"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

26 November 2004

ALBUM Lagu-lagu Nasyid yang Kita Suka...

Image Hosted by ImageShack.us

Kepada aku, ISTIQAMAH (sebagai tajuk album) terlalu 'berat' buat Jali junjung di atas pundak jemala. Bukan sahaja susah buat Jali, bahkan susah juga kepada sesetengah kita untuk memahami maksud perkataan asing ini. Kalau tidakpun perlu belajar bahasa yang satu ini - terpaksa pula berkamus-kamus sudahnya nanti...

ISTINJAK mungkin pilihan yang lebih mesra pengguna sifat maknanya. Sesuai dengan kerjaya Jali sebagai pendidik di universiti tersohor. Bahkan, adakalanya, Jali menjadi pendidik di laman universiti kehidupan orang lain di sekelilingnya. Kita perlu mendidik orang cara bersuci (alt.) juga. Agar orang tahu.

Jarang Jali mahu bobek-bobek tentang hal yang 'berat-berat'. Tentang hal perpaduan kaum, tentang hal peperangan di antara Iraq dan Amerika, tentang orang perempuan yang mengusik anak dara orang, misalnya... Bobek-bobek Jali cuma berkisar tentang hal kawan-
kawannya yang suka membaca buku, keletah anak-anak daranya yang berdua itu (Sarahmon dan Sabrinamon?), tentang hatinya yang risau apabila isterinya pergi membuat pemeriksaan kesihatan di hospital kerajaan... KOMA

NOTA KAKI BANGKU: Kononnya, dulu, di awal perkenalan mereka - isterinya yang mengorat Jali terlebih dulu... he he... Entah ya entahkan tidak, aduhai! Dan kalau tiba-tiba hatinya dipaut rindu - dia mengutus sajak kepada isterinya yang satu itu. Sajak-sajak Pyan yang dia suka.

KOMA ...tentang perkara-perkara asas sahaja; hal-hal seperti ilmu kira-kira mudah untuk murid tahun satu, membaca doa sebelum makan, tertib makan, bersuci, bersembahyang lima waktu net, berpuasa net, bersedekah, mematuhi lampu isyarat, menziarah orang sakit, rewang di rumah kenduri, mengumpat Encik Azalan (yang kononnya telah 'tidur' bersama-sama Encik Zama Mat Din ha ha), cerita nasi lemak, cerita arnab dan kura-kura... Hal-hal yang sering kita 'ambil ringan'. Tetapi, sudah 'cukup berat' apabila difikirkan oleh Jali.

Jali geletek. Dan kawan-kawan ketawa mengekek. Apabila kekekkan mereka reda, mereka sama-sama insaf. Sekejap. Selepas itu mereka (hatta, Jali pun sama) kembali ke tabiat lama. Dan Jali akan geletek lagi. Lagi. Dan lagi.

Adakalanya Jali geletek diri sendiri juga. 'Test power' kot, ntah!

LAGU-LAGU YANG TERDAPAT DI DALAM ALBUM INI:
1. Wain Kuntum Junubaan Faath-Thah-Haru*
2. Suci Lagi Menyucikan
3. Istinjak
4. Istinjak (remix)
5. Istinjak (radio version)

5 Comments:

Blogger red said...

got picture!!!
i can see! i can see! i can see!

November 27, 2004 2:06 PG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

Luaran nampak kasar. Tetapi agak lembut di dalam. Pemuda itu seorang yang romantik?

November 27, 2004 12:18 PTG

 
Blogger Tok Rimau said...

Bonus Song / Karaoke Version
- Beristinjak Dengan Batu Bata (Unplugged)

November 29, 2004 10:07 PG

 
Blogger spyz said...

tanya pada 10 lelaki dah kawin, 8 daripadanya gerenti jawab bini dia yg ngurat dulu.. hahahha..

...
6. jimak
7. jumjumatun
8. hashafah
9. ???

:-)

November 29, 2004 11:40 PTG

 
Anonymous Tanpa Nama said...

tak sabar nak cari CD cetak rompak album ni di pasar malam :P

aku tergelak sorang2 dalam opis ni, siyul jer naga bwahahahahahahahha.......

http://basrie.tk

November 30, 2004 3:38 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home