"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

16 Disember 2004

Misteri Bola Naga

Apabila tidur kau diganggu oleh kicauan burung-burung kecil pada suatu pagi di musim sejuk - itu tandanya musim sejuk sudah tiba di penghujung. Akan tiba musim panas. Nanti.

Hitomi lebih gemar menyimpan sekerat dua dahan-dahan kecil pokok Ume (aprikot Jepun/pickled plum) di dalam vase. Dan apabila semakin menghampiri musim panas, kudup-kudup bunga Ume itu akan berkembang. Yang di dalam vase dan yang di taman. Dari pemerhatian aku, antara banyak-banyak bunga yang mula-mula berkembang selepas musim sejuk - Ume menduduki carta nombor satu!

Image Hosted by ImageShack.us

Aku? Ume? Simpan dalam vase? Tak. Malu.

"Wah! Bunga Sakuralah... cantiknya, lahai!"

"Oit oit, Encik Naga! Itu bukan bunga Sakura seperti yang kau sangkakan... itu bunga Ume ya!"

"Oh, iya ke? Macam sama saja..."

Bagi tuan punya kedai sake ini (rujuk entry 14 Disember 2004, dengan tajuk: Bola Naga?), menggantung daun pokok ru (rasa-rasanya pokok ru? rhu? pine? matsu?) yang dibentuk (trim?) menyerupai bebola di muka pintu - dapat berfungsi sebagai alat penyukat suhu (tanda kedatangan musim panas). Daun yang pada mulanya berwarna hijau akan bertukar menjadi warna keperang-perangan kerana suhu yang semakin panas.

NOTA KAKI BANGKU: Perhatikan saiz bebola daun ru itu berbanding facade pintu kedai. Seingat aku, dua pemeluk orang dewasa.

Mari menyanyikan lagu-lagu (tadika?) Jepun yang kita suka:

SHIKI NO UTA (LAGU EMPAT MUSIM)

Haru o aisuru hito wa
kokoro kiyoki hito
sumireno hana no yoona
bokuno tommodachi

Natsu o aisuru hito wa
kokoro tsuyoki hito
iwa o kudaku namino yoona
bokuno chichioya

Aki o aisuru hito wa
kokoro fukaki hito
a o kataru haine yoona
bokuno koibito

Fuyu o aisuru hito wa
kokoro hiroki hito
yuki o tokasu daichino yoona
bokuno haha oya

PERIOD

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home