"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

24 Oktober 2013

SAYA BUTA SAJAK

Saya buta sajak! Sungguh!

Dan, kalau ada orang tanya, “Sajak tu apekebendenye, bai?”... sumpah, saya tak tahu nak jawab apa.

Saya ni bekas budak sekolah sains. Dulu, di sekolah, saya cuma belajar: 1. membuat bom, 2. melantunkan bola pingpong, dan 3. membedah tikus. Selebihnya: 4. pergi prep, 5. kemas cadar untuk inspection pada pagi hari Sabtu, 6. public caning, 7. keluar bandar pergi Emporium Selangor, dan 8. mengorat makwe STF atau TKC. Jadi, saya tak belajar bahasa dan sastera Melayu secara rinci. Oleh yang demikian, kefahaman saya terhadap 'sajak' - bolehlah dikatakan setakat level 'buta', tetapi tidaklah sampai ke level 'buta meraba-raba'.

Yang saya ingat: Cikgu BM saya, Cikgu Burn Putih (Kenapa Burn Putih? Sebab ada lagi seorang cikgu kami gelar Cikgu Burn Hitam... Mmm, lain kalilah saya cerita pasal kedua-dua Burn ini ya.), pernah beritahu: Puisi tu sajak, bait, balada, syair, pantun, gurindam, seloka, satira, lirik, madah, kelong, talibun, tembang, kakawin, (haiku), bla bla bla... Belum pun dia habis cakap - dah bell ring - dan Mrs Nathan dah betul-betulkan sarinya di luar kelas, menandakan kelas ENG akan mengambil alih kelas BM.

Di hari lain, Cikgu Burn Putih pernah suruh saya baca sajak yang tertera dalam buku teks BM. Saya bass-kan suara dan baca. Lagi pun, masa tu suara saya baru nak 'pecah'. Arwah Dalilah Tamrin (kawan saya) kata suara saya sedap! Ha ha. Saya tahuuuuu (suara saya sedap)...! *ahaks*

Kemudian saya mulai faham. Dalam dunia 'sajak' ni ada dua perkara: 1. tulis sajak dan, 2. baca sajak. Dan, dalam dunia 'baca sajak' ni ada dua perkara: 1. baca sajak dan, 2. mendeklamasikan sajak. Dan, kedua-dua benda ni berbeza. Yang satu, mereka bacaaaaaa 'ja macam baca buku teks. Yang satu lagi, mereka baca sambil bergaya-gaya macammm... mmm... "Merdeka! Merdekalah jiwa anak-anak bumi bertuahhhhh..." sambil gengam-gengam penumbuk ke langit macam baru lepas jaringkan gol penyamaan.

Malangnya, Cikgu Burn Putih tak pernah ajar saya: 1. tulis sajak dan, 2. mendeklamasikan sajak. Dia cuma suruh, "Baca!" sahaja (dan jawab soalan seperti yang terkandung dalam buku teks).

Jadi, lama selepas itu, baru saya tahu: 1. Yang mendeklamasikan sajak - itu Kolonel Mohd Radzi, dan Bang Marsli NO, misalnya dan, 2. yang membaca sajak - itu Ridzuan Harun dan ramaiiiiiiiiii lagi, misalnya. Dan, ada orang kata, 'mendeklamasikan sajak - itu art. Dan ada orang kata, 'alaaa... lu baca 'ja la... baca 'je la walau macamana pun, janji dapat sen!'

Tetapi, bila Bang AGI baca sajak - saya kata, "Ni apekebendenye ni?" HA HA. Dan, Bang AGI pernah beritahu saya, "Inilah 3V! Tak ada orang buat lagi di Malaysia ni, bai!"

Sebenarnya, lama sebelum itu (sebelum saya tengok persembahan Bang AGI), saya pernah pergi menonton teater Nanamun Mantanani karya Prof. Emeritus Dato' Dr Mohamed Ghouse Nasuruddin (oh, saja nak eksen, saya pernah design buku dia, Muzik Tradisional hape entah, dan buku tu menang hadiah Buku Terbaik MKBM ke hape entah, pergh!). Jadi, dalam persembahan teater tersebut ada macam-macam. Ada lakonan berdialog. Ada tarian. Dan ada... mmm... pergerakkan orang sedang mengejar (dalam bulatan manusia yang kesemuanya duduk bersila) sambil melibas-libaskan kain batik kepada orang yang dikejar, dan perbuatan melibas-libas kain batik itu mengeluarkan bunyi zap, zap, zap... (repeat till fade) + tanpa sepatah pun dialog yang terkeluar daripada mulut mereka. Dan saya faham: benda ni di namakan 'happening' atau dikenali juga sebagai 'performance art'.

(ed: Yang budak-budak sekarang cakap, "Wo! Lu happening la, beb!' - itu benda lain!)

Jadi, selalu saya bertanya kepada diri, "Apekebendenye yang Bang AGI buat ni? Asyik dok 'Ark! Ark!! Arkkkk!' je nni?" Sajak mendenye?

...

Tiba-tiba Bang AGI muncul di sebelah meja kerja saya baru kejap ni dan kata, "Kau hape tauuuuuuu! Kau budak sekolah sains! Dan kau buta sajak! Ark! Ark!! Ark!!!" dan kemudian dia *plop*, macam selalu-selalu.

Ops!

bersambung...

6 Comments:

Blogger sinaganaga said...

1st

Oktober 24, 2013 1:06 PG

 
Blogger tentangseseorang said...

hampeh sendiri claim 1st. terpaksa aku claim 2nd!

Oktober 24, 2013 4:59 PG

 
Blogger Nimoiz T.Y said...

3th

Oktober 24, 2013 2:23 PTG

 
Blogger nabihah said...

tapi kadang2 kekaguman budak sains kepada sastera amat mengkagumkan,hehe

November 04, 2013 11:52 PG

 
Blogger by Amani ALive said...

saya jumpa password saya

November 19, 2013 11:46 PG

 
Blogger Amiene Rev said...

adakalanya sajak itu sick

November 29, 2013 8:25 PTG

 

Catat Ulasan

<< Home