"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

19 Januari 2005

Jangan sembelih Man Kidal

Aku bukan kidal. Tapi aku dominan tangan kiri apabila melastik. Dan aku dominan mata kiri juga kalau membidik senjata dan kamera. Kalau senjatalah, dan apabila kalau sudah membidik dengan mata kirilah, tentu sahajalah terpaksa menggunakan jari telunjuk kiri juga untuk memetik picu, alahai! Susah!!

Tanpa bismillah. Burung Merbah yang dilastik selalu kena. Angah (kawan aku - 5 tahun lebih tua) yang cepat-cepat tolong sembelih (konon-konon sembelih sebenarnya). Dan akhirnya Merbah sembelih tanpa bismillah itu kami goreng garing-garing di dalam kuali kecil; di belakang rumah.

Aku selalu dapat peha Merbah. Kedua-dua peha. Kecil. Tak cukup.

Angah makan bahagian yang selebihnya. Besar. Cukup. Angah kata, dia patut dapat lebih. Sebab, tanggungjawab dia besar. Dia sembelih Merbah. Agar Merbah itu halal di makan. Tapi, aku syak, Merbah tu dah mati dulu sebelum sempat disembelih... dan Angah pun tak pernah keluarkan label halal apabila beri aku makan peha Merbah tu. Angah 'kencing' aku!!!!

Tapi, itu dulu. Aku dah tak melastik Merbah. Aku melastik tirai horizon. Sekarang.

Hari pertama aku dan Not sampai di Jepun, kami diberi 'kupon makan'. Di hotel. Cuma ada dua pilihan. Ayam goreng atau ikan goreng. Not (kini TUAN HAJI Not) pesan AYAM GORENG. Not makan sampai tinggal tulang-temulang.

"Not, sedap tak ayam goreng (tak sembelih) tu?"

"Sedaplah! Rasa macam ayam gorenglah..."

Ha ha! Not terlupa yang dia bukan lagi di tanah air sendiri. Malam tu, aku perasan, dia berkumur-kumur tak sudah-sudah, alahai!

Aku? Lepas peristiwa itu - aku makan 'beef burger' di McDonald's dan 'beef burger' di Del Monte. Ha ha. Semua benda aku makan. Kecuali daging babi. Dan kalau ada pun bercampur gaul di dalam pinggan aku - aku terpaksa kais-kais letak tepi.

Tapi, itupun cerita dulu. Buta niku wa dame desu!

PERIOD

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home