ka-Boommmmmmmm!

"Abang dah tak tahan dah ni... Memekakkkkk!!!!" Rat-tat-tat-tat!!!!! Kalau abang Ketua Penduduk ini ada 'machine-gun'lah, nescaya dia akan menggunakannya.

Mereka main mercun. Di dalam kawasan apartment. Di beranda. Tentu sahajalah bunyi letupan mercun itu akan bergaung-gaung seperti bunyi peluru berpandu balistik macam dalam cerita-cerita kombat yang pernah kita tonton.

Aku berpakat dengan abang Ketua Penduduk yang sedang marah-marah itu. Kami 'on'kan picu alat penggera kebakaran (yang terletak di tingkat bawah, di tepi dinding di tepi lift, di dalam kotak empat bersegi berwarna merah). Kami biarkan loceng amaran itu berbunyi selama tiga puluh minit. Ha ha padan muka semua orang.

Hasilnya? Tiada lagi bunyi letupan peluru berpandu balistik di kawasan apartment kami malam tadi. Dan anak abang Ketua Penduduk itu bolehlah tidur dengan aman.

NOTA KAKI BANGKU: Kalau malam ni dia orang buat hal lagi - aku nak pakat pi bom tangki air pula! Amacam? Ekekekeke... (see, aku dah gelak macam Dubuk (Hyaena Crocutus)!)

1 Comments:

Blogger OP Zaharin said...

brader, kau main mercun kat depan rumah orang tu terus
bio dia rasa ... :)

November 09, 2004 8:04 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home