"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

25 Ogos 2010

Pasca Apokalips

"Uuihh!" kata MatJan. "Macam dalam sorrga!"

Hari ini kami berkumpul. Sempena majlis perasmian rumah baharu kami.

"Sila, sila!" kata anna. "Jemput masuk, ente-ente sekelian!"

Dean Sham datang. Azzam Supardi datang. Spyz datang. MatJan datang. Op Zaharin datang. Jigo datang. Vovin pun datang. Bahkan Vovin datang berkepit dengan empat orang gadis genit bak bidadari. Dan, kalau dulu dia berkerusi roda (kerana kakinya telah kudung) - kini tidak lagi. Bahkan, kedua-dua kakinya telah tumbuh kembali seperti sedia kala.

Di meja utama, para tetamu sedang menikmati kurma dan delima dan Barbican.

"HA HA HA!" ketawa Vovin. Di tangannya ada sebatang kapur papanhitam. Di hadapannya ada sebuah papantanda untuk rumah baharu kami yang bertulis 'FIRDAUS ABDILLAH'.

"Cukup-cukuplah, sheikh!" kata anna. "Vandalisme namanya tu!"

"Ya la, ya la, anna padamlah ni!" kata Vovin sambil memadam perkataan 'ABDILLAH' dari papantanda tersebut dengan lengan jubahnya yang berwarna putih.

"Firdaus Abdillah tak datang ke?" tanya Dean Sham.

Mendengarkan pertanyaan itu, kesemua tetamu yang hadir terhenti dari makan dan minum. Hanya bola-bola mata mereka yang menguit-nguit; terbeliak dan tertancap ke arah anna.

"Tak, sheikh!" kata anna.

"Kenapa?" tanya Dean Sham lagi.

"Dulu, si polan mati...," kata anna. "Jasad si polan tak diterima tanah. Tu yang si polan tak dapat datang tu!"

"Dengar cerita...," tambah Vovin. "Hantu si polan kini bergentayangan di muka bumi!"

Di meja utama, para tetamu kembali menikmati kurma dan delima dan Barbican, macam tiada ada apa-apa yang hendak dirungsingkan sangat.

2060 oleh Pipiyapong

31 Comments:

Blogger Fiq said...

berbuka di alam barzakh ye?

lupa..mereka kan sedang bercuti sebulan.

Ogos 25, 2010 8:13 PTG

 
Blogger Fiq said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Ogos 25, 2010 8:14 PTG

 
Blogger Fiq said...

2060

huh. da paham.

Ogos 25, 2010 8:23 PTG

 
Blogger frwls said...

hahah... adoiyaiiii apa la pipi dah buat....

Ogos 25, 2010 8:26 PTG

 
Blogger gua.kringet said...

kehx3!!!

entri balas terbaek jen...

Ogos 25, 2010 8:26 PTG

 
Blogger Pipiyapong said...

Kah kah kah! Cilakak, Jend.

Ogos 25, 2010 9:17 PTG

 
Blogger OP Zaharin said...

itulah PP cuba la bawak-bawak pergi tarawikh. ha ha ha

Ogos 25, 2010 9:34 PTG

 
Blogger Darkk said...

Sinaganaga 1- Pipayapong 0

Ogos 25, 2010 9:36 PTG

 
Blogger chegu izwan said...

peh.lagi padu.jadi hantu terus pipi tu ye?hahaha!

Ogos 25, 2010 10:42 PTG

 
Blogger Baby Tiger said...

ah tidak!!!
mana boleh hero saya mati cepat.. menci taw!

Ogos 25, 2010 10:47 PTG

 
Blogger Jay Harun said...

best! gile kelakar! saya ketawa baca blog balas utk 2060!!

Ogos 25, 2010 10:52 PTG

 
Blogger Bainun Waheeda said...

dah agak dah dia ni hantu!! ha ha

Ogos 25, 2010 11:32 PTG

 
Blogger fikiranlicin said...

pehhh ini la kawan kawan yang aku sangat suka..kah kah kah

Ogos 26, 2010 12:23 PG

 
Blogger Nazri said...

haha

Ogos 26, 2010 12:33 PG

 
Blogger a8jnme said...

baik punya lipat... haha, pipi tergantung yek..

Ogos 26, 2010 3:01 PG

 
Blogger Yan said...

Fuh!!!! kat Sorga la...'Firdaus'...cam lahanat!...

Ogos 26, 2010 8:38 PG

 
Blogger Sopek said...

cam gampang...haha

Ogos 26, 2010 9:41 PG

 
Blogger jo said...

uihh...yang ni lagi pedih..kah..kah..kah..

Ogos 26, 2010 9:45 PG

 
Blogger elmaaniq said...

ana (saya) patut ada tasydid (anna) ke?

Ogos 26, 2010 10:41 PG

 
Blogger FdausAmad said...

Klassik lah jend!!

Ogos 26, 2010 12:26 PTG

 
Blogger Hambali ® said...

kehkehkeh

Ogos 26, 2010 1:15 PTG

 
Blogger .:HalogAmora:. said...

nama tok rimau x d sebut.

Ogos 26, 2010 4:50 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Nama Tok Rimau tak disebut? Ooo, sebab...,:

Tok Rimau 'poser'. 'Poser' selalunya duduk kat rumah sebelah, rumah yang papantandanya bertulis 'JAHANAM' tu. Ha ha.

Sekian, harap maklum.

HA HA HA.

Ogos 26, 2010 4:55 PTG

 
Blogger .s.o.f.i.a. said...

memang babun la entri nie..... siap sambung balas membalas tu!!!! tapi teruja aku nak baca!!!

Ogos 27, 2010 12:24 PG

 
Blogger amirpo said...

bahahaha...jasad xditerima tanah?
bapak kejam.hahaha

Ogos 27, 2010 8:54 PG

 
Blogger abdullahjones said...

i loike!

Ogos 27, 2010 5:11 PTG

 
Blogger Yan said...

jasad dia tak diterima tanah sebab dia pakai susuk muda tu.... sebab tu member lain dah sampai ajal sakit tua.. dia steady jer lagi....siuullll...

Ogos 29, 2010 12:06 PG

 
Blogger Fakeh said...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan fahamlah kita tentang hakikat bangsa ini. Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal musuh dalam selimut yang mencari peluang dan ruang untuk mengkhianati bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA

Ogos 29, 2010 9:07 PTG

 
Blogger Nurul Irma Ismail said...

TERBAIK LAH!

Ogos 29, 2010 10:00 PTG

 
Blogger Lan Rambai said...

takdelah best sangat fantasi korang ni...

Ogos 30, 2010 3:01 PTG

 
Blogger Corey said...

Entri lu rasa Dunhill packing baru.Versi asal pipiyapong rasa suria.Versi Fdaus Ahmad rasa Perillys.Versi jimbo rasa Sampoerna.Versi tok rimau rasa Salem.Dan setakat ini..gua rasa versi dean sham rasa Camel.

Dan bak kata vovin..cabaran puasa datangnya dari nikotin.Selamat berpuasa bang..

Ogos 30, 2010 5:23 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home