"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

06 Oktober 2009

Menjelang 8 Oktober: Membuluh lalu melintang patah

Pak Akop jegilkan mata. Karim Driving School jegilkan mata. Mat Trompet jegilkan mata. Kak Pinoi jegilkan mata. Usop Ludin Tanah Lot yang terliuk-lentuk macam api pelita panjut Malam Tujuh Likur itu pun jegilkan mata.

"Aku cakap, kau tulis!" arah Mat Trompet.

Mamang Sulan menyeringai sehingga nampak gusi. Cepat-cepat diambilnya pen dan 'aerogram'. Dia mula menulis...

Kehadapan temanku, Tupik [Taufik].
Semoga dalam keadaan sehat walafiat. Kapan mau ke Melaysia?
Oh iya! Jika kalian mampir ke mari nanti... ngak usah dibawa sekali bambunya ya, karna...,


"Ayuh! Tulis terusss!!" arah Mat Trompet, lagi.

...karna, di sini pun ada banyak bambu, donggg!

18 Comments:

Blogger wook said...

yahuu..first

Oktober 06, 2009 10:06 PG

 
Blogger Fadzlena said...

alamak..bang naga! lama cuti,alih2 sikit je cerita..lagi?lagi?

Oktober 06, 2009 10:19 PG

 
Blogger elmaaniq said...

8 oct ada apa?
bukan 20-22 ke?

Oktober 06, 2009 10:53 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Wuk,
:)

Fadz,
Nanti-natilah weh!!!!

Manik,
[Mamak... tak boelh nak salahkan Mamak seorang ni coz apalah yang Mamak tahuuuuu, alahai!]

Oktober 06, 2009 11:07 PG

 
Blogger Loyer Lelaki said...

bang,

xde hal la bambu ni bang, orang malaysia lagi teror, usik sikit je dah patah tengkuk, terkoyak tisu lembut, kena tahan wad, muntah-muntah..tak percaya? gi bagan pinang..

Oktober 06, 2009 12:12 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Loyer,
HA HA HA. Ni kau cerita pasal mamat yang 'putih-putih' hok terjun kat kutub utara tu ek? HA HA HA.

Oktober 06, 2009 12:39 PTG

 
Blogger elmaaniq said...

ok dah faham.. :)

Oktober 06, 2009 2:15 PTG

 
Blogger Loyer Lelaki said...

bukan mamat putih-putih..mamak putih-putih..hahah

Oktober 06, 2009 2:46 PTG

 
Blogger elmaaniq said...

loyer,
tu mamak tak sedar diri tu

Oktober 06, 2009 3:24 PTG

 
Blogger sinaganaga said...

Loyer,
WAKAKAKAKAKAKAAA...

Manik,
HA HA HA.

Oktober 06, 2009 3:36 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

zZZzzz... kroh kroh... zzZZzz... kroh kroh...

meriam kabad pakai tin

keboom!

Oktober 06, 2009 8:03 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

pehal yang jadik membuluh lalu pulak ge??

Oktober 07, 2009 4:08 PG

 
Blogger zizie ali said...

naga, loyer, manik,
watak azeez dalam drama tersebut sengaja diwujudkan untuk menimbulkan mood komidi.

Oktober 07, 2009 8:35 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Chik,
Nak cari peribahasa/bidalan tentang 'buluh' - tak ada yang sesuai. Adalah satu - 'alah di rumpun betung'... mmmm, ganas sangat pula maksudnya. He he.

Zz,
HE HE. Nak hint kat 'Bendera' tu. "Orang-orang elu bawa buluh runcing tak cukup terer. Orang gua guna tangan kosong saja, Mas - bisa berbalut-balut leher elu!"

HA HA.

Oktober 07, 2009 8:46 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Amin,
Cantik juga kalau kita hadapi mereka dengan meriam buluh. :)

Oktober 07, 2009 8:47 PG

 
Blogger NASSURY IBRAHIM said...

Huh, tak sabar menanti 9 Oktober!

Oktober 07, 2009 10:34 PTG

 
Blogger Pa'chik said...

wahai bangsi hikmat... bulooo runcing satoooo... :P

Oktober 08, 2009 8:51 PG

 
Blogger sinaganaga said...

Nasuri,
HA HA.

Chik,
HA HA.

Oktober 08, 2009 8:53 PG

 

Catat Ulasan

<< Home