"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

23 Mac 2005

Apabila bangsa nombor satu merungut

Dia berbangsa nombor satu. Merungut. Via SMS.

"Mula-mula babi. Kemudian anjing. Nanti tak tahu bintang apa pula lagi... Bangsa nombor dua itu memang celaka. Babi." Dia.

"Bangsa nombor satu patut berniaga macam-macam. Dari dulu lagi. Sosej. Tauhu. Mi. Ikan Selar. Baju kodi. Nombor ekor. Todi. Bir." Aku.

"Oh, aku baru tahu... Bangsa nombor satu kalau berniaga todi - halal eh? Tapi bahan mentah (untuk membuat todi) pun bangsa nombor dua yang bekalkan." Dia.

"Ok. Bangsa nombor satu patut berniaga bahan mentah juga. Kulit popia. Ibu roti (ragi). Spirit. Kertas reja." Aku.

Aku? Aku tak reti berniaga. Kira duit persatuan pun asyik salah-salah, alahai!

6 Comments:

Anonymous Op said...

bangsa nombor tiga ramai yang dah pakai kereta besar. berniaga apakah mereka ya?

Mac 23, 2005 2:42 PTG

 
Anonymous labu_labi@Yahoo.com said...

bangsa no tiga jual putu mayam, paper dan surat khabar lama, cendol, kacang putih...dei suma kasi jual juga...dapat untung negeri balik

Mac 23, 2005 3:03 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

meniaga 'idea'lah bang, modal free. satu lagi. meniaga AP. meniaga lesen balak. meniaga 'signature'.

Dia.

Mac 23, 2005 6:28 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Smlm mcm malu nak ngaku jadi Bangsa nombor satu bila kecoh kat Parlimen pasal iklan LRT tu. alangkah sempitnya fikiran mereka2 yg di pilih jadi pemimpin -kononnya.

Nisha

Mac 24, 2005 11:39 PG

 
Blogger Tok Rimau said...

http://img172.exs.cx/img172/680/perpisahan55vc.jpg

Ikut link atas. Aku kenalkan dgn En Osman, Kirinnya atau hantu rayanya.

Sosej itu ditanggung halal. Ditanggung halal oleh ah chong.

Mac 24, 2005 3:50 PTG

 
Blogger tok rempit said...

pada yang mudah ialah menjadi bangsa no 1.5
sebab jual tempe... bangsa no 2 makan tempe?



ikiemasane.........

Mac 25, 2005 9:36 PG

 

Catat Ulasan

<< Home