"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

17 Disember 2004

Kau lopek!

Kalau kau mahu mencari pegawai penyelidik istilah yang baik, dinamik dan berdaya saing – carilah anak-anak kita (yang sedang bersekolah)!

"Kau lopek!" "Abanglah lopek!" "Iya, kau lopek!" "Ayah... hick hick... abang kata adik lopek... hick hick hick... uuuuUUUWWAAAaaaaaaaa....!"

Lopek pada mereka, membawa maksud – teruk, tidak elok, tidak molek, tidak berguna, haprak...

Cuba amati percakapan anak-anak kau. Kalau pernah mendengarlah perkataan 'lopek' terkeluar dari mulut mereka – ini bermakna anak-anak kau mempunyai sindrom yang serupa dengan anak-anak aku (+ rakan sebaya mereka).


Semalam. Aku memantau anak-anak menonton Kurt Angle bergaduh dengan entah siapa-siapa entah. Di gelanggang gusti. Aku belajar satu: penggusti, masing-masing mempunyai muzik temanya sendiri. Dan muzik tema penggusti yang satu ini, kelak, akan diiringi dengan kata-kata cacian penonton. You suck! You suck! You suck! (repeat till fade)...

"Ayah, 'you suck' tu apa maksudnya?"

"Kau lopek!"

"Ha ha ha... Kurt Angle pun lopek!"

NOTA KAKI BANGKU: Hero dia, mamat berbadan sasa berkalungkan rantai besi bagai rantai besi buat menyita pusat karaoke haram. Bukan Kurk Angle. Bukan TOM, budak main rugby bangku simpanan UPM jugalah...

4 Comments:

Anonymous Tanpa Nama said...

john cena kot :)

Disember 17, 2004 4:14 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

bukan upm lah..
kolej kediaman aje..
malu aku kalu jegang baca..
hahaha..

tom

Disember 28, 2004 8:46 PTG

 
Blogger nur said...

Saya nak tanya sebenarnya "lopek" tu bahasa apa ?

September 16, 2019 11:24 PG

 
Blogger Unknown said...

Selalu org Sabah guna ayat tu

Mac 12, 2020 12:01 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home