"Gua cukup takut bila Sinaganaga berfikiran macam ni. Sebenarnya gua cukup takut bila Sinaganaga berfikir. Sinaganaga memang serba boleh, dan mempunyai misai yang sungguh jantan, tapi berfikir bukanlah kekuatannya." - Sufian Abas.

09 Julai 2013

Mengapa Melaysia tidak boleh menjadi negara maju 3

Aku penat. Beg galas aku berat. Bateri iPod shuffle aku habis di saat Hafiz sedang melagukan bait-bait Deritaku Deritamu. *Menyumpah* Aku jentik putung rokok terus ke dalam tong sampah. Masuk!

Semasa aku turun ke platform LRT, ada pasangan hipster sedang duduk-duduk di atas tangga sehingga menghalang perjalanan. [Aku syak mamat tu hipster sebab dia pakai topi macam Chef Sherson Lian dari rancangan TV 5 Rencah 5 Rasa tu pakai]. Jadi, aku sepak mamat hipster tu. Tepat di belakang rusuk dia. Kalau dia anak anjing - dia akan keluarkan bunyi, “Kengggg!”

Aku cakap, “TEPI!!!” Mamat hipster tu mengaduh dan bangkit dan pandang aku dengan muka tak puas hati. Aku pandang dia semula. Aku buat-buat muka macam abang-abang polis IPD Sentul (cawangan kongsi gelap). Kemudian, aku blah! - cari bangku yang ada kipas angin terpacak di atasnya.

Masa tu, apa yang bermain di fikiran aku - sistem pendidikan negara ini telah gagal dan ibu bapa juga telah gagal dalam mendidik mamat hipster ini menjadi insan yang kompeten. [Aku guna perkataan ‘kompeten’? Pergh!].

Mula-mula aku rasa bersalah. Kemudian, lama-lama, aku rasa ok. Harap-harap aku telah menghalang sebuah kezaliman (kerana ‘tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya’). Harap-harap mamat hipster tu ambil kejadian tadi sebagai iktibar. Supaya lain kali dia boleh sepak hipster lain yang duduk di tangga pula.

Masa aku keluar dari LRT - ada orang buta keluar dari LRT juga. Kendatipun dia guna tongkat boleh lipat-lipat tu - dia masih langgar-langgar papan tanda iklan di platform LRT tu. Jadi, cepat-cepat aku sauk lengan dia. Konon, nak bantu dialah... Sebenarnya, nak cover semula dosa aku sepak mamat hipster tadi. HA HA.

“Tak apa, bang! Saya kerja sini [yakni, dia nak beritahu aku yang dia memang dah expert dengan kawasan stesen LRT ni]!”

‘Kerja sini?’ Aku macam tak percaya. ‘Takkanlah orang buta kerja dengan syarikat LRT. LRT tak berlanggar ke nanti?’ Getus hati ‘besar’ aku. [Besarlah sanggggggat!]

Aku membontoti dia. Dia tak perasan pun [Rasanyalah]. Lepas tu dia keluar dari stesen LRT menuju ke jenjatas SOGO, dia buka beg besar yang dikelek, dia keluarkan kerusi boleh lipat-lipat dan...

...beberapa bungkus kertas tisu.

10 Comments:

Blogger sinaganaga said...

1st

Julai 09, 2013 11:29 PTG

 
Blogger Amy Z! said...

2nd.

Julai 10, 2013 5:48 PG

 
Blogger KeMatZ said...

3rd

Julai 10, 2013 3:54 PTG

 
Blogger Si Aizuddin said...

Gila true sepak hipster.

Julai 11, 2013 9:41 PTG

 
Blogger Amiene Rev said...

5th

Julai 14, 2013 9:03 PG

 
Blogger Pokok said...

hidup lagi...

Julai 14, 2013 2:58 PTG

 
Blogger smbotak said...

aku takut budak hipster tu balas dendam sepak orang buta tu je...

Julai 18, 2013 8:59 PG

 
Blogger Lan Rambai said...

tempat ke lapan pun ok apa

Julai 25, 2013 3:50 PTG

 
Blogger syafuddin idris said...

aku suka apa yang kubaca
tapi aku takut bila ditanya apa yang kubaca

September 24, 2013 1:37 PG

 
Blogger emilda nerinna said...

sian.. x masal je..

Mac 16, 2014 3:45 PG

 

Catat Ulasan

<< Home