"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

31 Ogos 2010

28 Hari Jurnal Rock N Roll [Ulasan Buku]

MEMBACA buku ini dalam bulan puasa adalah suatu kesilapan [kerana buku ini mengandungi senarai makanan dan minuman yang panjang dan kita mudah terasa lapar dan dahaga].

Mohd Jayzuan atau Jay makan dan minum di sepanjang kembara ini: Panadol actifast, nasi kukus, lokceng, air jagung, nasi dagang, keropok lekor, [gila] babi, nasi lemak ikan tongkol, biskut kering empat segi atau biskut lutut, nescafe, nasi putih, sup daging, telur dadar, teh tarik, air tembikai, nasi sup tongkat Ali, nasi lemak ayam, beriyani, limau ais, Tiz Zaqyah, gula-gula getah, udara segar, mi seperti mi sup bebola ikan, ikan pari, nasi air, popiah, sirap, nasi goreng, teh o panas, [zombie makan] otak manusia, rojak kuih, roti canai, cendol, pasembor, milo ais, [hati], kopi, [mi segera] Maggi, nasi kandar, nasi goreng bunga kantan, air Astro, nasi royale, nasi ganja, wadikipeng, dan rock n roll.

Ada makanan-makanan ini kita biasa makan, ada makanan-makanan ini kita tak biasa makan, lokceng misalnya. Dan kita tertanya-tanya dalam hati: apekebende ni? sedap ke? halal ke? ha ha.

Ada minuman-minuman ini kita biasa minum, ada minuman-minumam ini kita tak biasa minum, air Astro misalnya. Dan kita jadi tertanya-tanya dalam hati: apekebende ni? sedap ke? halal ke? ha ha.

Ok, dari senarai makanan dan minuman yang sangat panjang ini kita boleh meneka, bahawa kentut si Jay sangat busuk [kecuali jika dia betul-betul makan Tiz Zaqyah ~ Tiz Zaqyah wangi, saya syak begitu]. HA HA.

Tapi, buku ini bukanlah tentang makanan dan minuman semata-mata. Buku ini juga mengandungi cerita-cerita tentang jiwa - jiwa yang gembira dan jiwa yang murung; yang banyaknya adalah cerita-cerita tentang jiwa yang murung. Jadi, untuk keluar dari daerah bolong dan lopong itu - Jay menjelajah; mencari, menemui, dan seterusnya berusaha untuk menakluki dirinya semula.

Dan, Rock n Roll adalah 'erti sebuah kemerdekaan' buat Jay atau Mohd Jayzuan.

MERRRRR... DEKA!

14 Comments:

Blogger Lily Abdullah said...

Hmmmm..gua belom baca lagi bang. Sejak hidup berkelana macam nomad ni, gua dah jarang baca buku.

Sungguh rugi semakin jauh dari acara2 seni yang gua suka pergi.

Selamat Hari Merdeka!

Ogos 31, 2010 12:23 PG

 
Blogger Lan Rambai said...

buku? aku baca blog jer... malas nak selak-selak

Ogos 31, 2010 12:40 PG

 
Blogger Jef Hadi said...

'sedap' aa buku ni!

diratah hingga ke kulit terakhir!

haha!

Ogos 31, 2010 1:12 PG

 
Blogger MJ said...

Ya rock n' roll bererti kebebasan bagi saya dan sesuka hait nak tulis apa... hehehe.

Wei, gua makan hati jugak la! :P

Ogos 31, 2010 6:04 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Lily,
Lu kerja kat mana sebenarnya ni weh? Kat Sentuari Hidupan Liar ke?

Lan Ram,
Wahhhh, Geng Jurnal masih hidup lagi rupa-rupanya.

Sas,
Iya. :)

Jay,
Ya, tu yang gua ada tulis tu, lu ada makan [hati] jugak! Apa2hal kalu - Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan, Jay. Tu ti tu ti nu ni nu ni, tweengggggggg!

Ogos 31, 2010 10:58 PG

 
Blogger Amiene Rev said...

tiba-tiba kuih gulung terasa sedap.

Ogos 31, 2010 10:03 PTG

 
Blogger tasekM said...

wadikipeng...? banjarkah?

aku panggil wadai kipeng.




.

September 01, 2010 1:24 PG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

Wau weeee junior jus!

September 01, 2010 8:47 PG

 
Blogger . said...

wadai kipinglah agaknya tu.
wadi tu ikan masin yang sangat masin.

September 01, 2010 10:49 PG

 
Blogger dugongsenyum said...

aku ingat wadikipeng tu sejenis kueh

September 01, 2010 2:09 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Amin,
Ha ha.

Tasek,
Agaknya la. Gua tak makan. Jay yang makan. Makanya, dia lebih tahu.

Khal,
Hoi, bila nak mai KL?

Nizam,
Ntah.

Dug,
Ntah.

September 01, 2010 3:38 PTG

 
Blogger Bukan Sepet said...

Tiz Zakyah boleh makan?

hmmm... interesting.
Mcm mana cara makannya?

September 01, 2010 4:01 PTG

 
Blogger Pegawai Khalwat said...

13 - 18 Oktober 2010 aku ada kat KL.

Show aku 16 & 17 Okt.

Hang dengan geng Soljah jangan lupa mai.

Sila O Sila!

September 03, 2010 9:08 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Khal,
Show kat mana?

September 06, 2010 9:14 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home